به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین منطقه  استان مازندران ، این مراسم با رژه خودرویی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان در سطح شهر ساری و با همکاری پلیس راهورو اورژانس آغاز شد.

پس از برگزاری رژه خودرویی مراسم تجلیل از محیط بانان در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد.
در ابتدای این مراسم، مهندس ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ضمن خیر مقدم گویی، ولادت امام رضا (ع) و روز محیط بان را تبریک گفت.
وی محیط‌ بانان را حافظان حریم و سربازان بی‌نام و نشان محیط‌ زیست دانست و افزود: 52 درصد از ردیف‌های پستی در محیط زیست مازندران خالی است و از این رو نیازمند مشارکت جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد هستیم تا با انسجام بیشتر در حفظ محیط زیست تلاش نماییم.
ابراهیمی تاکید کرد: اگر محیط زیست توفیقاتی داشته به دلیل همکاری خوبی است که میان نیروهای انتظامی و قضایی، تشکل‌های مردم نهاد و اصحاب رسانه با این سازمان وجود دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: در هیچ جای دنیا دولت به تنهایی نتوانسته موفق شود و امیدواریم استفاده از این ظرفیت مردمی در حفظ محیط زیست افزایش پیدا کند.
وی به کمبود امکانات و تجهیزات محیط زیست اشاره کرد و ادامه داد: اگر انتظار داریم که محیط زیست همه مسائل را پیگیری کند معجزه است و امیدواریم که نواقص با تامین تجهیزات و امکانات برطرف شود.
ابراهیمی کارنامی ادامه داد: محیط‌ بانان با کمبود حقوق و مشکلات مالی دست به گریبان هستند اما این فقط عشق است که آنها را به ادامه کار تشویق می‌کند.
وی در پایان گفت: محیط زیست تنها دستگاهی است که ماموران آن 48 ساعت کار می‌کنند و 24 ساعت استراحت دارند و تناسبی نیز بین کار و مبلغ حقوقی وجود ندارد.
در ادامه این همایش ، سرهنگ محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: از سال 94 تاکنون مبلغ حق الکشف به محیط ‌بانان پرداخت نشده اما این عزیزان در انجام ماموریت‌ها و وظایف خود کوتاهی نمی‌کنند.
وی افزایش 51 درصدی شروع به کار، افزایش 17 درصدی برخورد و دستگیری با متخلفان و افزایش 14 درصدی تشکیل پرونده‌ها را در سه ماهه نخست سال‌جاری نسبت به مشابه سال گذشته دانست.
فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه در سال گذشته 3 هزار و 200 محیط بان، تعداد 4 هزار و 870 قبضه سلاح شکاری را از متخلفان کشف کردند، بیان کرد: محیط‌ بانان عاشقانه کار می‌کنند، در حالی که 30 درصد آنها نیروهای قراردادی هستند و کمتر از یک میلیون و 500 هزار تومان حقوق می‌گیرند.
سرهنگ محبت خانی افزود: خوشبختانه تعامل مناسبی میان نیروهای انتظامی، دادستانی و ضابطان قضایی محیط‌ زیست وجود داشته و اینکه همکاری آنها سبب شده تا کمبود محیط‌ بانان زیاد محسوس نباشد.
وی تاکید کرد: رسیدگی به جرائم محیط ‌بانان در دادسراهای نظامی بررسی می شود که موضوع مهمی در جهت عدم تضییع حقوق طرفین پرونده است.

وی با اشاره به اینکه محیط ‌بانان نیازمند تجهیزات مناسب هستند، گفت: ناوگان موتوری سازمان حفاظت محیط زیست فرسوده شده است، که با پیگیری های انجام شده 550 دستگاه موتور جدید تا ماه آینده تحویل سازمان می شود.
فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: 40 میلیارد تومان اعتبار برای خیرد 7 هزار دست جلیقه ضد گلوله و همینطور تجهیزات حفاظتی و ایمنی محیط‌ بانان تامین اعتبار شده و بزودی تحویل سازمان می شود.
در ادامه مراسم، از خانواده مرحوم محیط بان محمد جواد مرمریان که سال گذشته در ماموریت اداری، به دلیل ایست قلبی دار فانی را وداع گفته بود، تقدیرشد.
حسینی دادستان مرکز استان سخنران بعدی این همایش بود.
وی با بیان اینکه محیط بانان طلایه داران حفظ سلامت مردم در جامعه هستند، اظهار کرد: امروزه توجه به محیط زیست یک ضرورت است و همه ما مکلف هستیم که برای حفظ آن برای نسل های آینده سرباز باشیم.
دادستان مرکز استان با اعلام اینکه در آموزه های دینی ما بر حفظ محیط زیست تاکید ویژه شده است، گفت: در قرآن آمده است که زمین را بعد از آبادی خراب نکنید و ما نیز باید سرباز اجرای این حکم باشیم.
حسینی ادامه داد: در آموزه های دینی زمین به فرش انسان ها تعبیر شده است که باید برای حفظ این سرمایه جهانی امروز، فردا و فرداهای دیگر تلاش نماییم.
وی با تقدیر و تشکر از محیط بانان ، گفت: بنده دست محیط بانی که از جان خود می گذرد را با افتخار می بوسم و افتخاری برایم است که در کنار شما حافظ محیط زیست باشم.
مهندس محمد اسلامی استاندار مازندران در سخنانی با تاکید بر حفظ محیط زیست، اظهار کرد: تاکنون به محیط زیست آسیب فراوانی رساندیم و از خزانه آیندگان به وفور استفاده کردیم اما از امروز باید در حوزه حفظ آن مسئولیت پذیر باشیم.
وی با بیان اینکه باید کارهای فرهنگی در حوزه حفظ محیط زیست صورت گیرد، افزود: باید الگویی برای پاک نگه داشتن معابر توسط شهرداری ها، بخشداری ها و دهیاری ها طراحی و برای حفظ محیط زیست متعهد شوند.
استاندار مازندران باتاکید بر اینکه مصرف پلاستیک در استان باید خاتمه پیدا کند، ادامه داد: با اعطای تسهیلات ارزان قیمت به سرمایه گذاران در بخش بسته بندی می توان مواد تجزیه پذیر را جایگزین پلاستیک کرد.
اسلامی با تاکید بر طرح تفکیک زباله از مبدا، گفت: یکی از برنامه های ما تبدیل زباله به کمپوست در خانه ها است که درحال حاضردر کشورهای پیشرفته انجام می شود.
وی با بیان اینکه هیچ شیرابه ای در محل دفن زباله در استان نباید تولید شود، افزود:شیرابه ها باید در محل دفن زباله تصفیه شوند و نباید به به داخل رودخانه ها نفوذ کنند.
استاندار مازندران با بیان اینکه روزانه در استان ۳۶۰۰ تن زباله تولید می شود، که تا پایان سال ۱۴۰۰ تن زباله ساماندهی می شوند.
اسلامی افزود: متاسفانه دپوی عظیمی از زباله در مناطق مختلف استان وجود دارد که سال ها تعیین و تکلیف آن طول می کشد.
وی بر استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد تاکید کرد و ادامه داد: بومیان مناطق ظرفیتهای عظیمی هستند که می توانند در کنار محیط بانان قرار گیرند و آنان را درجهت حفظ محیط زیست یاری نمایند.

استاندار مازندران در پایان افزود: برای ماندگاری محیط زیست برای آیندگان در مازندران نیازمند فرهنگ سازی داریم و بدون مشارکت مردم طرح های زیست محیطی ما به نتیجه نخواهد رسید.
در ادامه همایش از محیط بانان نمونه استانی بااهداء لوح تقدیر وهدایا تجلیل شد .
سپس مهندس ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در سخنانی محیط بانان را پیشانی و خط مقدم محیط زیست دانست و گفت: محیط بانان علی رغم کمبود امکانات با صلابت ،صداقت در حال انجام وظیفه می باشند و سازمان حفاظت محیط زیست نیز تلاش برای بهبودی وضعیت معیشتی این عزیزان در دستور کار دارد.
وی بحث پسماند استان را مسئله جدی عنوان کرد و گفت با همکاری همه دستگاه ها ومشارکت مردم بتوانیم این غده سرطانی را ازاستان های شمالی پاک کنیم .
ظهرابی افزود: شیرابه های ناشی از دفن نامناسب زباله که به محیط طبیعی سرایت می کند علاوه برطبیعت ،حیات انسان را نیز به مخاطره انداخته است.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: لایحه ای به مجلس برای ساماندهی پسماند استان های شمالی ارائه شد که متاسفانه تصویب نشد و امیدواریم با همراهی همه دستگاه ها و مشارکت مردم بتوانیم مشکلات پسماند شمال کشور را حل کنیم.
وی به کمبود منابع آب اشاره کرد و و گفت: بی توجهی به نحوه بهره برداری در حوزه های آبخیز و نبود برنامه سبب شده که ما با چالش مواجه شویم و تازمانی که رشد همراه با پایداری و بهبود محیط زیست نباشد نمی توان آن را توسعه نامید.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با بیان اینکه اولویت ما خرید تجهیزات و امکانات محیط بانان است، افزود: محیط بانان پیشانی محیط زیست هستند و باید اقدامات لازم برای رفع مشکلات آن ها انجام شود.

در ادامه از 8نفر از دانش آموزان برگزیده مسابقه انشاءنویسی ، هرایرانی یک محیط بان که با همکاری مجتمع دنیای آرزو برگزارشد، تقدیرو جوایزی به آنان اهداء شد.همچنین از محیط بانان نمونه شهرستانی نیزبا هدا لوح تقدیر وهدایا تجلیل شد.
شایان ذکر است در این مراسم یک دست لباس مقدس محیط بانی، به همراه کارت شناسایی همیار محیط زیست به استاندار مازندران اهداء شد.
همچنین قبل از برگزاری همایش تجلیل از محیط بانان استان، پیشکسوتان حوزه محیط زیست با جمعی از محیط بانان استان دیدار نمودند. در این نشست صمیمی، مهندس هرمز محمودی راد از مدیران با سابقه محیط زیست کشور، سرهنگ محبت خانی و دکتر وهاب زاده مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست به بیان مشکلات و نواقص در محیط بانی ها و همچنین عزم جدی سازمان در جهت رفع این مشکلات پرداختند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 974568
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.