به گزارش ایرنا سید حسین رضوانی شامگاه چهارشنبه دربازدید خبرنگاران از کشتارگاه صنعتی 'سپیدان' آمل افزود: تولید مرغ بدون آتنی بیوتیک ونیز کاهش وزن مرغ از 2500 گرم به 1400 گرم باعث شده تا برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس ونیز آسیای میانه به جمع مشتریان مرغ مازندران اضافه و درخواست های مستقیمی در چند ماه اخیر داشتند.
استان مازندران با تولید سالانه بیش از 180 هزار تن مرغ 11درصد مرغ مورد نیاز کشور را تامین می کند.
مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: مازندران با 40 کارگاه جوجه کشی و 220 واحد مرغ مادر، 2 هزار و 300 واحد مرغداری و 20 کشتارگاه فعال از قطب های صنعت طیور کشور است.
رضوانی افزود: چرخه تولید مرغ درمازندران در یک دهه گذشته با توجه به نیاز روز وتنوع بازار به سمت صنعتی شدن پیش رفته واین مهم با افزایش تعداد مرغداری های صنعتی ونیز کشتارگاه های مدرن درحال تکمیل شدن است.
** استقبال از مرغ بدون آنتی بیوتیک
مدیرکل دامپزشکی مازندران در بخش دیگری با اشاره به اینکه در چند سال گذشته پرورش مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک درمازندران بسیار مورد توجه واستقبال تولید کننده ونیز تقاضای بالای مصرف کنندگان قرار گرفته گفت: این موضوع حتی در بسته بندی کشتارگاه های صنعتی استان نیز به عنوان یک اصل مهم پذیرفته شده وبا مهر مرغ بدون آنتی بیوتیک در بازار توزیع می شود.
رضوانی افزود: کاهش وابستگی مرغداری های استان به استفاده از آنتی بیوتیک باعث شده تا علاوه بر تضمین سلامت ونیزکیفیت مرغ تولیدی ، واردات آنتی بیوتیک به کشور واستان کاهش ودرمقابل بازارپسندی مرغ تولیدی مازندران در خارج از کشور نیز مورد استقبال قرار گیرد.
مدیرعامل کشتارگاه های صنعتی مازندران هم دراین نشست به کشتار روزانه حدود 900 تن مرغ دراستان واستحصال بیش از 650 تن مرغ برای عرضه در بازار مصرف اشاره کردو گفت: از این مقدار حدود 250 تن مرغ روزانه دربازار مازندران توزیع و بقیه به تهران ودیگر استانهای کشور صادر می شود.
محمد کاوه با مخالفت با ارسال مرغ زنده به خارج از استان ، گفت: این رویه هرچند به علت وجود برخی مشکلات جاده ای تبعات زیادی داشته، اما همچنان وجود دارد و خروج مرغ زنده در واقع کم شدن گردش مالی استان هست.
وی اضافه کرد: این درحالی است که ظرفیت 20 کشتارگاه صنعتی مازندران بیش از 1300 تن در روز هست و با هدایت مرغ های آماده کشتار به کشتارگاه های استان، هزینه های جانبی که برخی افراد به واسطه برخی دلال ها عامل هستند، کاهش خواهد یافت.
** قطب تولید طیور کشور همچنان محروم از تعیین نرخ گذاری
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ مازندران هم با بیان اینکه این استان به گواه همه فعالان این بخش وتایید مقام های کشاورزی وصنعت ومعدن قطب تولید طیور در کشور است، گفت: با وجود این ظرفیت مهم وبالا، این استان متاسفانه هیچ نقشی در تعیین نرخ مرغ در بازار ندارد ونرخ های اعلام شده از دیگر استانها به مازندران قابلیت فروش دارد.
حسن حسن زاده افزود: با وجود اقدام های شجاعانه وریسک پذیری تولیدکنندگان مرغ برای تولید محصولی سالم وعاری از آنتی بیوتیک باید اذعان کنم که متاسفانه رقابت ناسالمی در این صنعت وجود دارد که منفعت مردم فدای سود عده ای خاص می شود.
پس ازاین نشست ، خبرنگاران رسانه های گروهی مازندران از مراحل مختلف خط کشتار، سردخانه وبسته بندی کشتارگاه صنعتی طیور سپیدان آمل بازدید کردند.
کشتارگاه صنعتی طیور و بسته بندی مرغ سپیدان با تعداد 6000 قطعه مرغ در ساعت یکی از بزرگترین کشتارگاه های طیور در کشوراست.
ک/7327/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.