به گزارش ایرنا، «بهار عبداله یف» عصر روز دوشنبه در دیدار با فعالان بخش اقتصادی استان مرکزی در اراک افزود: با توجه به تاکید مقامات ارشد اجرایی ایران و ازبکستان در آستانه مبنی بر افزایش حجم مبادلات این کشور ها از 400 میلیون دلار به یک میلیارد دلار تحقق این مهم در دستور کار مسئولان ازبکستان قرار دارد.
وی ادامه داد: سفر به استان مرکزی و آشنایی با ظرفیت های این استان برای افزایش همکاری هر چه بیشتر تجار ایران و ازبکستان انجام شده است.
سفیر ازبکستان در ایران خاطرنشان کرد: ظرفیت های ممطلوبی در حوزه های مصالح ساختمانی، کشاورزی، داروسازی و نفت و گاز در استان مرکزی وجود دارد و کشور ازبکستان آماده همکاری و افزایش تبادل حجم تجاری با این استان است.
عبدالله یف گفت: ازبکستان به 190 کشور جهان کالاهایی از جمله ماشین، کالاهای نساجی و دارو صادر می کند و از آمادگی لازم برای صادرات انواع کالاها و ماشین آلات کشاورزی به کشورهای اطراف از جمله ایران برخوردار است.
وی ادامه داد: هفت منطقه اقتصادی و هفت منطقه آزاد داروسازی در ازبکستان وجود دارد که متقاضیان با سرمایه گذاری در این شهرک ها طبق مصوبه دولت از مالیات بر درآمد و سایر پرداخت های مالیاتی معاف و از ظرفیت های زیر ساختی و زمین در این مناطق بهره مند می شوند.
سفیر ازبکستان در ایران یادآور شد: بر اساس قرارداد بین 2 کشور 27 قلم کالای صادراتی از ایران و 27 قلم کالا صادراتی از ازبکستان از تعرفه ترجیحی برخوردار است که برای افزایش حجم تجارت دو طرف خواهان افزایش این فهرست از کالاها هستند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: این استان در زمینه حضور شرکت های صنعتی رتبه چهارم، شرکت های مادر تخصصی رتبه دوم و تنوع تولید محصولات صنعتی رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.
«محمدرضا حاجی پور» افزود: استان مرکزی با دارا بودن واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ از ظرفیت مناسبی برای افزایش تبادلات تجاری با کشور های مختلف از جمله ازبکستان برخوردار است.
وی ادامه داد: 147 شرکت ایرانی در ازبکستان به فعالیت های اقتصادی و تولیدی اشتغال دارند که بسیاری از آن ها از استان مرکزی است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: توسعه گردشگری بین این استان و کشور ازبکستان، تلاش برای ایجاد پرواز مستقیم اراک - ازبکستان و گسترش فعالیت در زمینه گل و گیاه از جمله مواردی بود که در سفر سفیر کشور ازبکستان به این استان مورد بررسی قرار گرفت.
«منوچهر توسطی» افزود: این سفر با هدف شناسایی ظرفیت های استان مرکزی برای افزایش تبادلات تجاری بین ایران و ازبکستان انجام شد.
سفیر ازبکستان در ایران در سفر 2 روزه خود به استان مرکزی از 2 واحد فرآوری سنگ نما، 2 واحد گلخانه ای گل و گیاهان زینتی شهرستان محلات و شرکت شیشه تابش جام شهرستان اراک بازدید و در نشست با فعالان اقتصادی و استاندار این استان شرکت کرد.
ازبکستان با 447 هزار و 400 کیلومتر وسعت و 33 میلیون نفر جمعیت از کشورهای آسیای مرکزی است که مرز مشترک با افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان دارد و زبان این کشور ازبکی و پایتخت آن تاشکند است.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.