به گزارش خبرنگار ایرنا، گسترش فرهنگ هوانوردی باعث شده تا همگانی شود و اینک درواقع به بخشی از یک ورزش مفرح به عنوان ورزش هوایی تبدیل شده و در نقاط مختلف دنیا برای جذب گردشگران به سرعت در حال رشد است ولی در کشور ما خصوصا استان مازندران هنوز زیرساخت های توسعه این رشته ورزشی برای رونق گردشگری ورزشی به نحو مطلوب فراهم نشده است.
ورزش های هوایی شامل آکروجت، پاورپاراشوت، چتربازی، کایت سواری، بالن سواری، پاراگلایدر، پاراموتور، هواپیمایی فوق سبک، وینگسوییت است.
کارشناسان و صاحب نظران اعتقاد دارند برای گسترش این رشته ورزشی در استان علاوه بر حضور بخش خصوصی نیازمند توجه ویژه و حمایت های مسئولان استانی است.
رئیس هیات انجمن های ورزشی استان مازندران در این باره می گوید: یکی از زیرشاخه های صنعت گردشگری، گردشگری ورزشی است و دراین میان ورزش های هوایی جزو پرطرفدارترین رشته ها در دنیا محسوب می شود.
یاسر سلیم بهرامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ در صورت همگانی شدن این رشته ورزشی می تواند به رونق اقتصاد گردشگری این استان کمک کرد.
وی خاطر نشان کرد: ظرفیت بالای مازندران برای پذیرش مسافران در طول سال از یک طرف فرهنگ سازی برای استفاده مسافران و خصوصا گردشگرانی خارجی در غرب استان می توان به اشتغالزایی و درامد پایدار این منطقه کمک کرد.
به گفته وی، در حال حاضر ورزش هوایی به صورت جسته و گریخته و تفننی در برخی از ماه های سال بویژه نیمه نخست سال در مناطقی از شهرستان های مازندران انجام می گیرد .
وی، ضعف اطلاع رسانی ،نبود حمایت های لازم ، محدودیت های اعتباری و عدم هم افزایی میان مسئولان دستگاه های مرتبط را از عمده ترین مشکلات پیش پای ورزشکاران رشته ورزشی هوایی در این استان معرفی کرد.
وی، تشکیل ستاد اجرایی ساماندهی سواحل برای رونق بخشیدن به گردشگری ورزشی را در مازندران ضروری دانست و ادامه داد :‌ ایجاد این ستاد درحقیقت می تواند بخش عمده ای از مشکلات و موانع فعالیت ورزش های هوایی را رفع کند.
سلیم بهرامی افزود : ‌در استان مازندران حدود 10 رشته هوایی وجود دارد که از میان آن ها سه رشته مانند پاراموتور ، پارگلایدر و چتربازی بیشتر از همه متداول است ضمن آنکه سه سایت پروازی تفریحی و آموزشی نیز در این استان راه اندازی شده است.
رئیس هیات انجمن ورزش های استان مازندران ادامه داد :‌ هم اکنون دست کم 400 نفر در این رشته های ورزشی آموزش های لازم را فرا گرفته اند که از این تعداد 60نفر آنان خانم هستند.
وی گفت : مازندران دارای سه سایت رسمی است که 2 سایت آن شامل بخش کلیجان رستاق ساری و مهدیرجه گلوگاه برای فعالیت ورزشی هوایی با پاراگلایدر و یک سایت سرخرود هم برای فعالیت پروازی پاراموتور فعال است.
به گفته وی، یک سایت غیر رسمی دیگر نیز در کلاردشت به فعالیت های ورزشی پاراگلایدر اختصاص دارد.
وی افزود: عده زیادی هم با دریافت مجوزهایی درسایت های غیررسمی در مناطق ساحلی با پاراموتور فعالیت دارند .
رئیس هیات انجمن های ورزشی مازندران گفت : درصدد هستیم سه سایت رسمی دارای مجوز که مورد تائید این هیات باشد سال آینده در شهرستانهای تنکابن ، نوشهر و چالوس راه اندازی کنیم .
وی در مورد جایگاه مازندران از لحاظ ورزشی هوایی هم گفت: با توجه به شرائط مطلوب آب و هوایی و نیز اقلیم جغرافیایی این استان به تازگی اردوی تیم ملی پاراگلایدر کشور برای حضور در مسابقات آسیایی در این استان برپا شده است و چنین مزیتی باعث شده تا سایت های موجود دراین استان برای ورزشکاران ایرانی و حتی خارجی شناخته شود.
سلیم بهرامی افزود : سایت های پروازی این استان از لحاظ موقعیت جغرافیایی به گونه ای است که زمان دسترسی به عملیات تیکاف و لندینگ خلبانان پاراگلایدر حدود 10 دقیقه بیشتر زمان نمی برد درحالی که در دیگر استان ها این گونه نیست حدود 2 تا 3 ساعت به طول می انجامد.
وی با اشاره به ظرفیت غرب مازندران در زمینه گردشگری هوایی گفت : در غرب استان حدود سه نقطه برای ایجاد سایت پروازی آموزشی و تفریحی پاراموتور و پارگلایدر شناسایی شده که امیدواریم از سال آینده شاهد راه اندازی انها در شهرستان های تنکابن ، چالوس و نوشهر باشیم .
به گفته وی، در صورت فراهم شدن امکانات لازم برای پروازهای هوایی در این منطقه و حضور بی شمار گردشگران داخلی و خارجی امیدواریم شاهد رونق صنعت هوانوردی در منطقه باشیم.
سلیم بهرامی همچنین ازبرگزاری جشنواره تفریحات ساحلی و آبی در برخی از شهرهای این استان خبرداد و گفت دراین جشنواره ها ورزشی های هوایی نیز درآن گنجانده شده و خوشبختانه اقبال خوبی هم از سوی گردشگران بویژه گردشگران خارجی شده است.
وی افزود :‌ هم اکنون در صدد هستیم تا چنین جشنواره هایی در دیگر شهرهای ساحلی مانند بابلسر و رامسر برگزار کنیم .
مشاور مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز گفت :‌ مازندران جزو استان هایی است که مقصد سفر تفریحی شمار زیادی از مسافران ، گردشگران بویژه گردشگران خارجی است و ورزش های هوایی نیز بخشی از این تفریحات است.
علی ماهفروزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ با توجه تفکری که در گذشته از این ورزش به عنوان یک ورزش تفننی نامبرده شده هنوز نتوانسته در کشور ما توسعه پیدا کند.
وی اظهارداشت : ‌فدراسیون ورزش های هوایی به عنوان سازمان های غیرانتفاعی از سال 1905 در دنیا شکل گرفته و حدود 100 کشور هم عضو این فدراسیون هستند در حالی که این فدراسیون در سال 1376 در ایران آغاز بکار کرده است.
مشاور اجرایی مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت :‌ هم اکنون در برخی از شهرهای مازندران مانند گلوگاه ، ساری ، آمل ، نور ، محمود آباد ، نوشهر ، عباس آباد و رامسر ورزش های هوایی به شکل تفننی انجام می گیرد ولی هنوز زیرساخت های این رشته ورزشی فراهم نیست.
ماهفروزی با بیان اینکه ورزش های هوایی در حقیقت یک رشته ورزشی تفریحی محسوب می شود ، گفت : با تشکیل کمیته ورزشی در این زمینه می توان ساز و کارهای لازم را در جهت شناسایی مشکلات و موانع پیش روی این رشته ورزشی برداشت و نسبت به حل ان اقدام نمود.
مشاور اجرایی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت :‌ هم اینک پرواز با پاراگلایدر در ارتفاعات منتهی به دشت و دره ‌و حتی درشهرهای ساحلی بر فراز دریای خزر نیز انجام می گیرد.
ماهفروزی افزود :‌ مساله دیگر آنکه با توجه به برخورداری مازندران از تنوع فرصت های گردشگری و اقلیم جغرافیایی باید بسترهای لازم به عنوان پیش شرط برای فعال کردن این رشته ورزشی درحوزه خدماتی ، پذیرایی ، بهداشتی ، گردشگری ، تفریحی ،رفاهی و امنیتی در برخی از شهرستان های این استان فراهم نمود.
استان سالانه میزبان میلیونها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است به طوری که از 27 اسفند سال 96 تا پایان 13 فروردین امسال میزبان 14 میلیون و 986 هزار نفر شب مسافر بود .
7078 / 1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.