«هوشنگ جزی» روز سه شنبه در جریان سفر به اراک در جمع اصحاب رسانه افزود: این منابع مالی در راستای افزایش تغذیه سفره های زیر زمینی و مقابله با خشکسالی ها، کنترل عوامل فرسایش آبی و افزایش پوشش گیاهی مراتع کشور اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: اجرای عملیات آبخیزداری در کشور ذخیره سازی و نفوذ آب به منابع زیر زمینی تا 520 مترمکعب در هر هکتار و افزایش علوفه تا 120 کیلوگرم در سال را به همراه دارد.
مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطر نشان کرد: اختصاص این منابع مالی، 25 هزار هکتار توسعه عملیات جنگل کاری، 50 هزار هکتار عملیات مدیریت مراتع، مبارزه با آفات، حریق و تهیه سند کاداستر برای هشت میلیون هکتار از حوزه های آبخیز در کشور را به همراه دارد.
جزی ادامه داد: 125 میلیون هکتار از عرصه های طبیعی کشور در معرض فرسایش آبی است و 86 میلیون هکتار مرتع و 36 میلیون هکتار بیابان نیز در کشور وجود دارد.
وی افزود:26 میلیون هکتار از حوزه های آبخیز در معرض فرسایش کشور آماده انجام فعالیت های آبخیزداری است که منابع لازم برای مطالعه 11 میلیون متر مکعب این اراضی تهیه شده و مطالعه پنج میلیون هکتار صورت گرفته است اما برای 9 میلیون متر مکعب آن هیچ گونه فعالیتی انجام نشده است.
مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور پیش بینی کرد: با اختصاص این اعتبارات عملیات آبخیزداری، مکانیکی و بیومکانیکی 700 هزار هکتار از اراضی آبخیزداری کشور انجام می شود.
جزی یادآور شد: در اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری کشور 50 نوع عملیات انجام می شود که لایروبی سدها، اجرای عملیات گابیون بندی و ایجاد سد خاکی در مسیر رودخانه ها است.
وی ادامه داد: 250 میلیون متر مکعب رسوب هر سال در سدهای کشور جمع می شود که لایروبی آن ها از مهمترین عملیات ها برای ذخیره سازی آب است.
رئیس مرکز جنگل های خارج شمال و مجری طرح توسعه گیاهان دارویی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این نشست گفت: 14 و سه دهم میلیون هکتار جنگل در پنج ناحیه رویشی شمال کشور، زاگرس، ایرانی تورانی، خلیج فارس و عمان و ارس باران وجود دارد که هر کدام از ساختار اکولوژیکی ویژه ای برخوردار هستند.
«فریبرز غیبی» افزود: هشت و نیم هزار هکتار جنگل کاری با هدف توسعه عرصه های جنگلی و 75 هزار هکتار زراعت چوب با مشارکت مردم از برنامه های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در برنامه ششم توسعه است.
وی با یادآوری اختصاص هفت هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به فعالیت های آبخیزداری و آبخوان داری در سطح کشور، ادامه داد: اجرای 25 هزار هکتار جنگل کاری، 625 هزار هکتار عملیات آبخیزداری در حوزه های آبخیز، 17 هزار هکتار نهال کاری گونه های جنگلی و هشت هزار هکتار بذر پاشی از گونه های جنگلی از برنامه های این سازمان در سال جاری است.
مجری طرح توسعه گیاهان دارویی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور یاد آور شد: هشت هزار و 425 گونه گیاهی در کشور وجود دارد که این گونه ها 2 برابر تنوع گیاهی کشورهای اروپایی است.
غیبی افزود: 2 هزار 300 گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد که با کشت و توسعه آن ها می توان زمینه اشتغال و درآمد زایی را برای مردم مناطق مختلف کشور فراهم کرد.
وی ادامه داد: بازنگری، توسعه و کشت گیاهان دارویی در 9 هزار و 600 هزار هکتار از عرصه های مراتع کشور برای ایجاد اشتغال و درآمد زایی در جوامع محلی کشور از دیگر برنامه های این سازمان در برنامه ششم توسعه است.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.