بازدید میدانی روز دوشنبه خبرنگار ایرنا از محوطه مسجد جامع ساری حاکیست که هم اکنون کارگاه مرمت و بازسازی در محل مستقر و به تمامی امکانات لازم مجهز شده است .
همچنین تمامی آوارهای ناشی از آتش سوزی از محوطه مسجد جمع آوری شد و مرمت کاران آثار میراثی در حال نصب داربست در اطراف فضاهای تخریب شده گنبد و مناره هستند.
علاوه بر این ، مرمت کاران با تیرک های فلزی در حال مقاوم سازی سازه مسجد هستند تا در طول مراحل مرمت آسیبی به سازه وارد نشود.
مسجد جامع ساری که بر روی بنایی از دوره ساسانی ساخته شده و در دوره های مختلف از جمله دوره صفویه و قاجاریه گسترش یافته ، پنجشنبه شب 21 تیر ماه امسال بر اثر اتصال برق دچار آتش سوزی شد.
بر اساس اعلام کارشناسان میراث فرهنگی ، 30 درصد از بنای مسجد شامل سقف ، درب و پنجره و بخش هایی از مناره ها در آتش سوخت .
این مسجد که از کانون های برگزاری آئین های دینی و سیاسی شهر ساری محسوب می شود ، در سال 1377 با شماره 2272 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.
بازسازی مسجد جامع ساری با توجه به قدمت تاریخی و جایگاه معنوی آن ، مهم ترین دغدغه مردم بویژه بازاریان اطراف و همچنین مسئولان استان مازندران و سازمان میراث فرهنگی پس از خاموش کردن آتش بوده است .
نقطه کانونی نگرانی در این باره علاوه بر سرعت کار ، مواد و مصالح مورد استفاده و حفظ هویت تاریخی بنا بوده که بلافاصله پس از خاموش کردن آتش ادعاهای ضد و نقیضی در محافل مردمی و رسانه ای بویژه فضای مجازی در این باره مطرح شده بود .
** مرمت کاران اصفهانی در ساری
معاون اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران هم پس از بازدید خبرنگار ایرنا از روند بازسازی مسجد جامع ، گفت : روز گذشته معماران گنبد ساز از اصفهان برای بررسی و بازدید به مسجد جامع آمده اند تا شرایط کار خود را ارزیابی نمایند.
عبدالمطلب شریفی همچنین به مرمت سقف مسجد که گمانه زنی های زیادی را در پی داشت اشاره کرد و افزود : میراث فرهنگی تمام تلاش خود را خواهد کرد تا تمامی قسمت های مسجد در چهار چوب ضوابط ثبتی میراث فرهنگی مرمت شود.
وی در باره ایراد گیری برخی به خاطر تخریب کامل سقف مسجد جامع ، گفت : گذشته از این که سقف مسجد جامع تاریخی نبود و چند سال پیش نوسازی شده بود ، در عین حال در آتش سوزی به طور کامل سوخت و حتی اگر تاریخی هم بود ، قابل ترمیم نبود در حالی که میراث فرهنگی موظف است تنها آثاری را حفظ و یا مرمت و بازسازی کند که بخشی از آن سالم باشد.
شریفی افزود : از سوی دیگر سقف مسجد جامع تاریخی نبود و چند سال پیش نوسازی شده بودگذشته نوسازی شد.
شریفی توضیح داد : مهم در بازسازی مسجد جامع ، حفظ بنای تاریخی آن است و هر اقدامی که به هویت تاریخی آن آسیب بزند انجام نخواهد شد چنان که در موضوع سقف هم مجبوریم از سازه های جایگزینی استفاده کنیم هم سنگین نبوده و به بنا صدمه نزند و هم آسیبی به ثبتی بودن یا هویت تاریخی مسجد وارد نکند.
مسجد جامع ساری در محوطه بازار قدیمی ' نرگسیه ' ساری واقع است و هنگام آتش سوزی دستکم 10 مغازه این بازار هم که در کنار مسجد قرار داشت ، آسیب دید.
گفته می شود مغازه های خسارت دیده متعلق به مسجد و در اجاره فروشندگان بوده است و بازسازی آنها بر عهده هیات امنای مسجد است .
7335/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.