به گزارش ایرنا، ‌«سید علی آقازاده» روز یکشنبه در سفر به شهرستان ساوه و در دیدار با منتخبان ساوجی افزود: در هفته دولت امسال، 79 طرح با اعتباری حدود یک هزار و 200 میلیارد ریال در این شهرستان بهره برداری یا وارد مرحله اجرا شد.
وی گفت: این طرح ها زمینه ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای 541 نفر از افراد جویای کار را فراهم کرده است.
آقازاده تصریح کرد: ساوه در زمینه های اقتصادی، کشاورزی، اجتماعی، فرهنگی و نیز حوزه ورزشی دارای ظرفیت های قابل توجهی است و برای استان مرکزی اهمیت زیادی دارد به گونه ای که اگر این استان را یک پیکر تلقی کنیم،‌ ساوه به عنوان سر و راس این پیکر محسوب می شود.
استاندار مرکزی گفت: ساوه در موسم انتخابات مختلف اعم از ریاست جمهوری،‌ مجلس شورای اسلامی و سایر انتخاباتف همواره دارای تاثیرگذاری خاصی بوده و در این شهرستان اعتقاد بالایی به مدیریت بانوان وجود دارد.
وی گفت: با وجود دستاوردهای قابل توجه برجام اما اکنون شرایط سختی در حوزه اقتصادی کشور احساس می شود و در عین حال همه به این مساله باور دارند که نباید به خارج و بیگانگان امیدوار بود بلکه باید با اتکا و امید به خداوند متعال، توان داخلی و تولید ملی را قوت بخشید.
آقازاده افزود: در چهار دهه اخیر، هرگاه به خداوند و توانمندی های داخلی و مردم اتکا شد، پیشرفت های ماندگار در زمینه های مختلف به منصه ظهور رسید و خودکفایی امروز کشور در بسیاری از حوزه ها ثمره چنین رویکردی بوده است.
وی ادامه داد: امروز اقتصاد کشور، ممکن است فشارهایی به کارگران و کارفرمایان وارد کند اما با همت و وحدت ملی و رهنمودهای مقام معظم رهبری، امکان گذر از شرایط کنونی وجود دارد.
استاندار مرکزی با اشاره به تلاش مسئولان دیپلماسی کشور در مذاکره و رفع مشکلات،‌ اظهار کرد: مذاکره عادلانه و عزتمندانه می تواند کمک موثری به رفع مشکلات کشور کند و از سویی ملت و دولت ما هرگز زیر بار مذاکرات ذلت بخش نخواهند رفت.
آقازاده گفت: شهرستان ساوه با توانمندی های ارزشمند، مستعد رشد و پیشرفت بیشتر است و مدیریت ارشد استان معتقد است که با بهره گیری از نیروهای بومی و توانمند، این منطقه امکان عبور از مشکلات را دارد.
وی گفت: برخلاف بخش های کشاورزی و دامداری که کمتر از ناحیه تحریم ها آسیب دیده اند اما در حوزه صنایع مشکلاتی وجود دارد و با این حال همه توان و تلاش مسئولان استان مرکزی این است که چرخ صنایع و تولید متوقف نشود، همانگونه که در زمینه تولید آلومینیوم موفقیت هایی حاصل شد.
استاندار مرکزی به نقش مردم در همراهی دولت در شرایط افزایش نقدینگی کشور اشاره کرد و گفت: مردم با سرمایه های خود می توانند یاریگر دولت و نظام باشند.
وی گفت: از مجموع یک هزار و 600 میلیارد تومان حجم نقدینگی، سهم درآمدهای دولت چیزی حدود 12 درصد است و مابقی این حجم در اختیار بخشی از مردم است که لازم است با احساس مسئولیت در قبال منافع ملی و کمک به رونق اقتصادی کشور از تبدیل سرمایه های خود به سکه و طلا اجتناب کنند و آن را در راستای رفع مشکلات دولت منتخب مردم و کمک به شکوفایی اقتصادی به کار گیرند.
معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی نیز در این نشست،‌ گفت: دولت در سال های اخیر تلاش خود را برای ایجاد زیرساخت های اقتصاد آزاد به کار گرفت اما مشکلاتی مانند تحریم ها مانع از توفیق کامل این طرح ها شد.
«سعید فرخی» گفت: با وجود تنگناهای سه ماه اخیر در حوزه اقتصاد کشور، اکنون شرایط به سمت معقولانه تری پیش می رود.
وی افزود: باید تلاش کرد که نوعی اشتراک منافع در تولیدکنندگان بزرگ و صنایع پایین دست و نیز مصرف کنندگان ایجاد شود .
فرخی گفت: در شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی، اجرای برنامه جامعی برای نصب کنتورهای حجمی در مزارع، بستن چاه های غیر مجاز و توسعه آبیاری تحت فشار در دستور کار قرار دارد.
نماینده انجمن مدیران واحدهای تولیدی شهرستان ساوه گفت: نبود برنامه ریزی جامع در برخی سیستم های اجرایی باعث افزایش تورم و از دست دادن بازار کارخانه ها شده است.
«سعید رضوانی» گفت: با توجه به تورم، حجم سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به یک سوم کاهش یافته و در عین حال سقف تسهیلات بانکی هم افزایش نیافته و اکنون تامین مواد اولیه از خارج و حتی خرید این مواد از منابع داخلی با توجه به الزام به خرید از بورس، با مشکلاتی مواجه است.
وی افزود: در یک ماه 30 مورد دستورالعمل صادر شده که در نتیجه اجرای ناقص آنها،‌ مابه التفاوت ارزی برای تولید رعایت نشده است.
به گفته این فعال اقتصادی،‌ آزاد شدن اقتصاد از مداخله های دولت، راه حل عبور از این وضعیت است.
رضوانی گفت: انجمن مدیران مرکب از 400 واحد تولیدی است و بزرگترین دغدغه آنها نیز تداوم تولید و اشتغال است.
وی خواهان تشکیل اتاق بازرگانی و فعال تر شدن اداراتی چون سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت و نیز اداره استاندارد در ساوه شد و گفت: در این راستا نیاز به حمایت مسئولان محسوس است.
نماینده باغداران و کشاورزان شهرستان ساوه نیز گفت: جنگ اقتصادی علیه ایران آغاز شده و بخش کشاورزی از حوزه های مقاوم در این جنگ است که کمتر آسیب می بیند چون کمترین وابستگی را دارد.
«فرزین بهرامی» گفت: هیچ دولتی به اندازه دولت کنونی از منابع آبی استفاده بهینه نکرده و در اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار کوشا نبوده است.
وی گفت: درخواست کشاورزان از دولت در گام نخست حفظ منابع آب، سالم ماندن خاک، مبارزه با چاه های غیر مجاز و تامین امنیت غذایی است.
بهرامی اظهار داشت: واردات اقلامی مانند گوشت، جو با اختصاص ارز دولتی به تولیدات داخلی آسیب می زند و 2 نرخی شدن ارز هم در تامین این اقلام از خارج و تولیدات داخلی تناقض ایجاد می کند.
رئیس دانشگاه آزاد ساوه نیز در این نشست،‌ گفت: در شهرستان ساوه 17 واحد دانشگاهی با 12 هزار و 500 دانشجو فعالیت دارد که 58 درصد از آنها را پسران و مابقی دختران تشکیل می دهند.
دکتر جواد نیکوکار گفت: توسعه ناموزون دانشگاه ها از مشکلات شهرستان ساوه است که لازم است در ابعاد مختلف شاخص های توسعه ای تقویت شود.
وی در خصوص چالش های حوزه علمی شهرستان ساوه‌، گفت: ارتقای دانشگاه های ساوه به عنوان مرکزی برای حل مشکلات جامعه، اجرای ساختار تخصصی در دانشگاه ها برای ارایه خدمات تخصصی به جامعه، تربیت نیروهای متخصص، پژوهشگر و کارآفرین باید در دستور کار قرار گیرد.
نماینده جامعه ورزش و جوانان شهرستان ساوه نیز در این نشست بیان کرد: 12 هزار ورزشکار سازمان یافته در شهرستان ساوه با بیمه ورزشی فعالیت می کنند.
«خاطره جماعت» بر ضرورت توجه به ورزش بانوان و رفع نیازهای زیرساختی در این زمینه ها تاکید کرد و گفت: در این شهرستان تنها 2 سمن با مجوز وزارت ورزش و 6 سمن با مجوز وزارت کشور در بخش ورزش و جوانان شهرستان ساوه فعالیت می کنند .
وی گفت: سرانه فضاهای ورزشی در ساوه کمتر از 70 سانتیمتر است در حالی که بر اساس میانگین جهانی باید 2 و نیم متر مربع باشد.
جماعت، خواهان تخصیص کامل اعتبارات سالانه بخش ورزش ساوه و جبران کمبود نیروی انسانی در اداره ورزش و جوانان این شهرستان شد.
رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان ساوه نیز گفت: در این شهرستان 2 هزار و 225 نیروی فرهنگی، آموزشی فعالیت دارند.
«ابراهیم فراشیانی» گفت: 52 هزار دانش آموز در این شهرستان فعالیت دارند و از سوی خیران افزون بر 100 میلیارد ریال کمک جذب شده که با استفاده از این منابع، کار ساخت 15 باب مدرسه در حال انجام است.
وی ادامه داد: 25 درصد از مدارس موجود شهر ساوه فرسوده هستند و برای نوسازی و بازسازی آن ها نیاز به اعتبارات جدید است.
مدیر آموزش و پرورش ساوه گفت: امسال در کنکور سراسری، 40 رتبه کمتر از یک هزار توسط دانش آموزان ساوجی کسب شد که این امر نشان از کیفیت آموزشی در این شهرستان دارد.
فراشیانی، حجم تراکم دانش آموزی در کلاس های درس شهرستان ساوه را بالای 35 نفر عنوان کرد.
وی اضافه کرد: 850 نیروی معلم در ساوه کمبود وجود دارد که برای جبران آن از نیروهای حق التدریس دو نوبته استفاده می شود.
به گفته این مسئول، امسال 378 نیرو در آموزش و پرورش جذب می شوند که نیمی از کاستی ها را در زمینه نیاز به دبیر و معلمان جبران می کند.
ساوه دومین کانون جمعیتی استان مرکزی است که بیش از 290 هزار نفر جمعیت دارد.
6539/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.