«محمد علی طهماسبی» عصر روز شنبه در آیین اختتامیه نمایشگاه ملی گل و گیاهان زینتی محلات افزود: در برنامه ششم توسعه اضافه شدن 18 هزار و 600 هکتار گلخانه به وسعت گلخانه ها هدف گذاری شده است.
وی وسعت گلخانه های کشور را 13 هزار هکتار بیان کرد و ادامه داد: صنعت گلخانه به عنوان صنعتی زود بازده و اشتغالزا در کشور محسوب می شود و شرایط مناسبی برای افزایش سطح گلخانه ها و تولید محصولات گلخانه ای فراهم شده است.
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی افزود: بسته تشویقی دولت بدون هیچ گونه محدودیتی در قالب تسهیلات اعتباری برای افزایش سطح گلخانه ها پرداخت می شود.
طهماسبی افزود: تسهیلات پرداختی از محل اشتغال پایدار روستایی فرصتی ویژه برای رونق کسب و کار و اشتغالزایی در روستا ها است.
وی در ارتباط با نمایشگاه ملی گل و گیاهان زینتی محلات افزود: با وجود مزیت های ویژه محلات از نظر اقلیمی، تعداد گلکاران محلات نسبت به مناطق دیگر کشور محدود است اما این شهرستان در برگزاری نمایشگاه پیشتاز است.
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از هزینه های بالای تولید گل و گیاه در محلات افزود: حمل و نقل و کاشت و برداشت سنتی هزینه های تولید را افزایش داده است.
وی جمع اوری آب باران، صرفه جویی در مصرف آب، نوسازی گلخانه ها و افزایش ضریب مکانیزاسیون در گلخانه ها را از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده بیان کرد.
وی بر ایجاد نمایشگاه مکانیزه گلخانه ای توسط شرکت تعاونی گل و گیاه در محلات تاکید کرد و افزود: دوران استفاده از انرژی فسیلی و حمل و نقل سنتی به پایان رسیده است.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: کشورهای تولیدکننده گل و گیاه، تولید گل را با راهکارهای مختلفی انحصاری کردند.
حجت الاسلام «علیرضا سلیمی» بیان کرد: مجلس شورای اسلامی تمام پیشنهادهای دولت در حوزه کشاورزی را با قوت دنبال می کند چرا که استقلال کشور وابسته به تولیدات کشاورزی است.
نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: تولید محصولات کشاورزی روبه افزایش است و همان طور که کشور در تولید گندم به خودکفایی رسیده با فرهنگسازی می توان در تولید گل و گیاه نیز به خودکفایی برسد .
وی ادامه داد: محلات به واسطه شرایط اقلیمی خاص، ظرفیت ارزشمندی در تولید گل و گیاه زینتی دارد.
حجت الاسلام سلیمی افزود: تنها دهکده و پژوهشکده گل و گیاه کشور در محلات است و تعامل مناسبی بین گلکاران مجرب با پژوهشکده گل و گیاه برقرار است.
وی ادامه داد: ایجاد منطقه اقتصادی ویژه گل در محلات در روزهای اخیر در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
حجت الاسلام سلیمی با اشاره به ورود ترکیه به بازار گل منطقه افزود: حمایت وزارت امورخارجه برای صادرات گل ضرورت است.
فرماندار محلات نیز در این آیین گفت: این شهرستان رتبه نخست صادرات گل را در کشور دارد و در شرایطی که کشور به ارز نیاز دارد، صادرات گل و گیاه فرصت بسیار ارزشمندی برای ارزآوری و تولید ثروت ملی است.
«حسن قمری» افزود: 60 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی در حوزه گل و گیاه در این شهرستان تصویب و پرداخت شده است.
فرماندار محلات اظهار داشت: این شهرستان رتبه نخست استان را در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی دارد.
قمری گفت: زمین برای احداث نمایشگاه دائمی گل و گیاه محلات واگذار شده و باتوجه به سرمایه گذاری بخش خصوصی نیازاست از این حوزه حمایت شود.
نمایشگاه ملی گل و گیاهان زینتی در محلات در فضایی به وسعت هشت هزار و 500 متر مربع و عرصه روباز به وسعت 30 هزار متر مربع با رویکرد حمایت از تولید و حفظ محیط زیست در محل پایانه های صادراتی محلات برپا شد.
سالن نمایش گل در وسعت 2 هزار و 500 متر مربع با 50 غرفه، سالن نمایش صنایع جانبی گل با 2 هزار متر مربع عرصه و سالن عرضه مستقیم گل و گیاه و نهاده های کشاورزی در یک هزار و 500 متر و 50 غرفه در این نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.
در این نمایشگاه برای دومین بار دشت گل به مساحت 2 هزار متر مربع به نمایش عموم گذاشته شد.
غرفه آشنایی کودکان با گل و گیاه و ایستگاه آداب و رسوم شهر محلات نیز از بخش های جانبی این نمایشگاه بود.
نمایشگاه کشوری گل و گیاه محلات از ششم تا دهم شهریور دایر بود.
شهرستان محلات از توابع استان مرکزی بزرگترین شهرستان کشور از لحاظ سطح زیر کشت و تولید گل و گیاه زینتی است.
تولید 350 گونه مختلف گیاهان زینتی، آپارتمانی و فضای سبز، محلات را به یکی از قطب های پرورش و تجارت گل و گیاه تبدیل کرده است.
/3075 /7277
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.