به گزارش ایرنا، بهسازی خطوط فرسوده ایرالکو به عنوان یکی از مهمترین واحدهای صنعتی کشور می تواند نقش موثری در کاهش آلاینده های زیست محیطی و رونق تولید در این شرکت داشته باشد.
شروع پرونده آلایندگی ایرالکو از سال 1371 مطرح شد و همچنان نیز ادامه دارد و با وجود تاخیرهای طولانی مدت در وعده های این شرکت در عمل به تعهدات خود، روند بهسازی 44 دیگ از این شرکت کند است.
طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک بر اساس مصوبه هیات وزیران در سال 1386، به استناد اصل 138 قانون اساسی به تصویب رسید که دارای 19 ماده و 11 تبصره بود و بر اساس این طرح شرکت ایرالکو موظف به اجرای ماده 6 نسبت به جمع آوری خطوط قدیمی تولید (احیا و آندسازی) شد اما، هنوز آندسازی این شرکت به شعاع 30 کیلومتری شهر منتقل نشده است.
از سال 71 تاکنون شرکت ایرالکو مدام وعده تعطیلی و بهسازی خطوط قدیمی را داده و آخرین ضرب العجل و مهلت آخر این شرکت برای بهسازی 44 دیگ قدیمی 31 شهریورماه امسال بوده است.
نماینده سازمان های مردم نهاد در تدوین برنامه ششم توسعه کشور گفت: آخرین ضرب العجل و مهلت پایانی شرکت ایرالکو برای بهسازی 44 دیگ قدیمی، 31 شهریورماه امسال بوده است.
«سیاوش آقاخانی» افزود: بیش از سه هفته از آخرین مهلت این شرکت می گذرد اما تاکنون هیچ اقدام سازنده ای در این راستا صورت نگرفته است.
عضو شبکه زیست محیطی استان مرکزی ادامه داد: بدعهدی شرکت ایرالکو مسبوق به سابقه است و اگر فشار برای بهسازی 44 دیگ باقی مانده این شرکت صورت نگیرد، خروج دیگ های فرسوده از مدار با کندی پیش می رود.
وی عنوان کرد: صحبت هایی در خصوص گیر کردن قطعات مورد نیاز این شرکت در گمرک مطرح شده که این جای سئوال دارد، زیرا رئیس جمهوری اختیارات ویژه ای برای تسهیل در ترخیص کالاهای خاص داده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم گفت: محیط زیست مکلف به برخورد با صنایع آلاینده ای است که آلودگی آن ها مشخص است.
«رضا میرزایی» افزود: شرکت آلومینیوم اراک دارای 750 دیگ قدیمی بوده که تنها 44 دیگ قدیمی آن فعال است و این شرکت اقدامات زیست محیطی خود را آغاز کرده است.
وی بیان کرد: شرکت آلومینیوم هنوز در شمار صنایع آلاینده این استان است و نتایج آخرین اندازه گیری ها نشان می دهد پارامترها بالاتر از حد استاندارد است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: موضوع پسماندهای شرکت آلومینیوم به دلیل آلودگی های زیرزمینی در دستور کار جدی قرار دارد.
میرزایی تصریح کرد: دیگ های قدیمی آلومینیوم و واحد آند سازی آن قابلیت اندازه گیری ندارد و زمانی که این قابلیت وجود نداشته باشد نمی توان مستندات قانونی ارایه کرد.
وی عنوان کرد: آلایندگی برای محیط زیست خط قرمز است و مجموع شکایاتی که از محیط زیست شده و وجود پرونده های مفتوح در 14 مرجع قضایی نشان از پیگیری های زیست محیطی این شرکت است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: اقدامات زیست محیطی که در بهینه سازی دیگ های این شرکت صورت گرفته بر کسی پوشیده نیست و در دیگ های قدیمی مواد به صورت دستی تزریق می شد اما در بهینه سازی به صورت اتوماسیون تزریق می شود که در جلوگیری از خیزش مواد، گرد و غبار و ذرات آن نقش موثری دارد.
میرزایی گفت: باید ابزار اندازه گیری دقیقی برای سنجش آلاینده های این شرکت وجود داشته باشد و دستگاهی تهیه شده که تنها برای دودکش است و در سیستم هایی که بهینه سازی صورت گرفته میزان فلوراید آن ها به زیر استاندارد رسیده که جای خوشحالی دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: سیستم هایی که بهینه سازی نشده، آلودگی را وارد محیط می کند اما چون از دودکش خارج نمی شوند قابلیت اندازه گیری ندارد.
میرزایی اظهار داشت: تعهدات ایرالکو در خروج دیگ های فرسوده از خط به تعویق افتاده اما با سیستمی که در حال اجرا دارند، مکلف به جمع آوری 44 دیگ باقی مانده هستند.
وی بیان کرد: این شرکت دلیل تاخیر در جمع آوری 44 دیگ را تاخیر در ارسال قطعات به دلیل تحریم ها و اعتراض کامیون داران اعلام کرده که به تایید استانداری نیز رسیده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: واحد آندسازی این شرکت نیز با موضوعاتی در خصوص تسهیلات همراه است که تعهد دستگاه های دیگر است.
میرزایی گفت: هیات وزیران و مجلس شورای اسلامی در موضوع شرکت آلومینیوم دستوراتی داده و تنها پیگیری های محیط زیست نبوده است.
مدیرعامل شرکت ایرالکو هم گفت: شرکت همه تلاش خود را برای از خارج کردن دیگ های قدیمی از مدار تولید تا پایان 31 شهریورماه به کار گرفت اما، این مهم به دلیل مشکلات اقتصادی و تاخیر در ارسال قطعات در این زمان انجام نشد.
«احمد مجیدی» افزود: تجهیزات مورد نیاز دیگ های جایگزین از مدت ها پیش از کشور چین خریداری شده و به دلیل برخی مشکلات در گمرک نگهداری می شود.
وی بیان کرد: گمرک برای ترخیص تجهیزات ایرالکو 6 میلیارد و 750 میلیون ریال مطالبه کرده است که رایزنی برای تعیین تکلیف این موضوع ادامه دارد.
مدیرعامل شرکت ایرالکو اراک ادامه داد: بر اساس قانون تجهیزات و ماشین آلات خط تولید از پرداخت هرگونه عوارض معاف است.
مجیدی تصریح کرد: رایزنی ها برای ترخیص تجهیزات ایرالکو از گمرک بندرعباس ادامه دارد و درصورت تحقق این مهم عملیات خروج دیگ های فرسوده در اسرع وقت انجام می شود.
وی عنوان کرد: در صورت ترخیص تجهیزات دیگ های ایرالکو تا پایان آبان ماه سال جاری، دیگ های فرسوده از مدار تولید خارج می شود.
مدیرعامل ایرالکو اضافه کرد: اصلاح خط پنج شرکت ایرالکو با فناوری یک شرکت چینی در حال انجام است که تا کنون 95 دیگ از 140 دیگ فرسوده این واحد از مدار تولید خارج شده و 44 دیگ دیگر باقی مانده است.
معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری مرکزی هم گفت: ایرالکو باید به تعهدات خود در قبال خروج دیگ های قدیمی از خط تولید پایبند باشد.
«مهدی زندیه وکیلی» افزود: آندسازی باید بر اساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک به خارج از شهر منتقل می شد اما تاکنون پیگیری جدی در این خصوص از سوی ایرالکو صورت نگرفته و مدام مباحث مالی تکرار می شود.
استاندار مرکزی نیز گفت: پایان آبان ماه آخرین مهلت تعیین شده برای خروج 44 دیگ آلاینده باقی مانده از خط 5 قدیم شرکت ایرالکو از مدار تولید است و پس از آن هیچ بهانه ای پذیرفتنی نیست.
سید «علی آقازاده» افزود: ایرالکو قول داده بود که پرونده دیگ های فرسوده و آلاینده این شرکت را تا 31 شهریور ماه ببندد که از برنامه تعهد شده عقب مانده است.
وی بیان کرد: بنا به اظهارات مسئولان ایرالکو به دلیل تحریم و مسایل ناشی از آن دستگاه های مورد نیاز برنامه بهسازی این شرکت و خروج دیگ های باقی مانده خط 5 به موقع تحویل نشده و این صنعت خواستار تمدید 2 ماهه مهلت برای انجام تعهدات است.
استاندار مرکزی ادامه داد: بازرسی از ایرالکو مشخص کرد که تصمیم و اراده برای خروج دیگ های آلاینده از مدار تولید وجود دارد و انتظار می رود که مسئولان این صنعت با جدیت برای تحقق تعهداتشان در مهلت جدید بکوشند.
آقازاده اظهار داشت: 40 درصد از آلومینیوم کشور در استان مرکزی تولید می شود و اگر به این بخش آسیبی وارد آید می تواند برای صنایع زیردستی مصرف کننده چالش آفرین باشد.
وی عنوان کرد: مهلت تعیین شده آخرین فرصت برای این صنعت است و هرگونه فرصت سوزی با هر بهانه ای پس از آن قابل قبول نیست و دیگ های باقی مانده مهر و موم می شود.
استاندار مرکزی اضافه کرد: شرکت ایرالکو مکلف است به دنبال دریافت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای انتقال آندسازی به شعاع مناسب باشد و تاکنون در این راستا فعالیت جدی نداشته است.
آقازاده بیان کرد: استانداری مرکزی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای گره گشایی از مشکلات احتمالی و همراهی با مسئولان این صنعت در راستای تحقق تسهیلات مذکور آمادگی کامل را دارند.
شرکت آلومینیوم ایران به عنوان صنعت مادرتخصصی در تولید انواع شمش های آلومینیوم فعالیت دارد که در سال 1351 در اراک تاسیس شده است.
این شرکت در زمینی به مساحت 232 هکتار عرصه کارگاهی در کیلومتر 5 جاده اراک تهران قرار دارد.
در بیش از دو دهه اخیر فناوری فرسوده ایرالکو یکی از مهمترین چالش های زیست محیطی کلانشهر اراک بوده است که برای مدیریت و اصلاح آن در دولت های مختلف اقداماتی انجام شد.
3005/6013/
گزارش از معصومه صفری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.