«رضا مرادی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بررسی نقشه های پیش یابی حاکی از افزایش نسبی ناپایداری هوا از ساعات عصر فردا (سه شنبه) تا پایان هفته جاری در مناطق شمال، شمال غرب، برخی مناطق غرب، مرکز کشور، دامنه های مرکزی و جنوبی زاگرس است که موجب بروز پدیده رگبار، رعد و برق و وزش باد می شود.
وی بیان کرد: در استان مرکزی بر اساس نقشه های فعلی روز سه شنبه در ساعات عصر رشد ابر و احتمال رگبار و رعدوبرق در برخی مناطق غرب و شمال استان (به ویژه شهرستان های کمیجان، خنداب و غرق آباد) پیش بینی می شود.
مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی ادامه داد: وضعیت هوای این استان از روز چهارشنبه تا جمعه هفته جاری در تمام نقاط استان در ساعات صبح به صورت کمی ابری، از عصرهابا افزایش ابرناکی توام با رگبار، رعدوبرق و وزش باد پیش بینی می شود.
مرادی اظهار داشت: دمای هوا به ویژه دمای روزانه از روز دوشنبه تا پایان هفته جاری به تدریج بین سه تا چهار درجه کاهش می یابد.
وی عنوان کرد: آخرین خروجی الگو های پیش بینی بلند مدت بارش ها نشان می دهد، بارش های پاییز آینده در استان مرکزی کمی زودتر از معمول و از اواسط مهرماه امسال آغاز می شود.
مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی افزود: نخستین بارش موثر در اواخر مهرماه پیش بینی شده است.
مرادی اظهار داشت: بیشتر الگو های پیش بینی های بلند مدت نشان می دهند که بارش ها در ماه اکتبر ( از نهم مهرماه تا نهم آبان ماه) بیشتر از نرمال است و پس از آن تا آخر پاییز توافقی بین خروجی الگو ها وجود ندارد.
وی گفت: بر اساس خروجی پیش بینی های محیطی آمریکا در ماه نوامبر ( از نهم آبان تا نهم آذرماه) بارش ها در استان مرکزی نرمال تا کمی کمتر از نرمال است اما مرکز پیش بینی اروپا بارش ها را کمی بیش از نرمال پیش بینی کرده است.
مسئول پیش بینی اداره هواشناسی استان مرکزی ادامه داد: میانگین دمای هوا در ماه اکتبر ( از نهم مهرماه تا نهم آبان ماه) بین یک تا یک و نیم درجه بیش تر از نرمال پیش بینی شده است و در ماه های نوامبر و دسامبر ( از نهم آبان ماه تا نهم دی ماه) میانگین دمای هوا بین نیم تا یک درجه بیشتر از نرمال پیش بینی شده است.
مرادی گفت: پیش بینی ها بیانگر آن است که نبود نوسانات شدید دما ناشی از عبور یا استقرار سامانه های جوی نیست بلکه بر اثر میانگین کلی دما است و جزئیات تغییرات دمایی از الگوی نقشه های سینوپتیک پیش بینی می شود که هفتگی اعلام می شود.
241 میلیمتر بارندگی در سال زراعی جاری (اول مهرماه سال گذشته تاکنون) در استان مرکزی به ثبت رسیده است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.