به گزارش خبرنگار ایرنا ، چالش های پیش پای خبرنگاران موضوعی نیست که برای متولیان امر تازگی داشته باشد بلکه سال های سال است چنین مشکلاتی برای فعالان رسانه ای در جای جای کشور بویژه مازندران مساله ساز شده و به نوعی به شان ، هویت و جایگاه این قشر از جامعه نیز خدشه وارد کرده است.
گسترش قارچ گونه شبکه های اجتماعی بویژه شبه فضاهای رسانه ای و در پی آن جولان دلالان رسانه ای ، فعالیت غیرحرفه ای فاقد شناسنامه در حوزه رسانه ، نگاه نامحرمانه مسئولان به خبرنگاران ، نداشتن درک درست روابط عمومی ادارات و دستگاههای اجرایی در تشخیص رسانه های تاثیرگذار ، نبود تشکل منسجم و تعریف شده برای آسیب شناسی نقاط ضعف و قوت رسانه ها از عمده مشکلاتی است که خبرنگاران این منطقه با آن دست و پنجه نرم می کنند.
** فعالیت افراد غیرحرفه ای در حوزه رسانه
سردبیر پایگاه خبری حرف شمال در این باره گفت : از نگاه قانون ورود به هرصنفی نیاز به ساز و کارهای خاصی دارد به نحوی اگر فردی منطبق با نوع تحصیل ، تخصص و تجربه اش بخواهد در مراکز اشتغالزایی فعالیت کند باید از فیلترهای مختلف گذر نماید تا به آن اهدافش دست یابد ، ولی در حوزه رسانه این گونه نیست.
محمد صفر لفوتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : فعالیت افراد غیر حرفه ای و ناآشنا در حوزه رسانه باعث شده تا منابع خبری با نگاهی تحقیر آمیز به خبرنگاران بنگرند و چنین نگرشی پیامدهای سوئی روی کارکرد خبرنگاران برجای گذاشته است.
وی ادامه داد : ‌به عنوان نمونه افرادی که در این منطقه به عنوان خبرنگار به جامعه معرفی می شوند به جرات می توان مدعی شد که هنوز علامت سئوال و تعجب را از هم تشخیص نمی دهند و چنین مسائلی باعث شده تا دیگر خبرنگاران حرفه ای نیز قربانی این وضعیت شوند.
سردبیر پایگاه خبری حرف شمال ، گفت : مطالب منتشر شده در فضاهای شبه رسانه ای افراد غیرحرفه ای نشان داده که آن ها بیشتر در پی تحقق اهداف و خواسته های شخصی هستند تا آنکه به دنبال خیر عمومی باشند و هرگاه به اهدافشان بنا به دلایلی دست نیافتند تلاش می کنند بر اساس برنامه ریزی های شخصی و بدون توجه به رسالت حرفه ای روزنامه نگاری ، عوامل مدنظرشان را تخریب کنند.
لفوتی ، واگذاری رسانه های کاغذی یا دیجیتالی به افراد غیرحرفه ای به شیوه اجاره ای را از دیگر چالش های پیش پای فعالان حوزه رسانه در مازندران برشمرد و افزود : دیده شده صاحب امتیاز برخی از این رسانه ها بنا به دلایلی قادر به فعالیت نیستند ، بنا بر این با در نظر گرفتن ساز و کارهای قانونی ، سعی کرده اند برای پیشگیری از ابطال ، مجوز رسانه خود را افراد دیگری که تحت هیچ شرائطی آشنایی به این حرفه ندارند ، بسپارند و ادامه فعالیت این افراد نیز آسیب زا است .
سردبیر پایگاه خبری حرف شمال ابراز امیدواری کرد که با پی گیری جدی تر مسئولان خانه مطبوعات مازندران و نیز ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بزودی ساماندهی خبرنگاران انجام و از فعالیت افراد غیرحرفه ای در این حوزه جلوگیری شود.
** شکایت علیه خبرنگاران با هر انگیزه
خبرنگار خبرگزاری فارس در نوشهر نیز گفت : امروزه شکایت زیادی علیه خبرنگاران در محاکم قضایی طرح می شود ، بدون این که آن خبرنگار مسئولیتی در تهیه و نگارش خبر یا مطلب داشته باشد و تنها آن مطلب را باز نشر کرده است .
محمدحسن مولایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این در حالی است که طبق قانون شاکی باید علیه نویسنده مطلب و رسانه ای که برای اولین بار آن مطلب را منتشر کرده اقامه دعوی کند.
به گفته وی، اقامه دعوی علیه خبرنگاری که اقدام به بازنشر مطلب دیگران کرده منجر به محکومیت بازنشر کننده در دادگاه هم می شود و این مشکلی است که مسئولان وزارت ارشاد باید در راستای حمایت از خبرنگاران چاره اندیشی کنند.
وی گفت : نقد منصفانه به عملکرد مسئولان دستگاههای اجرایی همه باعث شکایت علیه خبرنگاران می شود که تعداد از آنان به دلیل شکایت برخی مسئولان در دادگاه ها محاکمه شدند.
مولایی ، عدم دعوت از خبرنگاران برای پوشش خبری جلسات توسط مسئولان را از دیگر مشکلات در این حوزه برشمرد و ادامه داد : وظیفه خبرنگاران اطلاع رسانی از وقایع منطقه خودش است با دعوت نکردن خبرنگاران برای یک رویداد خبری ، افکار عمومی از فعالیت های مسئولان در منطقه بی خبر خواهند ماند.
**لایحه نظام جامع رسانه ای به قانون تبدیل شود
مدیرعامل خانه مطبوعات مازندران نیز گفت :‌ تا زمانی که لایحه نظام جامع رسانه ای به قانون تبدیل نشود طبیعتا نوع فعالیت افرادی که در حوزه رسانه فعالیت دارند با نقاط ضعف و قوت فراوانی همراه است.
علی یوسفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : سال های سال است که مجلس شورای اسلامی و دولت روی این موضوع بحث دارد ولی هنوز تبدیل به قانون نشده است و خانه مطبوعات مازندران نیز براساس رسالتی که بردوش دارد تا حدودی توانسته بخشی از مشکلات و چالش های فرا روی این قشر از جامعه را رفع کند.
وی اظهار داشت :‌ البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گام های خوبی و آن اینکه بخشی از وظایف را به خانه مطبوعات محول کرده تا آنکه بتواند به آسانی خبرنگاران را ساماندهی و شناسنامه دار کند.
مدیرعامل خانه مطبوعات مازندران ، شمار اعضای خانه مطبوعات این استان را بیش از 300 نفر اعلام کرد و گفت : برای آن که بتوان خبرنگاران را ساماندهی کرد باید الزامی وجود داشته باشد تا تمامی افرادی که دراین حوزه فعالیت دارند ، عضو خانه مطبوعات استان شوند.
وی ، با بیان این که هم اکنون حدود 85 درصد خبرنگاران در مازندرن عضو خانه مطبوعات هستند ، تشکیل کلاس و کارگاههای آموزش خبرنگاری ، برپایی جشنواره های مطبوعات ، قرارگرفتن زیرپوشش بیمه تکمیلی با حمایت های استانداری را جزو اقداماتی معرفی کرد که در حمایت از خبرنگاران این استان انجام گرفته است.
معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اخیرا در چالوس اعلام کرد که هم اکنون حدود 40 خبرگزاری در کشور مجوزدریافت کرده اند که از این تعداد حدود 29 خبرگزاری فعالیت دارند.
محمد سلطانی فر افزود : صاحبان خبرگزاری ها غیر فعال فقط از نام این رسانه بهره می گیرند و نوع فعالیت این خبرگزاری ها هم با استاندارد ها منطبق نیست .
وی اظهار داشت :‌ برای حمایت از خبرنگاران صندوق هنرمندان شرائط خاصی را برای زیرپوشش قراردادن بیمه خبرنگاران پیش بینی کرده است ، ضمن آنکه روزانه کارشناسانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند تا پاسخگوی بازنشستگی خبرنگاران باشند .
سلطانی فر اظهار داشت : هم اکنون دست کم هزار نفر از خبرنگاران زیر پوشش این صندوق قرار گرفته اند، ضمن آنکه دست کم سه هزار نفر بیمه تکمیلی شده اند .
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تشکیل شورای حل اختلاف رسانه ای در آینده نزدیک خبرداد و گفت که طبیعتا این شورا می تواند از رسانه ها به لحاظ قانونی در برابر شکایات دفاع کند.
هم اکنون در استان مازندران 296 رسانه دارای مجوز فعالیت دارد که از این تعداد 16 روزنامه ، 46 هفته نامه ، 27 ماهنامه و 36 فصلنامه است .
17 مرداد به مناسبت شهادت محمود صارمی، خبرنگار ایرنا که در سال 1377 و در پی حملهٔ گروه طالبان به مزار شریف افغانستان شهید شد، به نام روز خبرنگار نام‌گذاری شده است.
7078 /1602/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.