«رقیه یادگاری» روز سه شنبه به مناسبت روز آمار در جمع اصحاب رسانه در اراک افزود: آخرین ارزیابی و آمارگیری های نرخ تورم این استان مربوط به شهریورماه امسال است که نسبت به شهریورماه سال گذشته 26 درصد افزایش دارد.
وی بیان کرد: نرخ تورم این استان نسبت به یک سال گذشته 10 و 2 صدم درصد و نسبت شهریورماه به مردادماه امسال پنج و یک دهم درصد رشد داشته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی ادامه داد: با توجه به وضعیت تثبیت نرخ ارز در یک ماه گذشته امید است نرخ تورم نیز کاهش یابد.
یادگاری تصریح کرد: آخرین نرخ بیکاری امسال این استان با هشت و هشت دهم درصد مربوط به فصل بهار است و رتبه استان مرکزی در این راستا در کشور از اول به پنجم رسیده است.
وی گفت: نرخ مشارکت زنان استان مرکزی 9 درصد و نرخ مشارکت مردان 62 درصد است که این شاخص برای زنان با وجود تحصیلات بالا در این قشر بسیار پایین است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی اضافه کرد: نرخ بیکاری تحصیل کردگان این استان نسبت به کم سوادان و بی سوادان و نرخ بیکاری جوانان 19 تا 29 سال نسبت به سایر گروه های سنی بالاتر از آن بیشتر است.
یادگاری اظهار داشت: نرخ بیکاری در روستاهای این استان چهار و نیم درصد است اما بیشتر شغل های روستایی ناپایدار و با درآمد ناچیز است.
وی گفت: طرح توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاهای استان مرکزی به منظور شناسایی ظرفیت ها و توانمندی های روستایی و تبدیل آن ها به اشتغال پایدار در حال تهیه است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی افزود: 545 روستا در این راستا هدفگذاری شده که تاکنون طرح مقدماتی 64 روستا انجام و بقیه در دست انعقاد قرارداد است.
یادگاری عنوان کرد: منابع خوبی از محل صندوق توسعه ملی برای روستاهای کشور در نظر گرفته شده که سهم استان مرکزی در مرحله اول این طرح در سال جاری 2 هزار و 45 میلیارد ریال است و تاکنون یکهزار و 150 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.
وی تصریح کرد: به طور میانگین در هر سال حدود 26 طرح آماری در استان مرکزی برگزار می شود که 20 طرح آن مستمر و حدود 6 طرح موردی است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی ادامه داد: 6 هزار و 600 نفر نیروی آمارگیر در طرح های سالانه آمارگیری این سازمان فعالیت دارند.
اول آبان ماه به عنوان روز آمار نامگذاری شده است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.