به گزارش خبرنگار ایرنا ، پدر و مادرها برخورداری از فضای خوب و امکانات مطلوب برای تحصیل را حق فرزندانشان می دانند و برای تحقق این خواسته شان ، حاضر به صرف هزینه و تحمل بار مالی میلیونی آن نیز هستند .
بویژه اینکه بسیاری از خانواده ها که از تمکن مالی برخوردار بودند با این ادعا که مدارس دولتی با کلاس های درس قدیمی و نیمکت های فرسوده و نیز کادر اموزشی نه چندان انگیزه دار نمی تواند جوابگوی خواسته های اموزشی انهاباشد از تاسیس مدارس غیر انتفاعی استقبال کردند.
مدارس غیر انتفاعی با اجازه و مصوبه مجلس شورای اسلامی پا به عرصه آموزش و پرورش گذاشت تا یاریگر نظام بزرگ و گسترده آموزش و پرورش کشور باشد.
در آنزمان که قانون تأسیس مدارس غیر انتفاعی در 1367مصوب می شد تا از این طریق بخشی از کمبودهای نظام آموزش و پرورش در خصوص کمبود و کیفیت فضا و اموزش در این بخش جبران بشود شاید هیچوقت این نکته که این مدارس غیر دولتی نیز به وضعیت و سرنوشت مدارس دولتی مبتلا شود ، خارج از تصور بود.
زمان نو ظهوری مدارس غیر انتفاعی ، هر یک از آنها برای باقی ماندن و حذف نشدن در میدان رقابت جذب دانش آموزان بیشتر ، از هیچ تلاشی فروگذار نبودند به غیر از استفاده از فضاهای آموزشی شیک و بزرگ ، حتی برای هر چه جذابتر کردن فعالیت شان از اجاره و یا در اختیار گرفتن فضاهای ورزشی و فرهنگی خارج از مدارس خود دریغ نمی کردند .
اکنون و بعد از گذشت حدود سه دهه از فعالیت مدارس غیر انتفاعی ، وضعیت این مدارس به سمت و سویی رفته است که به نظر می رسد عنانشان از دست رفته است و با وضعیت فعلی دیگر اخطارهای شفاهی و کتبی کارساز نیست و پای دستگاههای نظارتی همچون دیوان محاسبات برای محقق شدن این حقوق شهروندی به این مدارس باز شده است .
خانه های مسکونی قدیمی که به نظر می رسد پس از دلزدگی صاحبان آنها ، نخستین هدف گیری موسسان و مدیران مدارس غیر انتفاعی برای اجاره کردن آنها برای فضای اموزشی است .
کم کردن از هزینه های مدرسه که با بکارگیری نیروهای آموزشی کم تجربه با دستمزد حداقلی همراه است خود به نوعی ضعف در سیستم تحصیل دانش آموزان مدرسه غیر انتفاعی را رقم زده است که گره خوردن مسائل بخش نرم افزاری این مدارس با بخش سخت افزاری آن یعنی امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی به قوز بالای قوز در این مدارس مبدل شده است .
این در حالیست که در قانون عرف جامعه ، به ازای هزینه ای که پرداخت می شود همواره خدمات رسانی در خور و شایسته ارائه می شود که در مدارس غیر دولتی به نظر می رسد این مساله نتیجه برعکس دارد .
چرا که با افزایش سالانه شهریه مدارس غیر انتفاعی اما به همان اندازه امکانات و خدمات سخت و نرم افزاری آموزشی برای دانش آموزان مهیا نمی شود که جوابگوی خواسته ها باشد .
هاشمی که فرزندش در سال پنجم تحصیل می کند به خبرنگار ایرنا گفت : برای یکسال تحصیل فرزندم در یکی از مدارس غیر انتفاعی شهر ساری حدود 20 میلیون ریال پرداخت کردم .
وی با این دیدگاه که پرداخت هزینه و ثبت نام در یک مدرسه غیر دولتی می تواند امتیازی برای فراهم شدن امکانات و فضای بهتر تحصیل فرزندش باشد ، افزود : اما در واقعیت خلاف تصورات ، خانه قدیمی با اتاق های فرسوده به عنوان مدرسه برای دانش آموزان در نظر گرفته شد .
به گفته هاشمی این محیط آموزشی بدون داشتن حتی فضایی به عنوان حیاط مدرسه باعث شده تا دانش آموزان در فضای بسته و بدون تحرک ساعتهای روز را سپری بکنند .
وی با اشاره به افزایش شهریه ثبت نام مدارس غیر انتفاعی گفت : برغم این افزایش شهریه ها و انتظار خانواده ها برای افزایش امکانات و خدمات ، چیزی خاصی در آغاز هر سال تحصیلی جدید شاهد نیستیم .
این شهروند ساروی تاکید کرد : مطمئنا والدین دانش آموزان منتظر تحولی در این زمینه هستند تا فضای آموزشی مناسب و با کیفیت در اختیار فرزندانشان قرار بگیرد .
گلاره امیری ، مادری که بقول خودش با قرض گرفتن پول از دیگران هزینه چند میلیونی ثبت نام فرزندش را تامین کرد، می گوید ، هرچند از نظر درآمد به پای والدین پولدار دانش آموزان کلاس دخترم نمی رسم ولی تمام سعی ام این است که برای فرزندم بهترین های آموزشی را فراهم بکنم .
وی گفت : اما فضای مدرسه فرزندم برخلاف آنچیزی که برایش هزینه پرداخت کردم مطلوب نیست .
امیری در توصیف فضای مدرسه غیر انتفاعی فرزندش می گوید : اتاق های قدیمی با میز و نیمکت های قدیمی تر ، فضای کلاس این مدرسه است و نبود فضایی به عنوان حیاط مدرسه بیشتر دل خانواده را می آزارد .
زینب دانش آموز پایه دهم که چند سالی از دوره تحصیلش را در مدارس غیر انتفاعی سپری کرد ، گفت : در 2 دوره تحصیلم در مدرسه دولتی و غیر انتفاعی برغم هزینه میلیونی خانواده ام تفاوتی در امکانات ندیدم .
وی که به واسطه تحصیلش در رشته های فنی و حرفه ای حضور در فضای کارگاهی را ضروری می دانست ، افزود : به دلیل نبود این فضاهای مورد نیاز در مدرسه غیر انتفاعی ترجیح دادم که برای ادامه تحصیلم به همان مدارس دولتی برگردم .
این دانش آموز مازندرانی که وضعیت فضا و امکانات مدارس دولتی با غیر دولتی را بدون تفاوت می داند ، ادامه داد : شاید حتی بخاطر نظارت و کنترل آموزش و پرورش برای جذب معلم در مدارس دولتی ، از این نظر وضعیت این مدارس بهتر از مدارس غیر دولتی باشد .
یک شهروند دیگر مازندرانی می گوید ، مدارس دولتی هم اینک از مدارس غیر انتفاعی بهتر است چراکه از کادر اموزشی با تجربه و از فضای مناسب برخوردار است و انضباط درسی در این مدارس بیشتر است چراکه معلم و مدیر مدرسه تعهدی به خانواده ها ندارند.
وی افزود: مدارس غیر انتفاعی هم اینک فضا و امکانات اموزشی مناسب ندارند از کادر اموزشی قوی به خاطر پرداخت حقوق کم برخوردار نیستند و با همین شیوه در سالهای اینده این مدارس با مشکل جذب دانش اموز روبرو خواهند شد .
زهرا - الف ، مدیر یکی از مدارس غیر انتفاعی شهر ساری هزینه ثبت نام دانش آموز پایه دهم در این مدرسه را حدود 40 میلیون ریال اعلام کرد .
او در پاسخ به این سوال در قبال دریافت این میزان هزینه تحصیل چه امکانات خاصی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهند ، گفت : سعی می کنیم که کلاس های فوق برنامه برای رشته های فیزیک ، شیمی و زیست شناسی برای دانش آموزان برگزار بکنیم تا آنها آماده تر وارد مرحله بعدی کنکور شوند .
وی در این باره که با توجه به غیر دولتی بودن ،انتظارات فراتر از برگزاری این کلاس ها از آنها می رود ، افزود : این مدرسه به این افتخار می کند که از نیروهای آموزشی جوان و تازه نفس برای تعلیم و تربیت دانش آموزان استفاده می کند .
مدیر این مدرسه ادامه داد : هر چند از دید برخی افراد ، بکارگیری این نیروهای جوان با عنوان ضعف 'بی تجربگی ' تفسیر می شود اما این نیروها پس از سالها خود به عنوان ذخیره ای از تجربه های آموزشی یاریگر نظام آموزشی مدارس غیر دولتی خواهند بود .
مازندران چهار هزار و 700 مدرسه دارد که حدود 530 هزار دانش آموز در سال تحصیلی که تازه پشت سر گذاشتیم در این مدارس
تحصیل می کردند .
از این تعداد 715 مدرسه غیر انتفاعی که بیش از 20 درصد جمعیت دانش آموزی مازندران در آن تحصیل می کردند که جمعیت 120 هزار نفری را شامل می شود .
** تمامی مدارس غیر انتفاعی مازندران در چنبره خانه های مسکونی
رئیس اداره مشارکت های مردمی و توسعه مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش مازندران به خبرنگار ایرنا گفت : 715 مدرسه غیر انتفاعی در مازندران وجود دارد که 120هزار دانش آموز در این مدارس تحصیل می کردند .
مهدی قربان زاده افزود : علاوه بر خانه مسکونی بودن فضای تمامی مدارس غیر انتفاعی مازندران ، قدمت این مدارس از دیگر مسائلی است که آموزش و پرورش استان و خانواده ها با آن مواجه هستند .
وی با قبول اینکه مدارس غیر انتفاعی از نظر فضا و تجهیزات می بایست به نسبت مدارس دولتی از وضعیت مطلوب تری برخوردار باشند ، ادامه داد : فضای فیزیکی و استحکام بنای خانه های مسکونی مناسب با سیستم آموزشی نیست اما بیشتر مدارس غیردولتی مازندران در فضای خانه ها دایر هستند .
** ورود دستگاه نظارتی برای بهبودسازی فضای مدارس غیر انتفاعی
برای پایان دادن به وضعیت نامناسب مدارس غیر انتفاعی و مطالبه بحق والدین دانش آموزان این نوع مدارس ، از 2 سال قبل با ورود و تذکر جدی سازمان های نظارتی ، اداره کل آموزش و پرورش مازندران نیز در جلسات با مدیران ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها و نواحی و کارشناسان مدارس غیر انتقاعی استان ، برخورد با موسسان مدارسی که مناسب سازی را رعایت نکنند به آنها گوشزد کردند .
قربان زاده در گام نخست اخذ تاییدیه اداره کل نوسازی برای مدارس غیر انتفاعی ضروری اعلام کرد و ادامه داد : به همین منظور جلوگیری از ثبت نام دانش آموزان در مدارس فاقد این برگه تاییدیه به این مدارس اعلام شد .
وی با استناد آمارهای موجود در زمان اجرای این بخشنامه ، گفت که 250 مدرسه غیر انتفاعی مازندران فاقد تاییدیه استحکام بنا بودند که 30 هزار دانش آموز در آنها تحصیل می کردند .
به گفته رئیس اداره مشارکت های مردمی مدارس غیر انتفاعی مازندران با برخوردهای مراجع ذیصلاح برای استاندارد سازی فضا ، 50 مدرسه از این تعداد توانستند تائیدیه لازم را دریافت کنند .
وی ادامه داد : با توجه به کمبود فضای آموزشی در مازندران تعطیلی و بستن مدارس غیر انتفاعی نتیجه ای جز بدون کلاس شدن تعدادی از دانش آموزان ندارد و اخطار و تذکر برای بهبود فضای مدارس به مدیران و موسسان این نوع مدارس اعلام می شود .
قربان زاده افزود : هر چند کمک و تسهیلات یارانه ای برای مناسب سازی مدارس غیر انتفاعی به موسسان این نوع مدارس پرداخت نمی شود ولی مدیران این مدارس از منابع شخصی خود بدنبال نونوار کردن فضای در اختیار خود هستند .
** تنها 60مدرسه غیر انتفاعی مجهز به امکانات حداقلی رشته های فنی و حرفه ای
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران در پاسخ به میزان و تعداد امکانات و تجهیزات مدارس غیر انتفاعی گفت : برخوردار بودن از امکانات مورد نیاز از قبیل آزمایشگاهها ، پارامتر برای دادن جواز به مدارس برای این منظور است .
اسفندیار نظری افزود : از مدارس غیر انتفاعی موجود در مازندران 60 مدرسه مجوز ارائه رشته های فنی و حرفه ای را دارند که این مجوزها براساس میزان امکانات موجود در این مدارس اعطا شد .
وی با اشاره به اینکه این مدارس در رشته های فنی و حرفه ای که به امکانات و فضای آزمایشگاهی حداقلی نیاز دارند ، فعالیت می کنند ، ادامه داد : مدیریت خانواده ، حسابداری و کامپیوتر از جمله رشته هایی است که این تعداد مدرسه در آنها فعالیت دارند .
به گفته معاون آموزش متوسطه مازندران هنوز مدارس غیر انتفاعی استان به تجهیزات و امکانات در حد و اندازه رشته های پرهزینه تر همچون ماشین سازی مجهز نیستند که بتوانند نیاز دانش آموزان در این زمینه را برطرف بکنند .
وی با تایید جوان بودن کادر آموزشی مدارس غیر انتفاعی گفت که تلاش می شود با برگزاری کلاس های ضمن خدمت ، این نیروها در زمینه آموزشی و علمی قوی و کارآمد شوند تا بتوانند در حد و توان معلمان مدارس دولتی خدمات دهی مطلوب آموزشی را ارائه بکنند .
** اجرای پروژه مهر خط قرمز آموزش و پرورش برای ارتقای مدارس غیر دولتی
مدیر کل آموزش و پرورش استان مازندران با تایید وجود مشکلاتی در نظام آموزشی و امکانات مدارس غیر انتفاعی ، گفت که این مدارس هرچند غیر دولتی هستند اما خارج از چهارچوب ها و ضوابط سیستم آموزش و پرورش نیستند و باید آنها را رعایت بکنند .
عسگری نیکزاد افزود : هر ساله و همزمان با آغاز سال تحصیلی ، آموزش و پرورش با اجرای پروژه 'مهر' ارزیابی کمی و کیفی مدارس را مورد نظر قرار می دهد .
وی ادامه داد : آموزش و پرورش در این پروژه علاوه بر کنترل سخت افزاری مدارس از جمله امکانات و تجهیزات تحصیل ، امکانات نرم افزاری از جمله محتوای آموزشی و معلمان را نیز مورد بررسی قرار می دهد .
به گفته مدیر کل آموزش و پرورش مازندران در صورت عدم رعایت این چهارچوب ها و استانداردها ، مدارس می بایست با اصلاح ساختار و شرایط نسبت به رفع مشکلات و قوت بخشی امور آموزشی اقدام بکنند .
وی که سخت گیری در اجرای پروژه مهر و رعایت مسائل بر مدارس غیر انتفاعی را حتی فراتر از مدارس دولتی عنوان کرد ، ادامه داد : در صورت فراهم نکردن امکانات و عدم انجام تعهدات لازم ، مدارس خاطی بسته خواهند شد .
نیکزاد تاکید کرد : مساله آموزش نسل آینده چیزی نیست که کم کاری ها و کوتاهی ها در آن نادیده گرفته شود و دانش آموزی که با پرداخت هزینه به دنبال فضای آموزشی با کیفیت بهتر است باید از این امکانات برخوردار شود .
با ورود و برخورد سازمان های نظارتی همچون سازمان بازرسی مازندران به مقوله مناسب سازی فضای مدارس غیر انتفاعی و پیگیری اداره کل آموزش و پرورش استان در این زمینه امید می رود که در سالهای آینده وضعیت این نوع مدارس به همان دوران نخستین راه اندازی آنها برگردد .
دورانی که والدین دانش آموزان از میان ستاره دار بودن مدارس غیر انتفاعی به دنبال پرستاره دارترین مدرسه می رفتند تا بدون نگرانی از افزایش شهریه ها بتوانند خدمات بهتر و بیشتر آموزشی را برای فرزندان خود فراهم بکنند .
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.