«رضا مرادی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: فصل زراعی گذشته اول مهرماه امسال به پایان رسید و در این فصل 241 و چهار دهم میلیمتر بارندگی در استان مرکزی به ثبت رسید.
وی بیان کرد: بیشترین انحراف بارشی این استان در این مدت از شهرستان ساوه گزارش شده که بارش های آن حدود 40 درصد کمتر از میانگین بارش های بلند مدت بوده است.
مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی ادامه داد: این در حالی است که در مناطق مامونیه در شمال شرق استان و غرق آباد در شمال این استان بارش ها به ترتیب 36 و 14 صدم درصد بیش تر از بارش های میانگین بلند مدت بوده است.
مرادی تصریح کرد: میزان بارش ها در اراک نیز در سال زراعی گذشته (اول مهرماه سال گذشته تا اول مهرماه امسال) 20 درصد کمتر از بارش میانگین بلند مدت بوده است.
وی گفت: میزان بارش های استان مرکزی در سال زراعی گذشته (اول مهرماه سال گذشته تا اول مهرماه امسال) در ایستگاه اراک 245 و هشت دهم میلیمتر، در ساوه 113 و هفت دهم میلیمتر، در محلات 172 و هفت دهم میلیمتر، در تفرش 245 و 2 دهم میلیمتر و در آشتیان به 266 و هفت دهم میلیمتر رسید.
مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی افزود: میزان بارش های ایستگاه غرق آباد در این مدت نیز به 312 و سه دهم میلیمتر، در کمیجان 237 و سه دهم میلیمتر، در خنداب 260 و سه دهم میلیمتر، در شازند 417 و 6 دهم میلیمتر، در خمین 198 و یک دهم میلیمتر، در دلیجان 166 و هفت دهم میلیمتر، در فرمهین 192 و 6 دهم میلیمتر و در مامونیه 309 و یک دهم میلیمتر به ثبت رسیده است.
مرادی عنوان کرد: آخرین خروجی مدل های پیش بینی بلند مدت نشان می دهد بارش های پاییز امسال در استان مرکزی کمی زودتر از معمول و از اواسط مهرماه آغاز خواهد شد و اولین بارش موثر در اواخر مهرماه اتفاق می افتد.
وی گفت: بیشتر مدل های پیش بینی بلند مدت نشان می دهند که بارش ها در ماه اکتبر ( از نهم مهرماه تا نهم آبان) بیشتر از میانگین خواهد بود اما پس از آن تا آخر پاییز توافقی بین خروجی مدل ها وجود ندارد.
مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی ادامه داد: میانگین دمای هوا در ماه اکتبر ( از نهم مهرماه تا نهم آبان ماه امسال) بین یک تا یک و نیم درجه بیش تر پیش بینی شده است.
مرادی افزود: بررسی نقشه ها نشان می دهد وضعیت آب و هوای این استان تا پایان هفته جاری با پدیده خاصی همراه نیست و آسمان استان مرکزی در این مدت صاف تا کمی ابری، همراه با غبار محلی، گاهی همراه با وزش باد خواهد بود.
وی اظهار داشت: دمای هوا نیز در 2 روز آینده در استان مرکزی به طور میانگین سه تا چهار درجه سانتیگراد خنک تر می شود.
341 و چهار دهم میلیمتر بارندگی در سال زراعی گذشته (اول مهرماه پارسال تا اول مهرماه امسال) در استان مرکزی به ثبت رسید.
3005/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.