به گزارش ایرنا، «بهار عبداله یف» روز یکشنبه در سفر دو روزه به استان مرکزی و ورود به اراک، افزود: فعالیت مشترک صنعتگران و تجار ازبکی با ایران از سال ها پیش شکل گرفته و امروز موفقیت های چشمگیری نصیب 2 کشور شده است.
وی ادامه داد: بخش عمده ای از سرمایه گذاران صنعتی در ازبکستان اهل استان مرکزی و شهر اراک هستند که این مهم نشان از ظرفیت این استان در بخش صنعت دارد.
سفیر ازبکستان در ایران اظهار داشت: این سفر با هدف آشنایی هر چه بیشتر با ظرفیت های صنعتی و کشاورزی استان مرکزی و فراهم کردن زمینه مراوادت بیشتر تجار این استان با ازبکستان برنامه ریزی شده است.
وی بیان کرد: هیچ مشکلی در صدور روادید و اعزام تجار و فعالان اقتصادی کشور ایران به ازبکستان وجود ندارد و از زمانمعرفی افراد به مدت 2 روز روادید صادر می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی نیز گفت: این استان در سه بخش صنعتی، کشاورزی و فرهنگی در زمره استان های برتر کشور ایران قرار گرفته است.
«سعید فرخی» افزود: وجود نیروی انسانی کارآمد و دسترسی آسان به بازار مصرفی مرکز ایران، استان مرکزی را به کانون توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی تبدیل کرده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز در سخنانی گفت: این نهاد به عنوان اتاق معین کشور در مراودات با ازبکستان عمل می کند و انتظار می رود زمینه فعالیت هر چه بیشتر بین تجار 2 کشور از سوی سفارت ازبکستان در ایران فراهم شود.
«منوچهر توسطی» افزود: اتاق بازرگانی استان مرکزی در اعزام گروه های تجاری به ازبکستان مشکل صدور روادید دارد که انتظار می رود سفارت ازبکستان در ایران در خصوص این مهم نیز چاره اندیشی کند.
ازبکستان با 447 هزار و 400 کیلومتر وسعت و 33 میلیون نفر جمعیت از کشورهای آسیای مرکزی است که مرز مشترک با افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان دارد.
زبان این کشور ازبکی و پایتخت آن تاشکند است.
ازبکستان دارای چهارمین ذخیره بزرگ طلا در جهان است و سالانه ۸۰ تن طلا از معادن استخراج می‌کند که در این زمینه رتبه هفتم دنیا را دارد و ذخایر مس ازبکستان نیز در جهان دهم و ذخایر اورانیوم دوازدهم است.
این کشور دارای ذخایر قابل توجه استخراج نشده نفت و گاز است و ۱۹۴ ذخیره هیدروکربوری از جمله ۹۸ ذخیره گاز طبیعی و میعانات گازی در ازبکستان وجود دارد.
ازبکستان از تولیدکنندگان بزرگ پنبه است و کشاورزی ازبکستان 26 در صد از نیروی کار را استخدام کرده و 18 از تولید ناخالص ملی این کشور نیز از کشاورزی است.
فرآورده‌های صادراتی این کشور شامل پنبه، طلا، انرژی، کودهای معدنی، فلزات آهنی و غیرآهنی، منسوجات، محصولات غذایی، ماشین‌آلات و خودرو است که عمده آن به روسیه، لهستان، چین، ترکیه، قزاقستان ، اوکراین و بنگلادش صادر می‌شود.
بیش از 2 هزار و 800 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می کنند.
در نیمه نخست امسال 735 هزار دلار کالا به وزن 430 تن از استان مرکزی به ازبکستان صادر شده و میزان واردات کالا از این کشور به استان مرکزی نیز صفر است.
3017/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.