آیت الله «محمد مومن» روز یکشنبه در همایش تخصصی احیای فرهنگ خمس استان مرکزی در بیت تاریخی امام راحل در خمین افزود: خمس بر چهار محور عبادی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی و سیاسی تاکید دارد و عمل به آن گشایش مالی برای پیشبرد سریع تر امور را موجب می شود.
نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: پیامبر بر تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) تاکید داشت تا به واقعیات احکامی مانند خمس پی برده شود و جامعه اسلامی گام به گام به سعادت نزدیک تر شود.
رئیس بنیاد بین المللی احیای فرهنگ خمس نیز در این همایش گفت: علما می توانند شبهاتی که درباره خمس مطرح می شود را پاسخ دهند چراکه یکی از وظایف مهم این قشر آگاه سازی جامعه است و باید فرهنگ خمس و جایگاه آن به درستی تریج شود.
آیت الله «غلامعلی نعیم آبادی» افزود: بنیاد بین المللی احیای فرهنگ خمس مصرف کننده ارقام پرداختی خمس نیست و این منابع باید به مراجع و فقها پرداخت شود.
وی تاکید کرد:خمس مربوط به اسلام است و همه وظیفه ترویج آن را دارند و بایدآگاهی جامعه در این خصوص افزایش یابد.
نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تبلیغ خمس را یکی از مهمترین وظایف علما و جامعه روحانیت خواند و اظهار داشت: علما وظیفه دارند فرهنگ خمس را ترویج دهند تا حجت بر مردم تمام شود.
وی گفت: امید است همایش تخصصی احیای فرهنگ خمس آغاز حرکتی اثربخش در استان ها باشد و با تلاش‌های همگانی نهادینه کردن فرهنگ پرداخت خمس به نقطه مطلوبی برسد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز در این همایش تخصصی گفت: پرداخت خمس باعث تقویت بنیه اقتصادی و استقلال حکومت دینی می شود.
آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» افزود: خمس لازمه حکومت دینی است و همانگونه که هر حکومتی به منابع مالی نیاز دارد در نظام دینی اسلامی نیز برای استقلال، تقویت بنیه اقتصادی و بهبود چهره مراکز دینی و رفع محرومت ها باید خمس پرداخت شود.
وییادآور شد: مسلمانان باید برای برپایی و نشر دین خود مایه بگذارند و پرداخت خمس در حکومت اسلامی مرجعی برای اداره کشور و استقلال آن در تمام زمینه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی است.
وی با تاکید بر این که آیات و روایت های بسیاری بر پرداخت خمس توصیه شده گفت: اسلام دینی سیاسی است و دارای شاخص های دقیق است و خمس پشتوانه مهم حرکت سیاسی اسلام است.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: در طرح آیه خمس نباید تفسیر به رأی شود و خمس فقط محدود به غنائم جنگی نیست و در کتب اهل‌سنت آیه خمس را نسخ ‌و اظهار می‌‌کنند که آیه خمس فقط ثواب قرائت دارد که این غلط است.
آیت الله دری نجف آبادی گفت: مبحث خمس همیشه مورد توجه علمای اعلام بوده و عملیاتی‌ کردن احکام نورانی اسلام در جامعه و آثار و برکات نورانی اجرای احکام در عالم تشیع بسیار مهم است.
همایش تخصصی احیای فرهنگ خمس با حضور ائمه جماعات، روحانیون و ائمه جمعه و با هدف ترویج فرهنگ خمس به عنوان فروع دین و احیای فرهنگ خمس در راستای توسعه و ترویج این سنت حسنه دینی برگزار شد.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای 105 هزار نفر جمعیت و در فاصله 61 کیلومتری اراک قرار دارد.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.