استاندار مازندران با تاکید بر پشتیبانی شرکت های تعاونی عشایری گفت: باهرگونه گرانفروشی و تخلف در حوزه تامین علوفه و خوراک دامی بصورت قاطع برخورد می شود و دستگاه های نظارتی مکلفند تا بخش نظارتی خود در این زمینه را قوی تر کنند.

به گزارش ایلنا از ساری،محمد اسلامی در نخستین جلسه شورای عشایر که صبح امروز در استانداری مازندران برگزار شد با بیان اینکه عشایر شریان حیاتی طبیعت هستند و اگر به این قشر از جمعیت جامعه کمک نکنیم امنیت غذایی جامعه به مخاطره می افتد ،اظهار داشت: بایستی به این اصل توجه کنیم که حصار کشی به دور طبیعت خدمت نبوده بلکه آسیب است.

** حمایت از عشایر گامی بلند در جهت ارتقای تولید وسلامت غذایی

وی پیشگیری از انقراض عشایر بعنوان مهمترین حافظان طبیعت را مهمترین رویکرد حمایتی به این قشر عنوان کرد و افزود: حمایت از عشایر و استفاده مناسب از ظرفیت و قابلیت های آنان گامی موثر در ارتقای تولید و سلامت غذایی است.

** توسعه گردشگری عشایر راهکار مناسب برای حفظ فرهنگ جامعه عشایری

استاندار مازندران با تاکید بر گردشگری عشایری و توسعه صنایع دستی استان گفت: برنامه ریزی لازم می تواند صنعت گردشگری را در این خطه به حرکت درآورد و ماندگاری گردشگران را افزایش دهد.بنابراین گردشگری عشایری می تواند راهکار مناسبی برای حفظ فرهنگ جامعه عشایری و هم چنین منبع در آمد برای عشایر و دیگر اقشار گوناگون در استان مازندران باشد.

** با هرگونه تخلف و گرانفروشی قاطعانه برخورد می شود

 وی ضمن تاکید بر پشتیبانی شرکت های تعاونی عشایری گفت: باهرگونه گرانفروشی و تخلف در حوزه تامین علوفه و خوراک دامی بصورت قاطع برخورد می شود و دستگاه های نظارتی مکلفند تا بخش نظارتی خود در این زمینه را قوی تر کنند.

اسلامی گفت: در تاریخ کشور سابقه نداشته که در ظرف 40 روز 110 میلیون تومان تسهیلات از طریق سامانه " کارا " برای توسعه اشتغال پرداخت شود.

وی توجه به نیازهای جامعه عشایری همچون انرژی و سوخت را اصلی مهم عنوان کرد و گفت: واگذاری پنل خورشیدی به جامعه عشایری می تواند بخشی از نیازهای آنان در بخش انرژی را تامین کند .

استاندار مازندران ادامه داد: ما بایستی بپذیریم که زندگی روستایی تولید و سکونت آنان از هم جدا نیست ؛ اینکه چه کسی آن را تکلیف کرده و بدون منطق این رویه از هم جدا شد ؛مشخص نیست ،این در حالی است که در کشورهای پیشرفته این جدایی را نمی پذیرند.

وی ادامه داد: زمانی که این تفکیک اتفاق افتاد اراضی ما تبدیل به ویلا شد و آسیب جدی به اراضی ما وارد کرد ،اکنون برای جلوگیری از این آسیب لازم است تا قانون به خوبی در این حوزه اعمال شود.

اسلامی با بیان اینکه زندگی عشایری بایستی پشتوانه محکم داشته باشد و امکانات مناسب در اختیارشان قرار گیرد، گفت:  جلوگیری از دست اندازی به طبیعت کار یک دستگاه نیست ضرورت دارد تا تمام دستگاه های اجرایی در جلوگیری از آن سهیم باشند.

استاندار مازندران به حمل یکپارچه آرد در استان اشاره کرد و گفت: هنوز در مازندران سامانه عشایری برای آرد و نان ثبت نشده که باید برای آن اقدام جدی صورت گیرد.

وی افزود: با توسعه بهره وری بایستی سبد محصول درآمدی عشایر را توسعه دهیم تا اقتصادشان تک پایه نشود.ضمن اینکه با آموزش این دروس در مدارس، نژاد عشایری و کشاورزی را حفظ کنیم تانسل جدید عشایری شیوه و سنت نیاکان خود را ادامه دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.