به گزارش خبرنگار ایرنا ، عزیزالله شهیدی فر که روز چهارشنبه به مناسبت روز خبرنگار در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی استان مازندران در ساری حضور یافت ، افزود : سطح زیر کشت دوم برنج پارسال حدود 40 هزار هکتار بود که امسال به کمتر از 20 هزار هکتار رسیده است .
وی نقش رسانه ها را در آسیب زدایی از حوزه های مختلف مهم توصیف کرد و گفت : شاید اگر ورود جدی رسانه ها به موضوع کمبود آب در مازندران و ضرورت رعایت خط قرمزها برای کشت دوم در برخی از مناطق استان نبود ، سطح زیر کشت دوم امسال افزایش هم می یافت .
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران رویکرد این سازمان را حمایت از کشاورزان و هدایت آنان برای حفاظت از منافع بلندمدت دانست و تاکید کرد : البته جهاد کشاورزی برای کشت دوم برنج در مناطقی که روان آب وجود دارد مانند مناطقی غربی استان محدودیتی قایل نیست و آن را ترویج می کند.
وی افزود : وقتی که بخش زیادی از روان آب های استان هرز می رود ، کشاورزان می توانند با هدایت آن به آببندان ها و ذخیره سازی ، کشت دوم انجام دهند و محدودیت ما تنها برای برداشت آب های زیززمینی است .
کشت دوم برنج که حدود یک دهه است در مازندران رواج یافته ، یکی از اقدامات بحران آفرین برای ذخیره آب زیر زمینی محسوب می شود.
کشت دوباره برنج در شالیزارهای مازندران به 2 صورت نشای مجدد و پرورش ساقه شالی یا ' دونوج ' انجام می شود . در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازی دوباره شالیزار می کنند ولی در روش دوم ساقه های باقی مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده می شود .
در هر صورت ، مهم ترین چالش کنونی برای انجام هر یک از 2 روش ، تامین آب مورد نیاز است که به خاطر تشدید خشکسالی از یک سو و گسترش سطح زیر کشت مجدد از سوی دیگر ، خطر پذیری برنجکاری را دوچندان کرده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به این نکته که افراط و تفریط در کشت دوم برنج با استفاده از آب های زیر زمینی صدمه زیادی به منابع آبی استان می زند، در عین حال گفت: عمده کشت دوم برنج در حوزه آبریز هراز است که از آب سطحی موجود استفاده می شود.
وی به هرز رفتن آب سطحی رودخانه هراز در طول سال اشاره کرد و افزود : از آنجایی که مازندران نقش عمده ای در تامین برنج کشور دارد و همچنان نیاز به برنج وارداتی وجود دارد، کشت دوم برنج می تواند بخشی از نیاز کشور را تامین کند به شرط این که به بحران آب دامن نزند .
شهیدی فر ضمن قدردانی از همراهی شالیکاران ، نیاز مصرف شالی به آب در کشت دوم را نصف کشت اول دانست و گفت : علاوه بر این که دمای هوا در اواخر مرداد و شهریور کاهش می یابد که با تبخیر کمتر آب شالیزاری همراه است ، مدت زمان رسیدگی و برداشت برنج از 90 روز کشت اول به 70 تا 75روز کاهش در کشت دوم کاهش می یابد.
وی بر ضرورت توجه ویژه به آببندان های استان تاکید کرد و افزود : منابع مصرفی آب بخش زیادی از شالیزارهای استان از آببندان هاست که لایروبی و مدیریت آن همواره مورد تاکید وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در استان های شمالی است.
استان مازندران بیش از 800 قطعه آببندان با ظرفیت حدود 370 میلیون متر مکعب دارد که نقش مهمی در تامین آب زمین های کشاورزی و پرورش ماهی دارد.
سالانه حدود 2 میلیارد و 700 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی مازندران به مصرف می رسد که 70 درصد آن از طریق آب سطحی و 30 درصد آن از طریق آب زیرزمینی تامین می شود.
در حال حاضر برداشت شالی برنج ازسطح بیش از 100هزار هکتار از زمین های مازندران انجام شده است .
امسال 208 هزار هکتار از زمین های کشاورزی مازندران زیر کشت برنج رفت و برداشت شالی هم از اواخر ماه تیر آغاز شد که بسته به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف تا پایان شهریور ادامه می یابد.
مازندران با تولید سالانه بیش از یک میلیون و 50هزار تن برنج سفید 42درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.