اگر امام تاکید می کرد مجلس در راس امور است برای این بود که دیگر در ایران دیکتاتوری تکرار نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مردمسالاری دینی از مولفه های فکری امام (س) بود. امام دیکتاتوریهای پهلوی و قاجار را لغو کرده بود و برای اینکه این دیکتاتوری دیگر در تاریخ ایران تکرار نشود نهادهای اساسی را پایه گذاری کرد. اگر امام (س) تاکید می کرد مجلس در راس امور است برای این بود که دیگر در ایران دیکتاتوری تکرار نشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع مردم اصفهان که عصر روز یکشنبه انجام شد با اشاره به نگاه نو امام (س) به تفکر دینی گفت: امام راحل (س) یک فرد مسلکی در مسیر حقیقی انقلاب بود و اینطور نبود که برای خوشایند این و آن سخن بگوید. همانطور که فرمود "اگر همه در برابر حرف حق بایستند من به تنهایی حرف حق را دنبال می کنم".
نماینده قم در مجلس گفت: از دیگر مولفه های فکری امام مردمسالاری دینی بود. امام دیکتاتوری های پهلوی و قاجار را لغو کرده بود و برای اینکه این دیکتاتوری دیگر در تاریخ ایران تکرار نشود نهادهای اساسی را پایه گذاری کرد.
لاریجانی افزود: اگر امام تاکید می کرد مجلس در راس امور است برای این بود که دیگر در ایران دیکتاتوری تکرار نشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تاریخ ایران شاهان مختلفی داشت و شاهان بر حسب زمان و مکان کارهای مفیدی انجام می دادند. اما امام (س) مردم سالاری دینی را که یک مکتب نو بود بوجود آورد. ما در دنیا مردمسالاری داشتیم اما مردمسالاری دینی یک تئوری جدید بود و بن بست هایی که هم اکنون در غرب بوجود آمده دیگر در درون نظریه مردمسالاری دینی وجود ندارد.
لاریجانی گفت: ولایت فقیه جایگاهی بود که امام (س) برای صیانت از حقوق ملت در نظر گرفت تا دیکتاتوری در ایران بوجود نیاید. ولایت فقیه اساسا برای نجات پابرهنگان ایجاد شده است. همچنین قوا مستقل طراحی شده اند تا عدالت را ایجاد کنند و کشور به گذشته باز نگردد.
وی گفت: مولفه دیگر فکر امام این بود که حرکت پیشرفت و توسعه در کشور توام با عدالت محقق شود. نکته ای هم که رهبر معظم انقلاب کرارا تاکید می کنند آن است که این دهه، دهه پیشرفت و عدالت است. اینکه هم اکنون ظرفیتهایی در کشور بوجود آمده و نهادهایی شکل گرفته و ایران در منطقه نفوذ دارد و دیگران نسبت به آن نگاه ریب آمیز دارند برای آن است که خیلی ها برای بدست آوردن این جایگاه تلاش کرده اند. از جمله آنکه علما تلاش کردند فرزندان ما در جبهه ها مجاهدت کردند و حال بستر برای جهش فراهم شده است که باید مولفه عدالت و پیشرفت هم مورد توجه قرار گیرد.
لاریجانی همچنین گفت: باز این روزها درباره اینکه مجلس در راس امور نیست صحبت هایی شده و بیان شده که امام (س)، زمانی این را فرمودند که ریاست جمهوری شرایط امروز را نداشته و مملکت جنبه پارلمانی داشته است. این حرف واقعی نیست. وقتی کشوری پارلمانی باشد رئیس جمهور هم باید از درون پارلمان بیرون آید اما اگر رئیس جمهور را مردم انتخاب کردند، مجلس را هم مردم انتخاب کردند یعنی دو رکن وجود دارد که هر دو محترم هستند.
نماینده قم یادآور شد: اینکه امام (ره) فرمودند مجلس در راس امور است برای این است که قوه مجریه قوه مهمی است. قدرت زیادی دارد و مردم وکلایی انتخاب می کنند که از آن نگهبانی کند. مبادا دولت از مسیر درست منحرف شود و مبادا به حقوق ملت تجاوز شود.
لاریجانی گفت: اتفاقا در قانون اساسی قبلی اختیارات رئیس جمهور در برخی بندها بیشتر از امروز بود. همان زمان هم رئیس جمهور اصل بود و قوه مجریه قوه مستقل بود و امروز هم اینگونه است.
رئیس مجلس ادامه داد: امام (ره) به درستی فرمودند که مجلس در راس امور است زیرا نگهبانی می کند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب قوه مقننه ریل گذار است که قوه مجریه روی این ریل حرکت می کند. گاهی تصور می شود که اگر ما در مجلس قوانینی تنظیم کنیم دست و پای دستگاه های اجرایی را می بندیم. اینطور نیست. ما دنبال روان سازی هستیم. ما دنبال این هستیم که قوه مجریه پرش کند. کمکش کنیم و اصلا دنبال سنگ اندازی نیستیم اما یک نکته وجود دارد. همیشه قید گذاشتن به معنای نقص نیست. ما مسلمانیم. خدا برای ما احکام شرع گذاشته است. اینها همه قید است اما اینها قیودی هستند که مانند یک ریل ما را به سعادت می رساند.
وی افزود: قید گذاشتن به معنای سقوط نیست. گاهی این قیدها انسان را به سمت کمال رهنمون می کند.
لاریجانی گفت: آنچه مهم است این است که در کشور ما وقتی رهبر معظم انقلاب در راس قوا هستند همه باید برادری پیشه کنند. با هم سازگار و رفیق باشند. امروز اگر می خواهید کشورمان پیشرفت کند سه قوه باید دست به دست هم دهند. مسائل فرعی از این دست مسائل مردم نیست. مردم از ما حفظ میراث انقلاب و شهدا و توجه به معیشتشان را می خواهند. اینکه شغل برای مردم ایجاد شود. تورم مهار شود. این مسائل اصلی کشور است. مردم می خواهند در مقابل اجانب ایستادگی شود. اینها چیزهایی است که مردم از ما می خواهند
.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.