به گزارش خبرنگار ایرنا ، بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران روزانه یک و نیم تن زباله عفونی در افزون بر پنج هزار و 700 مرکز درمانی دولتی و خصوصی مازندران تولید می شود که حدود 70 درصد آنها در مراکز بیمارستانی امحاء می شود .
سرنوشت نامعلوم حدود نیم تن زباله عفونی که مربوط به مطب و کلنیک های درمانی خصوصی است ، به اعتقاد کارشناسان بهداشتی اگر با زباله های عادی مخلوط یا به شکل نامناسبی دفع شود ، می تواند پیامدهای فاجعه باری برای محیط زیست انسانی و غیر انسانی به بار بیاورد.
با توجه به این که دفع نامناسب زباله عادی در مناطق مخلتف مازندران خود به خود به اندازه کافی مشکل ساز شده است ، تعیین تکلیف این میزان زباله عفونی و ایجاد ظرفیت جدید برای تحویل گیری و امحای بهداشتی آن ضرورتی انکارناپذیر است .
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت : حدود دو سوم زباله های عفونی تولیدی در مراکز بیمارستانی و برخی مطب و کلنیک های بهداشتی و درمانی خصوصی به طور بهداشتی کامل امحاء می شود.
دکتر محسن اعرابی افزود : در شرایط فعلی به دلیل پر شدن ظرفیت امحاء زباله های عفونی در بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی، امکان تحویل زباله های عفونی مطب و کلنیک های خصوصی وجود ندارد.
وی اضافه کرد : برای استقرار تجهیزات امحاء پسماند عفونی مطب و کلنیک های بخش خصوصی با چالش زمین رو به رو هستیم که نیاز است تا زمین مورد نیاز در اختیار سرمایه گذاران قرار داده شود.
معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران پیشنهاد کرد تا در کنار واحدهای فراوری زباله در شهرهای این خطه شمال کشور حداقل 300 تا 500 متر زمین برای استقرار تجهیزات امحاء زباله های عفونی تعبیه شود.
وی افزود : سرمایه گذاران زیادی برای این حوزه در مازندران متقاضی استقرار این تجهیزات هستند و در صورت تامین زمین این واحدهای فراوری مستقر خواهند شد.
بر اساس اعلام مسئولان ، قرار است گره کور دفع بهداشتی زباله در مازندران تا پایان امسال با فعال شدن چند نیروگاه زباله سوز و کارخانه کمپوست باز شود .
** وعده واگذاری زمین برای تجهیزات امحاء زباله های عفونی
معاون عمرانی استاندار مازندران با تایید پیشنهاد واگذاری زمین به سرمایه گذاران بخش خصوصی برای استقرار تجهیزات امحاء زباله های عفونی گفت که کمیته تخصصی برای واگذاری زمین در اراضی نیروگاههای زباله سوز و کمپوست تشکیل می شود.
علی نبیان افزود : اراضی مورد نیاز در تمامی مناطق 9 گانه دفن و فراوری زباله در مازندران، برای استقرار تجهیزات امحاء زباله های عفونی واگذار می شود.
در مازندران روزانه 2 هزار و 700 تا سه هزار تن زباله تولید و در حال حاضر در 27 نقطه اعم از سواحل و جنگل ها دپو می شود .
طبق آمار افزون بر چهار هزار مطب و کلینیک خصوصی درمانی در مازندران فعال است که هیچ یک از این واحدها دستگاه و تجهیزات امحاء زباله عفونی ندارند.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.