به گزارش خبرنگار ایرنا ، سلمانشهر با نام قدیمی ' ساقی کلایه ' که بعدها به دلیل وجود متلی به نام قو در این شهر آن را ' متل قو ' نیز می شناختند از گذشته های نه چندان دور مقصد بسیاری از مسافران و گردشگرانی بود که برای تفریح و خوشگذرانی به شمال کشور سفر می کردند.
مجاورت با دریای خزر و داشتن ساحل ماسه‌ای مناسب در تمامی نواحی شمالی شهر ، ارتفاعات ییلاقی و جنگلی زیبا در دامنه کوه البرز و فاصله‌ای اندک بین ساحل دریا و دامنه کوه ، جذابیت های این شهر کوچک اما زیبا را دو چندان کرده است.
این شهر که در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی از رونق چندانی برخوردار نبود ، نامش با ورود سرمایه گذاران در یک دهه اخیر ، بار دیگر بر سر زبان ها افتاد . ایجاد مراکز تجاری و تفریحی ، شهرک سازی ، احداث هتل و مراکز اقامتی و استفاده از ظرفیت های گردشگری در ساحل دریا و جنگل سبب شد تا بار دیگر نگاه مسافران و گردشگران به این شهر معطوف گردد.
احداث یک مجتمع بزرگ تجاری ، مسکونی و ورزشی با دو برج دوقلوی 25 طبقه با ظاهری جذاب و مدرن چهره ای متفاوت به این شهر ساحلی بخشیده و بر جذابیت آن افزوده است.
وجود پلاژهای ساحلی و طرح های سالمسازی دریا در سلمانشهر باعث شده تا گردشگران بتوانند در مکانی مناسب از ساحل دریا و امکانات آبی در این شهر استفاده کنند. در این مجموعه ها می توان به شنا در آب های دریای خزر مشغول شد و یا بازی های ساحلی مثل فوتبال ساحلی و والیبال ساحلی را تجربه کرد.
استفاده از تفریحات دریایی همچون جت اسکی ، قایق سواری ، پاراسل و شاتل می تواند لحظات هیجان انگیزی را برای مسافران و گردشگران رقم بزند.
نشستن در ساحل ماسه ای و تماشای رقص امواج دریا در کنار بادبادک بازی و ویراژ موتورهای چهارچرخ در ساحل می تواند کودک درون شما را قلقلک دهد و به یاد دوران بچگی دست به ساختن مجسمه های شنی بزنید.
یکی دیگر از دلایل محبوبیت سلمانشهر، وجود پوشش جنگلی آن است که به گردشگران امکان می دهد دقایقی را در میان طبیعت سپری کنند تا هم فرصت استشمام اکسیژن ناب و هم فرصتی برای رسیدن به آرامشی بی بدیل را غنیمت بشمارند . درختان این جنگل زیبا در دامنه رشته کوه البرز و در نواحی جنوبی شهر، فضایی متفاوت را ایجاد کرده و با آغوشی باز از گردشگران و دوستداران طبیعت، استقبال می کنند.
در کنار جاذبه های تفریحی و سرگرمی در ساحل ، دریا و جنگل سلمانشهر ، وجود تعداد زیاد رستوران ، کافی شاپ و آشپزخانه های کوچک و بزرگ زمینه خلق یک تجربه خوشمزه را هم برای گردشگران فراهم کرده است .
خرید از فروشگاه های بزرگ و مجتمع های تجاری نیز می تواند یکی از برنامه های گردشگران در این شهر باشد . وجود یکشنبه بازار در سلمانشهر هم این فرصت را به گردشگران می دهد تا تجربه گشت و گذار در بازار سنتی را کسب کنند.
تعداد زیاد هتل ، هتل آپارتمان ، مسافرخانه، ویلا و آپارتمان اجاره ای در این شهر ، امکان اقامتی راحتی را برای گردشگران ایجاد کرده است تا دیگر به دنبال مدرسه خوابی یا بیتوته در حاشیه خیابان ها و میادین و بوستان ها نروند .
** سلمانشهر ، شهر تفریح و خوشگذرانی
یکی از گردشگرانی که از ابتدای سال تاکنون سه بار به سلمانشهر سفر کرده درباره تجربه خود از اقامت در این شهر گفت : این شهر با وجود کوچکی از امکانات گردشگری خوبی برخوردار است و پاسخگوی نیاز بسیاری از مسافران است .
حمید الیاسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : وجود فروشگاه های بزرگ با نشان های تجاری (برند) ملی و بین المللی در این شهر نشان دهنده حضور حداکثری مسافران و گردشگران به این شهر است .
وی اظهار داشت : در این شهر به دلیل داشتن انواع تفریحات و سرگرمی های آبی ، غار نوردی ، کوهپیمایی و جنگل نوردی در کنار رستوران های شیک با غذاهای متنوع ایرانی و خارجی ، می توان یک تعطیلات خاطره انگیز و بیادماندنی را برای خود و خانواده رقم زد.
به گفته این گردشگر ، حجم ترافیکی بالای مسیر و ازدحام و شلوغی بیش از اندازه شهر ، گران فروشی برخی اصناف و نبود سینما و شهر بازی مدرن از نکات منفی این شهر گردشگر پذیر است که با رفع آنها می توان تعداد بیشتری مسافر و گردشگر جذب نمود.
** سلمانشهر ، نیازمند زیر ساخت مناسب گردشگری
رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان های تنکابن و عباس آباد در این باره گفت : متاسفانه در بسیاری از شهرهای غرب مازندران بویژه سلمانشهر با مشکل کمبود زیر ساخت ها در حوزه گردشگری مواجه هستیم .
نادر سحرخیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : وقتی زیر ساخت های مناسبی از قبیل راه دسترسی ، آب آشامیدنی ، برق ، سرویس بهداشتی ، نماز خانه ، راهنمای گردشگری و مکان های اطلاع رسانی نباشد میزان جذب گردشگران به حداقل خواهد رسید.
وی با بیان اینکه شلوغ بودن یک شهر نشان دهنده کامل بودن زیرساخت های گردشگری آن نیست ، اظهار داشت : جنگل تیلا کنار و غار دانیال سلمانشهر از نقاط بسیار دیدنی این شهر هستند اما به دلیل نداشتن زیر ساخت های مناسب ، تاکنون نتوانستیم از ظرفیت های آنها به خوبی استفاده نماییم.
سحرخیز گفت : در بخش استفاده از دریا نیز امکانات موجود مورد تایید سازمان گردشگری نیست و فعالیت تعدادی قایق و جت اسکی بدون اسکله مناسب از روی ناچاری است.
وی داشتن پارکینگ را برای فروشگاه های بزرگ ، رستوران ها و واحد های اقامتی ضروری دانست و افزود : متاسفانه خیلی از این واحدهای تجاری و پذیرایی فاقد پارکینگ هستند و همین مسئله بر مشکلات ترافیکی این شهر افزوده است.
رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان های تنکابن و عباس آباد ، گفت : مسئولیت تامین زیرساخت ها تنها بر عهده سازمان گردشگری نیست و باید تمامی دستگاه های اجرایی مربوطه در این زمینه تلاش کنند.
وی افزود : زمانی که زیر ساخت ها فراهم گردید می توانیم از سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه گردشگری دعوت نماییم تا در این زمینه فعالیت داشته باشند که به عنوان نمونه می توان به منطقه پارک جنگلی چالدره شهرستان تنکابن و خرما چال شهرستان عباس آباد اشاره کرد.
/1602/7513/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.