دکتر«حسن قمری ساعی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: انتقال آب از شهرها و رودخانه های مرزی اهمیت حیاتی دارد و نقش این دستگاه در عمر و دوام لوله گذاری برای آبرسانی و انتقال گاز مهم است.
وی اظهار داشت: در آبرسانی و یا انتقال گاز بر اثر عبور سیال در درون لوله ها به واسطه تأثیر وزن سیال، ارتعاش مکانیکی به وجود می آید که از نظر علمی با همسانی فرکانس (بسامد) حاصل با فرکانس طبیعی مواد جدار لوله موجبات ترک و پارگی دیواره لوله شده و در مدت کوتاهی خسارت و خطرات زیادی را موجب می شود.
عضو شورای پارک علم و فناورزی استان مرکزی اظهار داشت: این دستگاه با سرند کردن خاک و دادن قطر مناسب و قابل تنظیم در کنار ریزش آن به قسمت زیر و بالای لوله به خصوص در حالت مرطوب موجب میرا کردن ارتعاشات و بهبود چندین برابری طول عمر لوله می شود.
قمری ساعی گفت: این عمل در کشورهای پیشرفته به وسیله خودروهایی در حد و اندازه شبیه بولدوزر و گریدر به نام لایه ریز خط لوله (pipeline padder) در امر لوله گذاری ایمن به کار گرفته می شود.
وی افزود: استفاده از سرند دوار توسط معاونت آب و خاک جهاد کشاورزی به جای سرندهای دستی الزام و بخشنامه شده است.
عضو انجمن بین المللی مهندسان مکانیک آمریکا توضیح داد: در ایران به علت گرانی تجهیزات خودرو از یک سو و فراوانی تراکتورهای کشاورزی از سوی دیگر تجهیزات مذکور با اتصال به تراکتور برای کشش و با تغییراتی در سیستم پیشروی تراکتور و به کارگیری سیستم هیدروستاتیکی و هیدرولیکی در انتقال نیروی بخش های مختلف دستگاه، با قیمت نازل تر در مقایسه با ماشین های پر هزینه خودرو در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد.
قمری ساعی گفت: این دستگاه از یک شاسی مقاوم برای شرایط سخت که روی آن استوانه دوار اختصاصی انتقال مواد و با پروانه تغذیه و بیل جمع کننده و در انتهای آن قسمت نخاله ریز و در زیر سرند دوار، نوار نقاله برای پرتاب و ریختن خاکدانه مناسب سرند شده تشکیل شده است.
وی افزود: این ماشین به شکل فعلی مشابه خارجی ندارد و نمونه اولیه آن با صرف هزینه ای در حدود یک میلیارد و پانصد میلیون ریال در مدت 8 ماه ساخته شده است.
عضو شورای پارک علم و فناوری استان مرکزی اظهار داشت: این دستگاه به شماره ثبت 96339 در 13 مرداد 1397 به عنوان اختراع در اداره مالکیت صنعتی (معنوی) کشور برای مدت 20 سال به ثبت رسیده و ثبت فرا ملی آن در حال انجام است.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنعت کشور بیش از سه هزار واحد صنعتی و تولیدی دارد.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.