بر اساس آمارهای رسمی روزانه 250 تن زباله در محل دفن زباله روستای دیوکلای سفلی انباشته می شود که از این میزان زباله 180 تن مربوط به شهرستان قائمشهر و مابقی مربوط به روستاهای اطراف و شهر ارطه است .
محل دپو زباله با بیش از 50 سال قدمت در حاشیه جاده قائمشهر به سیمرغ و نزدیکی رودخانه تلار واقع شده است.
**ایجاد حفر کانال در حاشیه رودخانه تلار
مدیر آب منطقه ای شهرستان های قائمشهر ، جویبار ، سیمرغ و سوادکوه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص احداث کانال در پایین دست رودخانه تلار ، افزود : به منظور جلوگیری از ورود شیرابه های زباله به رودخانه و جلوگیری از آلودگی آب های سطحی با موافقت شهرداری در حال احداث کانال هستیم .
هادی نیک اختر با اعلام اینکه به جهت تاکید ما یک دستگاه بولدوزر از سوی شهرداری در اختیار ما قرار گرفت ، گفت که با تعیین پیمانکار حدود 200 متر از محدوده بارفیکلا از پایین دست رودخانه تلار در حال ساماندهی ، اصلاح مسیر ، کف سازی و ایجاد دیواره حائل هستیم .
وی با اعلام اینکه حدود 15 روز است این کار در حال انجام است ، بیان کرد : تاکنون حدود 100 متر کانال ساخته شده و در آینده نزدیک با احداث این کانال امیدواریم به کاهش آلودگی زیست محیطی کمک کنیم .
نیک اختر در خصوص این طرح توضیح داد : بنا شد تا در کنار محل دپو زباله و در پشت این دیواره حائل کانالی حفر شود تا شیرابه ها از داخل این کانال جریان پیدا کند .
مدیر آب منطقه ای شهرستان قائمشهر با بیان اینکه مخزنی که بنا بود تا شیرابه را هدایت کند آماده است ، افزود : شیرابه زباله در مخزن پمپ جمع شده و سپس از محدوده رودخانه خارج می شود که این مساله برای جلوگیری از آلودگی در آب های سطحی و زیرزمینی در حال انجام شدن است .
طول رودخانه تلار که از گدوک سرچشمه می گرد و به دریای خزر ریخته می شود 163 کیلومتر است که 25 کیلومتر در محدوده شهرستان قائمشهر است.
** حصارکشی در محل دفن زباله
رئیس اداره محیط زیست شهرستان قائمشهر با بیان اینکه محل دفن زباله این شهرستان به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی رودخانه مورد تائید محیط زیست نیست ، گفت : مشکل محل دفن زباله یک شبه حل نمی شود ، ابتدا شهرداری باید نسبت به استقرار نگهبان در محل دفن زباله اقدام کند تا زباله از شهر یا روستای اطراف با هر کیفیتی وارد این محل نشود .
بهرام فغانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد : همچنین شهرداری در کوتاه مدت باید نسبت به ریختن خاک به صورت روزانه و آهک پاشی هفته ای یک بار اقدام کند تا بتوان کمی از بوی آزاردهنده زباله در محل جلوگیری کرد .
رئیس اداره محیط زیست شهرستان قائمشهر حصارکشی یا فنس کشی در محل دفن زباله را دیگر کار شهرداری در کوتاه مدت اعلام کرد و افزود : حصارکشی باعث می شود تا از ورود حیوانات به محل دفن زباله جلوگیری شود .
فغانی با اعلام اینکه هم اکنون حصارکشی در محل دفن زباله در حال انجام شدن است ، بیان کرد : همچنین برای جلوگیری از ورود مستقیم شیرابه به حریم رودخانه و منابع آب و خاک ، حفر کانال توسط دستگاه متولی در حال انجام شدن است .
رئیس اداره محیط زیست شهرستان قائمشهر همچنین با اشاره به ساماندهی حوضچه در محل دفن زباله ، گفت : بنا است تا با تعبیه حوضچه از ضلع غربی به سمت ضلع شرقی و با هدایت شیرابه به سمت حوضچه ، آلودگی را کمتر کنیم .
فغانی در پایان تاکید کردند : محیط زیست شهرستان قائمشهر با درک همه مسائل اقتصادی ، اجتماعی درکنار مسوولان خواهد بود ولی این بدان معنا نیست که مدیریت اجرایی پسماند در شهر ویا روستا در انجام وظایف قانونی خود کوتاهی نمایند .
7334/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.