پروین فرشچی روز سه شنبه در نشست بررسی وضعیت شناگاههای استان مازندران در ساری گفت : تمامی مدیران شناگاهها موظفند ظرف مدت سه هفته نسبت به نصب میله ، پایه و پرچم وضعیت محیط زیستی شناگاهها اقدام کنند و سرپیچی از آن خلاف قانون است و پیگرد قانونی خواهد داشت.
نصب پرچم با هدف اطلاع رسانی و ایجاد انگیزه در مردم برای مطالبه گری و شناخت وضعیت سلامت سواحل خزر از سال 1395 اجرایی شد ولی بر اساس گزارش های رسمی مدیران شناگاهها 2 سال گذشته نسبت به اجرای این برنامه جدیتی به خرج ندادند.
در این طرح برای شناگاههای سالم از پرچم آبی و برای شناگاههای آلوده پرچم زرد در نظر گرفته شده است .
اگر چه نصب پرچم زرد نشانگر آلودگی شناگاه محسوب می شود ولی به معنای ممنوعیت شنا در آن نیست و تصمیم در این باره با خود شناگران است .
فلسفه نصب پرچم نیز اطلاع رسانی به گردشگران و شناگران است تا خودشان برای انتخاب محل شنا تصمیم گیری کرده و با استقبال نکردن از شنا در شناگاههای دارای پرچم زرد ، متولیان آن را مجبور به سالمسازی محیط شنا کنند .
** تحریک احساس مسئولیت متولیان
معاون محیط زیست کشور همچنین یکی از اهداف نصب پرچم در شناگاهها را ایجاد احساس مسئولیت در دستگاهها متولی برای سالمسازی محیط شنا برشمرد و گفت : پای کار آمدن متولیان دریا برای سالم سازی دریا نیاز به تلنگر داشت که نصب این پرچم ها تا کنون موثر بود.
وی افزود : باید به شناگاههای دارای پرچم زرد نیز فرصت داده شود تا شرایط خود را بازنگری و وضعیت مطلوب تری را فراهم کنند و تعطیل کردن آنها مشکلی را حل نمی کند.
فرشچی یکی از مشکلات سالمسازی و حل زیربنایی مشکلات شناگاههای سواحل دریای خزر را واگذاری کوتاه مدت آنها دانست و گفت : واگذاری کوتاه مدت و چند ماهه شناگاهها انگیزه سرمایه گذاری را بسیار کاهش می دهد و به تبع آن شاهد خدمات بی کیفیت و ناسالم هستیم.
وی افزود : واگذاری طرح ها باید به صورت بلند مدت انجام شود زیرا سرمایه گذاران در قرارداد های کوتاه مدت رغبتی برای افزایش سرمایه گذاری و ایجاد بستری بهتر ندارند.
او ادامه داد : واگذاری بلند مدت طرح های دریا را می توان در شورای سالم سازی سواحل استان تصمیم گیری کرد و نیاز به قوانین ملی ندارد.
** آمادگی برای وضعیت جدید دریای خزر
معاون سازمان محیط زیست همچنین به تحولات اخیر در حوزه دریای خزر اشاره کرد و گفت : با توجه به اتفاقات اخیر به خصوص امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر ، در آینده شاهد گسترش گردشگری ساحل به ساحل در حوزه این دریا خواهیم بود و برای آن زمان باید آمادگی لازم ایجاد شود.
وی افزود : با توجه به شرایط منطقه ای باید بخش خصوصی را نسبت به سرمایه گزاری بلند مدت در سواحل و ضرورت ایجاد ساحل سالم ترغیب کرد تا امکانات و خدمات یک ساحل سالم را ایجاد کند.
فرشچی نگاه بلندمدت به ساماندهی سواحل دریای خزر را نیازمند فعالیت یک کارگروه و تیم دانست و تاکید کرد که با سیاستگذاری یکپارچه می توان تمامی مشکلات در این بخش را حل کرد .
این مسئول همچنین از پایش شناگاههای خزر به صورت چهار فصل در سال جاری خبر داد و گفت که سال گذشته نبود منابع مالی مانع اجرای این طرح شده بود.
استان مازندران 338 کیلومتر از ساحل دریای خزر را در اختیار دارد و امسال در این محدوده 47 شناگاه با حدود یکصد طرح سالمسازی برپا کرده است .
بر اساس آخرین ارزیابی زیست محیطی ، هم اکنون 40 شناگاه این استان پرچم زرد دارند که به معنای ایده آل نبودن محیط آن برای شناست.
چهار شناگاه مازندران هم امسال به خاطر بالا بودن میزان آلودگی تعطیل شد و سه شناگاه هم موفق شدند با پشت سر گذاشتن آزمون ارزیابی محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی پرچم آبی دریافت کنند.
ازریابی سلامت شناگاه ها بر اساس 17 معیار از سوی محیط زیست ، دانشگاه علوم پزشکی و وزارت کشور انجام شد.
7335/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.