کلنگ ساخت این پل در حد فاصل خیابان شهید بازیار تا کوی کشاورزی بهمن ماه سال 95 به زمین زده ش و پیمانکار هم اوایل سال 96 عملیات اجرایی را آغاز کرد.
این طرح شهری با طول 32 متر و عرض 11 متر قرار بود در مدت 16 ماه به بهره برداری برسد ، اما پس از چند ماه کار و اتلاف سرمایه مردم ، تازه مشخص شد دست شهرداری در ساخت آن و رعایت استانداردهای مورد نظر شرکت آب منطقه ای از مجوزهای لازم خالی است .
کشمکش میان شهرداری ، شورای شهر و آب منطقه ای سرانجام باعث توقف چندین ماهه اجرای طرح شد تا این که با پا در میانی فرمانداری و برخی از نهادهای دیگر کار به نشست مشترک میان طرف های دعوی کشید و قرار شد طرح از نو با رعایت استانداردهای مورد نظر شرکت آب اجرایی شود.
استانداردهایی که در اینگونه سازه ها باید رعایت شود چندان پیچیده نیست و عمده هدف آن هم حفظ امنیت عبور و مرور شهروندان در کنار حفاظت از محیط زیست و رعایت حریم و مسیر رودخانه است .
رعایت استاندارد در ساخت سازه های روی آب بویژه رودخانه از آن جهت اهمیت دارد که در چند دهه گذشته علل اصلی خرابی بسیاری از پل ها قبل از پایان عمرشان ، عدم توجه به معیارهای هیدرولیکی در طراحی و اجرا و نگهداری از آنها بوده است.
ظرفیت گذر سیلاب از پل ، پایداری بازه رودخانه در محل احداث پل ، هدایت جریان نیروهای هیدرو دینامیک جریان آبشستگی و فرسایش در اثر تنگ شدگی و یا ایجاد مانع عواملی هستند که باید در جانمایی ، طول ، ارتفاع و آرایش پایه و تکیه گاهها و مشخصات هندسی پایه ها و تکیه گاههای پل مورد توجه قرار گیرد.
تجربه در کشور ما نشان داده است با وجود استفاده از مصالح و تکنولوژی پیشرفته و صرف هزینه های هنگفت در طراحی و ساخت پل ها هر ساله شکست و یا تخریب پل های زیادی بر اثر وقوع سیلاب رخ می دهد که علاوه بر خسارات مالی و گاهی هم جانی ، حتی راه ارتباطی به نقاط سیل گیر و محتاج کمک رسانی را قطع و خسارت ها را دو چندان می کند.
بررسی های کارشناسی صورت گرفته نشان می دهد عدم برآورد صحیح سیلاب و کم بودن ظرفیت عبور سیلاب از دهانه پل ها ،
جانمایی نامناسب بدون توجه به مسائل ریخت شناسی رودخانه ، بر آورد نادرست از عمق شالوده بدون توجه به تهدید فرسایش آبشستگی ، فراهم نکردن تمهیدات لازم برای عبور مناسب جریان از سازه پل ها و سرانجام نقصان در حفاظت و نگهداری از مهم ترین عوامل تخریب پل ها در کشور بوده است .
استان مازندران با توجه به تعداد زیادی رودخانه های موجود می تواند لقب استان پل ها را هم به خود اضافه کند و در چنین شرایطی سهل انگاری در اخذ مجوز از دستگاههای متولی حتی اگر فقط یک مورد باشد باید تبدیل به ' عبرت سازی ' شود تا تکرار نشود.
کارشناسان سازه های احداثی بر روی رودخانه رعایت مسایلی همچون شن ریزی زیر عرشه تا سطح سه متر از تراز آب ، شمع کوبی از سطح پایین تر و ارتفاع پل را از دیگر نکاتی می دانند که باید رعایت شود.
** درد دل شهروندان
یکی از شهروندان قائمشهری با انتقاد از طولانی شدن ساخت پل سواره رو شهید عباس پور بر روی رودخانه سیاه رود به خبرنگار ایرنا گفت : ساخت این پل بنا بود تا در زمان طغیان رودخانه رفاه حالی برای شهروندان این منطقه باشد اما بعد از گذر حدود یک سال و نیم همچنان با عدم تکمیل این پل مواجه هستیم .
مهربانو توکلی با بیان اینکه ساخت هر چه سریع تر این پل به طی کردن مسافت ما به بازار هفتگی هم کمک می کند ، افزود : با ساخت هر چه سریعتر این پل مسافتی را که هم اکنون 20 دقیقه طی می کنیم تا به بازار هفتگی در کوی کشاورزی برسیم با عبور از این پل این مدت زمان کاهش پیدا خواهد کرد .
وی یکی دیگر از مشکلات این طرح را سر و صدای شبانه و تخلیه آهن آلات اعلام کرد و از مسئولان شهری خواست تا هر چه سریعتر نسبت به تکمیل این پل اقدام کنند .
** بهره برداری پل سواره رو شهید عباس پور تا پایان تابستان امسال
یکی از اعضای شورای شهر قائمشهر هم گفت که این پل به منظور هدایت خودروها ، رفاه حال شهروندان و ساماندهی بار ترافیک شهری طراحی شده است .
ایمان پویامهر در خصوص عملیات اجرایی این طرح و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود : عملیات اجرایی ساخت پل شهید عباس پور اواخر سال 95 آغاز شد اما به دلیل نداشتن مجوز از آب منطقه ای بعد از مدت چند ماه با 30 درصد پیشرفت فیزیکی متوقف ماند .
وی مدت زمان توقف این طرح را هشت ماه اعلام کرد و گفت : به دلیل اهمیت موضوع نشست مشترکی میان مدیر آب منطقه ای قائمشهر و اعضای شورای شهر و شهرداری برگزار شد و پیمانکار مجددا طرح را براساس مصوبات آب منطقه ای با اصلاح نقشه و اصلاح فونداسیون پایه پل در اختیار گرفته است .
پویامهر اصلاح ساختار این پل از سوی کارشناس آب منطقه ای را اصلاحاتی همچون شمع کوبی از سطح پایین تر ، شن ریزی زیر عرشه تا سطح تراز آب به فاصله سه متر و ارتفاع پل به میزان یک متر اعلام کرد .
وی با اعلام اینکه پیمانکار حدود یک ماه این طرح را با اصلاح ساختار مجددا در اختیار گرفته است ، گفت که هم اکنون این طرح با بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.
عضو شورای شهر قائمشهر میزان کل اعتبار برای ساخت این پل را 780 میلیون تومان اعلام کرد و افزود که شهروندان بزودی شاهد به بهره برداری رسیدن از این پل خواهند بود .
** مقاومت شهرداری ، علت طولانی شدن توقف
مدیر اداره امور آب قائمشهر هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص توقف این طرح گفت : متاسفانه شهردار پیشین بدون اخذ مجوز از آب منطقه ای نسبت به ساخت پل اقدام کرد که ما طی چندین بار اخطاریه دادیم ولی توجهی نکرد تا این که با هماهنگی شورای تامین نسبت به توقف ساخت پل اقدام کرده ایم .
هادی نیک اختر با بیان اینکه اداره آب مخالف ساخت پل سواره رو برای رفاه حال شهروندان نیست ، افزود : ما موافق این امر هستیم اما باید پایه های پل در حد استاندارد و بر اساس مصوبات آب منطقه ای باشد که طی چندین نشست میان مشاورین ما و شهرداری بنا شد تا این کار با مصوبات ما انجام شود .
وی گفت : هنگام سیلاب 97 متر مکعب برثانیه آب از این پل عبور می کند که ممکن است اهالی منطقه را با چالش مواجه کند .
رودخانه سیاه رود پنج کیلومتر از مسیرش در داخل شهر قائمشهر و مناطق مسکونی است که از این مسیر تردد می کنند.
7334/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.