«مصطفی فراهانی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این بناها شامل قلعه تاریخی سالار محتشم در شهر خمین، عمارت کشاورز صدر در روستای جعفر آباد و یک دهنه پل تاریخی در روستای اسد آباد است که با اعتبار یک میلیارد و 100 میلیون ریال مرمت می شوند.
وی اظهارداشت: استحکام بخشی و تثبیت وضعیت موجود بناهای تاریخی از گام های ضروری در نگهداری و حراست از آن ها است.
فراهانی ادامه داد: قلعه سالار محتشم از بناهای شاخص معماری رومی - ایرانی خمین با حدود 200 سال قدمت است که مجموعه مصالح به کار رفته در آن با گذشت زمان فرسوده شده است.
مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین تصریح کرد: مرمت و رنگ آمیزی درها، اصلاح سقف چوبی، کاهگل دیوارها و ایزوگام پشت بام در قالب این طرح برای قلعه سالار محتشم در دستور کار قرار دارد.
فراهانی ادامه داد: قدمت عمارت کشاورز صدر در روستای جعفرآباد مربوط به دوره قاجار است که استحکام بخشی سازه ای، کاهگل دیوارها و ترمیم ناودان های آن پیش بینی شده است.
مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین در خصوص پل تاریخی اسد آباد نیز گفت: عملیات کف سازی این بنای تاریخی آغاز شده است.
فراهانی گفت: پل تاریخی اسد آباد شامل چهار دهانه با طاق جناقی است که مصالح آن را آجر و ملات گل آهک تشکیل می‌دهد و پایه‌های بنا از سنگ‌های تراش خورده تشکیل شده و طاق‌ها بر روی آن استوار است.
وی گفت:استحکام بخشی حمام تاریخی لکان نیز به صورت مشارکتی امسال در دستور کار قرار دارد.
مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین ادامه داد: 36 درصد از آثار تاریخی شهرستان خمین تاکنون در فهرست آثار ملی کشور ثبت شدند و این سه ابنیه تاریخی نیز در زمره آثار ملی ثبتی هستند.
شهرستان خمین زادگاه معمار کبیر انقلاب در 61 کیلومتری اراک قرار دارد که مهمترین آثار تاریخی آن سنگ نگاره های تیمره، دستکندها و یا شهرهای زیر زمینی، بیت تاریخی امام (ره)، تیمچه بازار، قلعه های تدافعی، کبوترخانه ها، قلعه سالار محتشم ، عمارت امیر مفخم و 24بقاع متبرکه است.
7277/6013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.