«رقیه یادگاری» روز سه شنبه به مناسبت روز آمار در گفت و گو با ایرنا افزود: هر نهاد و سازمانی برای نظم بخشی به امور و ارایه بهتر وظایف، نیازمند برنامه ریزی و آمارگیری بهنگام است.
وی بیان کرد: تصمیم سازان و متولیان اجرایی زمان کمی برای تجدید نظر در جهت دهی به امور، اصلاح و متوقف ساختن جریان اقدامات دارند و نظام آماری و اطلاعات درست و بهنگام محور هدایتگری امور محسوب می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی ادامه داد: آمار علمی است که در شاخص های توسعه نقش محوری دارد و داشتن آمار دقیق و جستجو در ارقام و اطلاعات، کار دولت ها را در برنامه ریزی برای آینده آسان تر می کند.
یادگاری اظهار داشت: آمار و اطلاعات از مهم ترین عوامل اثرگذار بر برنامه ریزی برای آینده است و به گفته کارشناسان، آمار زیربنای همه حرکت ها در جامعه به شمار می آید و چنانچه از آن غفلت شود شکست و کندی برنامه ها را در پی دارد.
وی عنوان کرد: آمار مهم ترین ابزار ارزیابی عملکرد گذشته، حال و برنامه ریزی برای آینده است و از عوامل اصلی سیاستگذاری و مدیریت در نظام اجتماعی و اقتصادی کشور است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی افزود: هرچه آمار دقیق تر باشد، برنامه ریزی برای آینده و پیش بینی آن دقیق تر خواهد بود.
یادگاری بیان کرد: نظام آماری مجموعه ای از دستگاه های درگیر در فعالیت های آماری است که اهداف و وظایف ویژه ای دارد، اهداف نظام آماری را می توان به شناخت مشکلات نظام تولید آمار در کشور، تشخیص دقیق نیازهای آماری جامعه و برنامه ریزی کلان برای تهیه و تولید اطلاعات آماری و اطلاع رسانی تولیدات آماری مورد نیاز خلاصه کرد.
وی گفت: این سازمان در راستای سرشماری عمومی، تهیه آمارهای لازم به منظور تامین نیازهای برنامه ریزی، تهیه و به هنگام نگاه داشتن نقشه های آماری، جمع آوری آمار و اطلاعات به روش های ثبتی و اجرای طرح های آماری نمونه ای و تمام شماری و استخراج داده های آن در قالب الگوهای مرکز آمار ایران، تهیه حساب های تولید شامل GDP، ارزش افزوده، مصرف واسطه، تهیه و چاپ سالنامه آماری، تهیه و چاپ گزیده شاخص ها و نماگرهای اجتماعی و اقتصادی، تهیه شاخص قیمت ها(تورم) و نیروی کار به صورت مستمر، گردآوری آمارهای مورد نیاز بخش خصوصی
فعالیت دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی افزود: این سازمان هر سال چهار طرح آمارگیری نرخ تورم، طرح نیروی کار، هزینه خانوارها و ارزش افزوده را نیز به صورت مستمر انجام می دهد.
یادگاری عنوان کرد: جمع آوری آمار و اطلاعات با مشکلات زیادی همراه است و آمارگیران در امر آمارگیری مسئولیت سنگینی برعهده دارند.
یادگاری عنوان کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی در زمینه آمارگیری های مختلف همواره موفق به کسب رتبه های برتر کشوری شده و سال گذشته نیز رتبه سوم کشور در تولید و کیفیت آمار و اطلاعات را به خود اختصاص داد.
اول آبان ماه به نام روز آمار و برنامه ریزی نامگذاری شده است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.