به گزارش خبرنگار ایرنا آئین نمادین رهاسازی بچه ماهی های سفید امروز یکشنبه با حضور مدیرکل شیلات مازندران در مرکز تکثیر و پرورش بچه ماهی عباس آباد واقع در غرب استان برگزار شد.
ولی الله محمدزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال 85 میلیون قطعه بچه ماهی سفید به صورت مصنوعی تکثیر و در رودخانه های شیلاتی استان رها شده بود که امسال به 95میلیون قطعه افزایش یافت.
وی با بیان اینکه اگر 10 درصد این بچه ماهی ها در تور صیادان استان مازندران قرار بگیرند ، سرمایه گذاری تکثیر مصنوعی توجیه اقتصادی دارد، افزود : هدف از این کار علاوه بر باز سازی ذخایر دریای خزر ، بالا بردن مقدار صید ماهیگیران عضو شرکت صیادی پره استان است.
پارسال حدود 2هزارو 200تن انواع ماهی استخوانی توسط چهار هزار و 200صیاد در قالب 54شرکت تعاونی در سواحل مازندران صید شده است.
گونه های کفال، ماهی سفید و کپور عمده ترین ماهیان استخوانی دریای خزر هستند که توسط ماهیگران صید و در بازار عرضه می شود.
ورود انواع آلاینده های شهری ، صنعتی و کشاورزی به رودخانه ها ، برداشت بی رویه و غیر مسئولانه از بستر و تجاوز به حریم رودخانه ها ، احداث سد و پل بدون در نظر گرفتن مسیرهای ماهی بر روی رودخانه ها و همچنین وجود صیادان غیر مجاز در مصب و داخل رودخانه ها سبب شده تا زادآوری ماهیان سفید دچار اختلال شود و تکثیر و تولید مصنوعی بچه ماهیان و رهاسازی آنها در دستور کار قرار گیرد.
مرکز تکثیر ، پرورش و باز سازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری که مسئولیت تکثیر بچه ماهیان را بر عهده دارد، لارو های ماهی را پس از پرورش به وزن 8 تا 9 گرم ، با هماهنگی اتحادیه صیادی پره ،یگان حفاظت آبزیان شیلات و حفاظت محیط زیست در رودخانه های استان رها می کند.
سابقه تکثیر و تولید مصنوعی بچه ماهیان گرم آبی در مازندران به سال 1352 بر می گردد.
مدیر کل شیلات مازندران با بیان اینکه رها سازی بچه ماهی سفید از امروز با رها سازی 10میلیون قطعه به رودخانه های غرب استان آغاز شده است، اظهار داشت: بازسازی ذخایرآبزیان دریا وکمک به توسعه پایدار صید و صیادی ازماموریت های شیلات است.
وی ادامه داد: حدود 80 درصدماهیان دریای خزر رودکوچ هستند که برای تخم ریزی باید به رودخانه ها مهاجرت کنند ،ولی به دلایل مختلف ازجمله برداشت بی رویه شن وماسه ،ساخت وسازهای غیرمجازدرحاشیه رودخانه ها و از بین رفتن مسیر مهاجرت ماهیان ،زیستگاه های طبیعی ماهیان تخریب شده که همین امرباعث شده تا تکثیر بچه ماهی درمراکزبازسازی برای کمک به توسعه پایدارصیدوصیادی یکی ازاولویتهای کاری شیلات شود.
بر اساس تصمیم کمیته صید سازمان شیلات ایران هر ساله صید ماهیان استخوانی سواحل استان مازندران از بیستم مهرماه آغاز و تا پانزدهم فروردین سال بعد به پایان می رسد.
صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش ' پره ' است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یک هزار و 200 متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.