به گزارش خبرنگار ایرنا ، در این نشست یک روزه ، معاون سیاسی استانداران مازندران ، گیلان و گلستان به همراه معاونان و کارشناسان حوزه های مرتبط حضور داشتند.
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت که نشست هم اندیشی با هدف یافتن و بررسی موضوعات مشترک و تهیه پیش نویس برای تصمیم سازی و تصمیم گیری در سطح ملی برگزار شده است .
احمد حسین زادگان افزود : این نشست پیرو هم اندیشی استانداران سه استان شمالی به منظور بررسی تخصصی مسایل حوزه های مختلف برگزار شد و قرار است در حوزه های مختلف با محوریت معاونت های مختلف استانداری ها ادامه یابد.
نخستین نشست مشترک استانداران استان های شمالی کشور پنجم اردیبهشت ماه امسال در بابلسر برگزار شد که نتیجه آن تشکیل دبیرخانه دایمی این استان ها به منظور بررسی ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی مشترک برای رشد و توسعه این مناطق بوده است .
معاون سیاسی استاندار مازندران گفت که در نشست امروز موضوعات مختلف بر اساس حوزه کاری و تخصصی سیاسی ، اجتماعی و امنیتی استان های سه گانه که از قبل توسط کارشناسان و ادارات کل این حوزه ها احصا شده بود ، مرور و بررسی شد تا وجوه مشترک به دست آید .
وی توضیح داد : بر این اساس در مجموع پیش نویسی با مدخل حدود یکصد موضوع و بند که به صورت مستقیم به حوزه اجتماعی ، سیاسی و امنیتی مرتبط بودند یا مسایل دیگری که می توانند تبعاتی در این حوزه ها داشته باشد جمع آوری و بررسی شد.
حسین زادگان با اعلام این که نشست معاونان سیاسی استانداران شمالی کشور قرار است به صورت مرتب هر چند وقت یک بار برگزار شود ، گفت : مقرر شد که اسناد پیش نویس تهیه شده یک بار دیگر در نشست های بعدی مورد بازبینی قرار گیرد و با بررسی مجموعه نقطه نظرات استان ها ، یک سند نهایی تهیه شود تا در اختیار استانداران قرار گیرد .
وی افزود : این سند پیش نویس پس از بررسی در نشست هم اندیشی استانداران ، برای نمایندگان سه استان در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ولی فقیه به پیشنهاد و اشتراک گذاشته می شود تا دیدگاه آنان هم کسب و اعمال شود و پس از نهایی شدن به تصویب رسیده و در سطح ملی به پیشنهاد گذاشته و اجرایی شود.
معاون استاندار مازندران برگزاری نشست های مشترک میان سه استان شمالی را با توجه به مسایل و موضوعات مشترک ضروری دانست و تاکید کرد : یک آسیبی که معمولا برای تصمیمات خوب وجود دارد این است که به صورت جدی پیگیری نمی شود و تعامل و هم اندیشی مسئولان ارشد این استان ها می تواند این آسیب را رفع کند.
وی هدف نهایی از هم اندیشی استانداران سه استان شمالی را تهیه سند جامع توسعه برای این استان ها با هم افزایی بیشتر برشمرد و ابراز امیدواری کرد که مسایل و موضوعات دارای هم پوشانی در این منطقه از کشور با این نشست ها هر چه زودتر به نتیجه مورد نظر رسیده و به رشد و توسعه شمال کشور کمک کند.
حسین زادگان تبادل تجارب و اطلاعات ، پیدا کردن راه حل های مشترک برای موضوعات و مسایل مبتلابه ، تجمیع امکانات و ظرفیت ها با هدف جلوگیری از هرز رفتن آنها ، برنامه ریزی مشترک برای دستیابی به اهداف توسعه ای و افزایش ضریب کاربردی شدن تصمیمات را از نتایج نشست های هم اندیشی استان های شمالی در سطوح مختلف برشمرد.
استان مازندران ، گیلان و گلستان علاوه بر در اختیار داشتن حدود یکهزار کیلومتر ساحل دریای خزر ، در زمینه گردشگری ، کشاورزی ، صید و صیادی ، منابع طبیعی و جنگل دارای مسایل و ظرفیت های مشترک هستند .
تصمیم گیری جداگانه در باره موضوعات مشترک میان استان های شمالی سبب شده است تا بخش زیادی از ظرفیت های موجود در این مناطق به درستی مورد استفاده قرار نگیرد یا بلااستفاده باقی بماند.
معاون استاندار مازندران گفت : سه استان شمالی علاوه بر داشتن ظرفیت ها و فرصت های مشترک ، در حوزه آسیب ها و تهدیدات نیز دارای اشتراک هستند و رفع آنها نیازمند تصمیم گیری مشترک ، تجمیع امکانات و بهره گیری از تجارب و اطلاعات یکدیگر است .
حسین زادگان به عنوان مثال به معضل پسماند ، صید قاچاق ، تغییر کاربری اراضی کشاورزی ، تخریب و تعرض به محیط زیست و منابع طبیعی ، قاچاق چوب ، رسوب نادرست مهاجرت های جمعیتی ، ناهماهنگی صنایع با کشاورزی و گردشگری ، ضعف بهره گیری از صنعت گردشگری دریایی و حمل و نقل آبی و آتش سوزی در جنگل ها و مراتع به عنوان بخشی از آسیب های مشترک سه استان شمالی اشاره و تاکید کرد که استان های شمالی می توانند برای حل تمامی این معضلات تصمیم گیری مشترکی با تجمیع امکانات و بهره گیری از پشتیبانی ملی داشته باشند .
وی افزود : یکی از مهم ترین دستاوردهای هماهنگی و برنامه ریزی مشترک سه استان ، تجمیع امکانات و افزایش بهره وری در این زمینه خواهد بود در حالی که هم اکنون چنین وضعیتی وجود ندارد.
حسین زادگان توضیح داد : مثلا هر سه استان با معضل آتش سوزی جنگل ها و منابع طبیعی مواجه هستند یا درگیر تصادفات جاده ای فراوان به خاطر حجم بالای مسافرت گردشگران با خودروها هستند که می توان با تجمیع امکانات امداد و نجات و اورژانس هوایی ، هزینه پوشش و حل این مشکلات را هم برای استان های شمالی و هم برای خزانه بیت المال کم کرد .
معاون استاندار مازندران گفت : هدف ما در این نشست ها که در بخش های مختلف پیگیری خواهد شد ، این است به شرایطی برسیم تا حتی در سطح ملی اگر قرار است تصمیمی برای استان های شمالی گرفته شود مبتنی بر شرایط اقلیمی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی منطقه باشد تا قابلیت کاربردی بیشتری پیدا کند.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.