به گزارش جماران ، یک قطعه زمین به گستره حدود چهار هکتار از اراضی جنگلی در ضلع غربی روستای 'پی قلعه ' از توابع بخش مرکزی کلاردشت قرار دارد که بر اساس اعلام منابع طبیعی در سال 1372 توسط وزیر وقت جهادکشاورزی و موافقت سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری به موسسه تحقیقاتی علوم شیلات کشور واگذار شد.


به گفته اهالی محل، این قطعه زمین جنگلی از سوی موسسه تحقیقاتی علوم شیلات به یک فرد حقیقی فروخته شده و مالک این زمین علاوه بر اقدام به جنگل تراشی در سطح این عرصه ، بخش هایی از ان را به افراد دیگری فروخته است.
به اعتقاد اهالی این روستا ، خریدار حقیقی این زمین قصد دارد تا با قطع درختان ان ، این زمین را در قطعات کوچکتر برای ساخت و ساز بفروشد.
از چند روز گذشته نیز در فضای مجازی از جمله شبکه های اجتماعی پیام رسان مطالبی با این محتوا که تعدادی از اعضای یک باند تبهکار به شیوه های به ظاهر قانونی اقدام به تصرف عدوانی ،‌ تجاوز و پاکتراشی درختان در این اراضی ملی واقع در ضلع غربی روستای پی قلعه کرده اند ، از این اقدام به عنوان یک 'ابرچالش زیست محیطی' یاد کردند.
دهیار روستای پی قلعه به خبرنگار ایرنا گفت : حدود یک هفته ای است که از قطع درختان موجود در این عرصه که غالبا از نوع گونه های راش و افرا است ، با همکاری اهالی این روستا و مسئولان منطقه جلوگیری شده است.
احمد سلیمانپورافزود : متاسفانه این افراد در روزهای نخست شبانه اقدام به قطع درختان کرده بودند و با اینکه بارها اعضای شورای اسلامی و دهیار این روستا به عوامل تخریب این اراضی جنگلی هشدار دادند متاسفانه متخلفان اعتنایی نکردند.
وی اظهارداشت : براساس گزارش های موجود ، شنیده شده که این افراد قصد دارند با نام اجرای طرح گردشگری دراین عرصه ، حدود 50 ویلا بسازند که چنین اقدامی خلاف قانون است.


یک مقام آگاه در کلاردشت روز چهارشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : این زمین در خارج از بافت روستای پی قلعه و جزو اراضی ملی جنگلی است و فردی که این زمین را از موسسه علوم تحقیقات شیلات طبق اسناد موجود خریداری کرده درصدد تغییر کاربری با هدف اجرای طرح های گردشگری است.
وی که خواست نامش در گزارش ذکر نشود، افزود : ظاهرا این فرد موافقت های اولیه را نیز دریافت کرده است و البته با بازدیدهای فرماندار، دادستان و دیگر مسئولان ذیربط گزارشی از وضعیت موجود تهیه شده است .
وی با بیان آنکه هم اکنون در پی اعتراض اهالی این روستا و تنش های اجتماعی از ادامه فعالیت این فرد حقیقی در پاک تراشی این اراضی ملی جلوگیری شده است، ادامه داد : براساس اسناد موجود واگذاری این اراضی از سوی مسئولان وقت بدون طرح موضوعات قانونی بوده و چنین اتفاقی برای خیلی از روستائیان و حتی مسئولان این منطقه سئوال برانگیز شده است .
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کلاردشت گفت: با اینکه سال های پیش شکایتی از سوی کارشناسان حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران علیه خریداران این زمین انجام گرفت ولی مالک این زمین با در اختیار داشتن مجوزهای قانونی ، این نهاد را محکوم کرده است .
وحید مشایخ افزود : این عرصه حدود 25 سال پیش به اشخاص حقوقی واگذار شده است و بنابراین ، این نهاد وظیفه دارد جلوی هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز را بگیرد برای آنکه چنین اقدامی جزو رسالت ذاتی این نهاد و نیز ادارات حفاظت از محیط زیست است .
وی در خصوص قطع درختان این زمین هم گفت : پس از بازدیدی که از این محل صورت گرفته مالک ان اقدام به قطع برخی از درختان کرده که تا روشن شدن موضوع نسبت به ادامه قطع درختان جلوگیری شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کلاردشت در خصوص واگذاری بخشی از زمین های این قطعه 4 هکتاری به دیگران گفت: این نهاد اجازه هرگونه ساخت و ساز در این منطقه را به افراد حقوقی و حقیقی نخواهد داد.
در پی تماس های متعدد خبرنگار ایرنا با رئیس اداره حفاظت از محیط زیست چالوس و کلاردشت برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه متاسفانه این تلاش ها نتیجه نداد.
رییس سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری نیز پیش از این در بخشنامه ارسالی به ادارات کل منابع طبیعی استان ها از یگان حفاظت منابع طبیعی خواسته تا ضمن هماهنگی لازم با دادگستری و تقویت گشت و مراقبت، از هرگونه ساخت و ساز و تغییرکاربری غیرمجاز در اراضی ملی و بویژه جنگل ها جلوگیری و همزمان با توقف عملیات تغییرکاربری نسبت به رفع تصرف و اعاده به وضع سابق عرصه با انجام مراحل قانونی ذی ربط اقدام کند.
خلیل آقایی در این بخشنامه با تاکید بر این نکته که هیچ گونه کوتاهی در این باره نباید صورت گیرد، اضافه کرد : هرگونه مجوز تغییرکاربری و ساخت و ساز غیر مجاز از سوی دستگاه یا سازمانی از طریق مراجع قضایی تا حصول نتیجه پیگیری می شود.
حدود 55 هزار و 660 هکتار از اراضی ملی زیر پوشش اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کلاردشت قرار دارد.
شهرستان گردشگرپذیر کلاردشت با برخورداری از 19 روستا و دستکم 17 هزار نفر جمعیت ثابت و 50 هزار نفر جمعیت متغیر در غرب مازندران واقع است.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.