محمد ابراهیم یخکشی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پرونده باروری ابرها به عنوان یکی از برنامه های دم دستی برای جبران بخشی از کاهش میزان بارندگی در مازندران روی میز قرار دارد.
وی توضیح داد : برای سال زراعی جاری طرح باروری ابرها به طور جدی در دستور کار قرار داشت ، ولی افزایش میزان بارندگی در بهار باعث شد تا مذاکرات با شرکت مجری به سمت اجرایی شدن پیش نرود و فعلا پرونده برای امسال بسته شده است .
یخکشی گفت : با وجود جبران بخشی از کمبود آب با بارش های بهاری ، میزان بارندگی همچنان در مقایسه با سال گذشته 15 درصد کمتر است .
وی میزان کاهش روان آب و آب های سطحی در رودخانه های مازندران را هم طی سال زراعی جاری تاکنون ( مهر 96 تا پایان بهار 97) حدود 40 درصد اعلام کرد.
مدیرعامل آب منطقه ای مازندران گفت که میزان کاهش ذخایر منابع آبی در این استان در سال جاری در مقایسه با سال گذشته نیز به حدود 30 درصد رسید.
باروری ابرها یا ' ابرآمایی ' روشی برای تعدیل آب و هوا ، افزودن مواد به داخل ابر با هدف تقویت تشکیل و رشد ' بلورهای یخ ' (Ice Crystal) در ابرهای سرد (بیشتر حجم ابر در دمای زیر صفر درجه سلسیوس است) و رشد قطرک‌های درون ابرهای گرم (بیشتر حجم ابر دارای دمای بالای صفر درجه سلسیوس است) و درنتیجه افزایش بارش برف یا باران است.
تاثیر بارورسازی ابرها برای اولین ‌بار در تاریخ ۱۲ ژوئیه ۱۹۴۶ در آزمایشگاه تحقیقاتی شرکت جنرال الکتریک آمریکا توسط ' وینسنت شیفر ' مشاهده شد و در ایران نیز از اواسط دهه 70 برای نخستین بار این طرح در دستور کار قرار گرفت به طور متناوب در برخی استان های کشور اجرا می شود.
** فروکش کردن تنش آبی در مازندران
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران ثمرات بارش باران بهاری را در مازندران فروکش کردن تنش آبی در مزارع برنجکاری این خطه شمال کشور دانست و گفت که سطح زیرکشت شالیزارهای جامانده از زراعت با این بارش ها از حدود 20 هزار هکتار پیش بینی شده به 6 هزار هکتار کاهش یافت.
وی افزود : برای نگهداشت وضعیت موجود کشت و کار برنج ، آب سد شهید رجایی در ساری و گلورد در نکا بر روی کشاورزان باز شد تا آنها بتوانند حق آبه خود را داشته باشند.
یخکشی صرفه جویی و انعطاف پذیری بخش کشاورزی را 2 اقدام مهم برای کاهش تنش آبی در مازندران دانست.
بر اساس گزارش هواشناسی مازندران در سال زراعی جاری حدود 163 میلیمتر در این خطه شمال کشور باران بارید که در مقایسه با میانگین بلند مدت 26 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد کمتر است .
میانگین حداکثر دمای بهاری استان هم در نواحی کوهستانی 20 درجه سانتیگراد بوده که نسبت به سال قبل 6 درجه کاهش و نسبت به بلند مدت 4 درجه افزایش داشته است.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.