« علیرضا جلالوندی » روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: توزیع کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان توسط شرکت تعاونی روستایی استان مرکزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته و کود مورد نیاز کشت بهاره با قیمت دولتی کیسه ای 350 هزار ریال در اختیار فعالان این حوزه قرار گرفته است.
وی از خرید تضمینی 77 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان مرکزی توسط این شرکت در سال جاری خبر داد و ادامه داد: این گندم ها توسط 17 مرکز خرید شرکت تعاون روستایی استان خریداری و ذخیره سازی شده است.
مدیرکل تعاون روستایی استان مرکزی گفت: محصول گندم تولید کشاورزان استان به دلیل انجام اقدام های پیشگیرانه از جمله مقابله با آفت سن از کیفیت مطلوب و درصد سن زدگی پایین برخوردار است.
جلالوندی افزود: سه هزار تن کلزا نیز امسال با قیمت تضمینی 28 هزار ریال توسط هفت مرکز توسط شرکت تعاونی روستایی استان مرکزی به عنوان مباشر اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان خریداری و به واحدهای روغن کشی ارسال شده است.
وی خاطر نشان کرد: ساخت چهار سیلوی ذخیره گندم از جمله سیلوی ذخیره گندم 25 هزار تنی شرکت تعاونی میلاجرد کمیجان با پیشرفت فیزیکی 70 درصد، سیلوی 21 هزار تنی چهار چشمه خمین با پیشرفت فیزیکی 30 درصد و سیلوی 12 هزار تنی عباس آباد شازند با پیشرفت فیزیکی 90 درصد از برنامه های امسال شرکت تعاونی روستایی استان است.
مدیرکل تعاون روستایی استان مرکزی پیش بینی کرد: بهره برداری از این سیلوها در سال زراعی آینده آغاز می شود و با بهره برداری از آن ها ظرفیت انبارهای نگهداری محصول گندم شرکت تعاونی روستایی استان مرکزی به 65 هزار تن افزایش می یابد.
جلالوندی، ظرفیت انبارهای چند منظوره و سنتی شرکت تعاونی روستایی استان مرکزی را حدود 70 هزار تن عنوان کرد و گفت: ساخت سیلوهای جدید به دلیل نبود امکان نگهداری محصول گندم در بلند مدت در انبارهای سنتی انجام شده است و از ظرفیت های انبارهای چند منظوره این شرکت برای نگهداری نهاده های کشاورزی بهره گیری می شود.
وی اظهار داشت: تولید و توزیع بذر مورد نیاز کشاورزان از دیگر اقدام های شرکت تعاونی روستایی استان مرکزی است و سالانه هفت هزار تن بذر توسط سه مرکز این شرکت تولید و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
مدیرکل تعاون روستایی استان مرکزی افزود: با تولید و توزیع این بذور 70 درصد بذر مورد نیاز کشاورزان استان توسط این شرکت تولید و در اختیار فعالان این حوزه قرار می گیرد.
جلالوندی گفت: افزایش شمار این مراکز به 6 مرکز و بهبود تولید بذر شرکت تعاونی روستایی استان مرکزی به بیش از 10 هزار تن از برنامه های این شرکت در سال های آتی است.
استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 60 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 32 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.