« غلامرضا ملکی » روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 309 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان این استان امسال با نرخ تضمینی خریداری شده که این رقم در سال زراعی گذشته معادل 250 هزار تن بود.
وی قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را در سال جاری 13 هزار ریال عنوان کرد و ادامه داد: 50 درصد معادل 2 هزار میلیارد ریال از مطالبات گندمکاران استان مرکزی تا کنون پرداخت شده است و 50مرحله دوم پرداخت این مطالبات نیز کلید خورده است.
معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: خرید تضمینی گندم در این استان تا پایان شهریور ماه ادامه دارد و پیش بینی می شود تا پایان فصل خرید این محصول به 320 هزار تن افزایش یابد.
ملکی یادآور شد: شرایط مناسب جوی، بارش های بهاری و انجام عملیات سن زدایی و ارائه توصیه های کارشناسی از مهمترین عوامل افزایش تولید گندم از نظر کیفیت و کمیت در استان مرکزی بوده است.
وی ادامه داد: 27 مرکز خرید در سال جاری برای تسهیل و ارائه خدمات خرید گندم مازاد کشاورزان در شهرستان های استان مرکزی دایر شده است.
معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی از گندمکاران خواست محصولات خود را در اولین فرصت به مراکز خرید تحویل دهند تا طلب محصولات آنان در بازه زمانی کمتر پرداخت شود.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
استان مرکزی با دارا بودن یک و هشت درصد از مساحت کل کشور دارای منابع آبی محدودی است اما ظرفیت تولید 16 هزار تن انواع آبزیان پرورشی را داشته که با وجود همه کمبودها و محدویت‎ها، توانسته در این زمینه خوش بدرخشد و جایگاه ویژه‎ای در کشور به دست آورد.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.