به گزارش ایرنا، گرمازدگی موقعیتی حادّ و تهدید کننده زندگی است که در این حالت سیستم تنظیم کننده دمای بدن، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حدّ گرما در بدن و یا وجود هر دو حالت ، از کار می افتد.
درحالت گرمازدگی بدن نمی تواند گرمای اضافی خود را دفع کند و در نتیجه دمای بدن بیش از نیاز افزایش می یابد که می تواند اندام های اصلی را تخریب کند.
دکتر رامین جلالی در گفت گو با ایرنا افزود: در شرایط عادی، ساختار طبیعی بدن انسان می‌تواند گرمای خود را تنظیم کند، هر گاه تعادل این ساختار به هم بریزد، گرمای زیاد باعث بالارفتن غیرطبیعی حرارت بدن شده و گرمازدگی اتفاق می‌افتد.
وی بیان کرد: گرمازدگی می‌تواند با علائمی مانند خستگی و گیجی، اخلال در هوشیاری، سر درد، گرفتگی عضلات، تهوع یا استفراغ، تشنج کوتاه و سریع و یا نبض ضعیف خودش را نشان دهد.
این پزشک عمومی جهت پیشگیری از بروز گرمازدگی به افراد توصیه کرد: روزانه حداقل شش لیوان مایعات و آب مصرف کنند و تا حد امکان از مصرف غذاهای پر چرب و دیر هضم یا دارای پروتئین بالا پرهیز نمایند و به جای آن‌ها میوه و سبزی تازه میل کنند.
جلالی همچنین نوشیدن مستمر آب را بهترین و موثرترین روش جلوگیری از گرمازگی دانست و افزود: برای جلوگیری از گرمازدگی وقتی که برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب یا در یک محیط گرم هستید، بدون اینکه حتی احساس نیاز به آب داشته باشید، آب زیادی بنوشید.
وی همچنین خودداری از بیرون رفتن از خانه را از دیگر اقدامات افراد برای جلوگیری از گرما زدگی دانست و گفت: برای جلوگیری از آسیب های ناشی از گرمازدگی لازم است افراد از کارهای غیر ضروری بخصوص در ساعات گرم خودداری کنند.
از دیگر توصیه های این پزشک برای پیشگیری از ابتلاء ‌به گرمازدگی، پوشیدن لباس های گشاد ، نازک و رنگ روشن،‌ باز کردن در و پنجره ها یا استفاده از سیستم خنک کننده، پرهیز از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید برای مدت زمان طولانی است.
جلالی افزود : برغم تصور عامه مبنی بر استفاده بیش از حد از مایعات خیلی خنک برای رفع عطش و پیشگیری از گرمازدگی مصرف مایعات خیلی سرد به آنان توصیه نمی گردد.
وی با بیان اینکه، افراد باید از علائم خطر گرمازدگی آگاه باشند تا هنگام بروز این علائم ، اقدامات لازم را انجام دهند،‌خاطر نشان کرد: این علائم می توانند به تدریج و در طی چند روز یا اینکه بطور ناگهانی بعد از یک فعالیت شدید بروز کند.
این پزشک عمومی بیماریهای ویروسی تنفسی را یکی دیگر از بیماری های شایع در فصل تابستان بر شمرد و افزود: با توجه به این که بیشتر بیماری های ویروسی از طریق مجاری تنفسی منتقل می گردد رعایت نکاتی آسان و ساده اما موثر می تواند از شیوع این بیماری ها جلوگیری نماید.
جلالی بیان کرد: افراد مبتلاء‌ به بیماری های ویروسی تنفسی باید ضمن رعایت بهداشت فردی، از انتشار ویروس از طریق تماس دست های آلوده به ویروس با اشیاء‌ و دست دادن با اطرافیان خود خود داری نمایند.
او ادامه داد: این بیمارها علائمی مشابه سرماخوردگی و عفونت گلو دارد و همین امر باعث می شود در اکثر موارد بیمار اقدام به خود درمانی کرده و از آنتی بیوتیک و چرک خشک کن های قوی برای بهبود سلامت خود استفاده کند که مصرف این داروها نه تنها موجب بهبودی حال فرد نمی شود بلکه مدت زمان باقی ماندن ویروس در بدن بیمار را طولانی تر می نماید.
به گفته جلالی،‌ شدید تر بودن علائم گوارشی،‌ خشکی شدید دهان و حلق در افراد مسن و تب شدید در کودکان به علت از دست دادن آب بدن در اثر اسهال و استفراغ از وجوه تمایز بیماری های ویروسی تنفسی از سرماخوردگی است.
گرمای هوای استان مازندران که از هفته پیش آغاز شد ، امروز با دمای 39 درجه در مرکز استان به اوج خود رسید و پیش بینی می شود در روزهای آینده از مرز 40 درجه نیز عبور کند.
1899/7335
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.