رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری محلات گفت: عملیات اجرایی طرح آبخیزداری حوزه آبخیز روستاهای بزیجان و سعادت آباد شهرستان محلات آغاز شد.

به گزارش ایلنا، داوود طالبی گفت: در راستای این طرح بندهای گابیونی با حجم عملیات هزار مترمکعب در این حوزه آبخیز اجرا می‌شود.

طالبی افزود: اجرا و بهره‌برداری از این طرح از خسارت سیل احتمالی به راه ارتباطی این روستاها جلوگیری کرده و سیلاب‌های بهاری را مدیریت می‌کند، ضمن آنکه از شسته شدن خاک‌های حاصلخیز که ارزش فراوانی دارند نیز پیشگیری می‌شود.

او گفت: اجرای این طرح آبخیزداری یک میلیارد و و 970 میلیون ریال اعتبار از محل منابع مالی ملی دارد که در مدت زمان 2 ماه اجرا می‌شود.

ساخت بندهای اصلاحی از راه‌های مبارزه مستقیم با فرسایش خاک است که این سازه‌ها در بستر آبراهه‌ و عمود بر جریان ساخته می‌شوند و سرعت آب و قدرت فرسایش روان آب را در اثر کاهش شیب بستر تقلیل می‌دهد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری محلات افزود: گابیون‌ها سازه‌های کوچکی هستند که به منظور کاهش شیب آبراهه‌ها، کاهش سرعت جریان و مهار فرسایش در مسیر جریان آبراهه‌ها ساخته می‌شود.

طالبی گفت: در ساخت سازه های گابیونی از مصالح سنگ و توری های گالوانیزه مشبک استفاده می‌شود.

 101بند خاکی، 30بند سنگ و ملاتی، 185 توری سنگی و 355مورد خشکه چین از سال 71 تاکنون در محلات اجرایی شده است. 186 هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی در شهرستان محلات وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.