به گزارش خبرگزاری ایرنا ، نخستین جشنواره شیربلال کیاکلا با اهداف توسعه اقتصادکشاورزی شهرستان سیمرغ ، برندسازی و توسعه کشت و صنعت ذرت در روستای رکن کلا برگزار شد .
محمد اسلامی استاندار مازندران دراین جشنواره با تاکید بر اینکه با خلاقیت ، زنجیره ارزش به وجود می آید ، افزود: هر شهرستان با یک یا دو محصول کشاورزی و استقرار صنایع تبدیلی مرتبط می تواند با ایجاد زنجیره ارزش ، تولید را گسترش و آمار اشتغال را افزایش دهد.
وی افزود : در بدنه دولت امکان استخدام همه بیکاران جامعه وجود ندارد و باید به سمت ایجاد اشتغال در بخش های مختلف باشیم.
اسلامی با تاکید بر اینکه جشنواره شیربلال زنگ توسعه کشاورزی و شروع فعالیت در شهرستان سیمرغ است ، افزود: ما فراموش کردیم ملت مبتکر و خلاقی هستیم و کشورهای غربی از علم ما برای پیشرفت خود استفاده نمودند و ما باید به همان دوران بازگردیم.
استاندار مازندران با اشاره به نقش مهم استارتاپ ها ، آی سی تی و فعالیت های دانش بنیان در بخش کشاورزی گفت : با هماهنگی های بعمل آمده از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری دو تفاهم نامه در این خصوص منعقد شده است.
وی ادامه داد : مازندران هم می تواند با ایجاد سایت های اینترنتی و فعالیت های آی سی تی عرضه مستقیم محصولات کشاورزی را به دست مصرف کننده و حذف دلالان داشته باشد و در این خصوص استان خراسان در عرضه زعفران بسیار موفق بود.
فرماندار شهرستان سیمرغ نیز هدف از برگزاری جشنواره شیربلال، برندسازی این محصول و توسعه بخش کشاورزی اعلام کرد.
مجتبی حبیب نژاد روشن در این مراسم با اشاره به زیرکشت ذرت بودن 700 هکتار از اراضی شهرستان سیمرغ گفت : ضعف عمده شهرستان عدم استقرار صنایع تبدیلی است.
فرماندار شهرستان سیمرغ با اشاره به اینکه پروژه تجهیز و نوسازی در سطح نیمی از اراضی شالیزاری شهرستان انجام شده است گفت : هزار هکتار در سال گذشته به بهره برداری رسید و امسال نیزبرغم پایین بودن میزان اعتبارات بزرگترین پروژه تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی در استان و در سطح 550 هکتار انجام و تحویل کشاورزان این شهرستان شد .
وی افزود : مجموعاً هزار و 750 هکتار از اراضی شهرستان سیمرغ پروژه تجهیز و نوسازی انجام شد .
رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران نیز در این جشنواره با اعلام وجود 75 نوع محصول کشاورزی در استان گفت : 50 نوع محصول کشاورزی در شهرستان سیمرغ کشت می گردد و این شهرستان دارای رتبه های برتر در توت فرنگی و مرکبات و رتبه برتر در ذرت ( شیربلال) می باشد و از این حیث یکی از شهرستان های بسیار مستعد در بخش کشاورزی است .
عزیزاله شهیدی فر افزود : این درحالیست که شیربلال بصورت مکانیزه در این شهرستان کشت می شود و روش کشاورزان این منطقه الگوی کشت سایر استان ها شده است .
رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به لزوم توجه به مسائل زیرساختی کشاورزی گفت : نباید استفاده بیش از حد از منابع آبی زیرزمینی را داشته باشیم و با اصلاح بذرها باید استحصال منابع زیرزمینی را به حداقل برسانیم .
وی افزود : با پایین آمدن سطح آب های زیرزمینی شاهد هجوم آب های شور خواهیم بود و این شهرستان نیز جزء مناطق لب شور محسوب می گردد که با لایروبی آببندان ها ، تجهیز و نوسازی اراضی و آبیاری تحت فشار بتوانیم منابع آبی را مدیریت کنیم.
به گزارش خبرنگار ایرنا در پایان این جشنواره از تمبر یادبود نخستین جشنواره شیربلال کیاکلا رونمایی شد .
9778/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.