به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمد جواد آذری جهرمی روز پنجشنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی مازندران د رساری ، افزود : برندسازی مناسب به معنای تضمین کیفیت محصولات تولیدی است که برای صادرات و فتح بازارهای جهانی اهمیت زیادی دارد .
وی با تبیین مفهوم اقتصاد مقاومتی ، یکی ویژگی های این نوع اقتصاد را خود اتکایی و تامین نیازهای کشور با نگاه به توان داخلی دانست و تاکید کرد : صادرات بر اساس برند سازی نیز بخشی از اقتصاد مقاومتی است .
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وضعیت استان مازندران را در زمینه تدوین برنامه های اقتصاد مقاومتی خوب توصیف کرد و اظهار داشت : این برنامه ها با هدفگذاری درست می تواند به رشد و توسعه استان کمک کند .
وی افزود : در برنامه های اقتصاد مقاومتی باید نگاه جامع به ظرفیت های داخلی داشت و لازم است در استان مازندران هم این موضوع به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و به استعدادهای موجود در جنوب استان نیز توجه شود.
مازندران بر اساس برنامه تقسیمات کشوری به 22 شهرستان تقسیم می شود که از این تعداد 15 شهرستان ساحلی هستند . این استان همچنین دارای دو ناحیه جلگه ای و کوهستانی است که نواحی جلگه ای آن در بخش شمالی و کوهستانی در بخش جنوبی واقع هستند.
مناطق کوهستانی مازندران که در اصطلاح محلی از آنها به عنوان ' ییلاق ' نام برده می شود ، به علت شرایط خاص آب و هوایی ، زمین های کم بازده کشاورزی و محصور شدن درد میان جنگل و کوه دارای تراکم جمعیتی کمتر است و به همین دلیل از قطار توسعه در مقایسه با مناطق جلگه ای عقب مانده محسوب می شوند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این نکته که نگاه توسعه ای همگون می تواند تمامی استان را به صورت یکنواخت توسعه مند کند ، گفت : در برنامه ریزی اقتصاد مقاومتی باید برنامه زمانبندی برای رسیدن به اهداف توسعه ای در جنوب استان مشخص باشد .
** معادن ، حلقه مفقوده توسعه مازندران
استاندار مازندران هم در این نشست با اشاره به ظرفیت های بالای معدنی در استان ، گفت که این ظرفیت همچنان دست نخورده باقی مانده است در حالی که می تواند محرک اقتصادی خوبی برای استان باشد .
محمد اسلامی افزود : هنوز هم استفاده از ظرفیت اقتصادی معادن مازندران تنها در شرکت البرز مرکزی و زغالسنگ خلاصه می شود که آنها هم بعد از چند سال در حال رسیدن به خط پایان هستند.
وی ادامه داد : با توسعه زیرساخت های معدنی و برداشتن تعارض با مسائل زیست محیطی و جنگلی ، می توان به جریان توسعه اقتصادی پایدار در مازندران دست یافت .
استاندار مازندران با تشریح حمایت های دولت تدبیر و امید برای ایجاد اشتغال و رفع موانع و مشکلات بخش تولید در استان ، گفت : موارد متعددی وجود دارد که افرادی تسهیلات و زمین برای تولید و ایجاد اشتغال دریافت کردندن ، ولی اشتغال ایجاد نکردند و این یک ضعف است .
اسلامی خواستار تعریف مکانسیم های لازم برای واداشتن این دسته از افراد به انجام تعهداتشان شد.
وی همچنین با اشاره به اینکه 80 درصد شیر مورد نیاز کارخانه های لبنی مازندران را استان های دیگر تامین می کنند ، گفت : اجرای طرح خروج دام از جنگل و روستا ، معیشت روستاهای استان را به خطر انداخته است .
اسلامی ایجاد پایانه های صادراتی در غرب ، مرکز و شرق مازندران را ضروری دانست و افزود : در حال حاضر یک پایانه برای صادرات خاویار در حال ساخت است که صادرات 600 میلیون دلاری را هدفگذاری کرده است .
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران هم از مشخص کردن 12 محور محرک اقتصادی برای استان خبر داد و گفت : مازندران در زمینه تولید 19 محصول کشاورزی ، دامی و شیلاتی رتبه اول کشور را دارد.
حسن خیریانپور افزود : تولید مازاد کشاورزی در مازندران نیازمند زیرساخت های لازم برای صادرات است و برنامه های طراحی شده هم صادرات سه میلیارد دلاری در سال را تا پایان برنامه ششم هدف گرفته است .
وی همچنین از اجرای طرح ' یک روستا یک محصول ' در 22 روستای مازندران خبر داد و گفت که در گام نخست این طرح در روستای ' اوجی خیل ' شهرستان عباس آباد در غرب استان با ایجاد 27 گلخانه با اشتغالزایی 72 نفر اجرا شده است .
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سفر دو روزه اش به مازندران را از عصر روز پنجشنبه آغاز کرد.
شرکت در جلسه شورای اداری ، نشست اقتصاد مقاومتی و افتتاح یکهزار و 58 طرح حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله برنامه های این سفر است .
2096/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.