به گزارش خبرنگار ایرنا ، دکتر فرید براتی سده روز یکشنبه در همایش بهبودیافتگان از اعتیاد مازندران در ساری افزود : پارسال حدود 10 درصد از تسهیلات 9 هزار میلیارد ریالی اشتغال بهزیستی برای بهبود یافتگان اعتیاد اختصاص داده شد و امسال هم سقفی در نظر نگرفتیم و میزان تسهیلات را برای این قشر آزاد گذاشتیم .
وی گفت که طبق توافق با بانک ها ، بهبودیافتگان واجد شرایط برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی ارزان قیمت معرفی می شوند و در صورتی که بتوانند وثیقه و ضامن تامین کنند ، تا سقف 200 میلیون ریال تسهیلات دریافت خواهند کرد.
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت که در سال گذشته به ازای به کارگیری هر پنج نفر بهبود یافته و مددجوی بهزیستی در کارگاههای خصوصی ، به کارفرمایان آنها تا سقف یک میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت پرداخت شد.
این مسئول بیکاری بهبودیافتگان را مهم ترین علت برگشت مجددشان به اعتیاد برشمرد و افزود : عدم پذیرش جامعه و تا حدودی خانواده از دیگر مشکلات این معتادان بهبود یافته است .
** اجرای طرح ساماندهی بهبودیافتگان در 16 استان کشور
معاون سازمان بهزیستی کشور از اجرای دو برنامه جدید برای بهبود یافتگان از اعتیاد در سال جاری خبر داد و گفت که یکی طرح مددکاری اجتماعی ' مدیریت مورد ' است که از مرداد ماه سال جاری در 16 استان کشور عملیاتی می شود.
وی افزود : در شرایط فعلی تمامی تلاش ها برای درمان معتادان صرف می شود و به مسایل پیشگیری و ساماندهی پس از بهبود توجه زیادی نمی شود که این طرح می تواند مفید باشد .
براتی گفت : ساماندهی بهبود یافتگان از اعتیاد در حال حاضر حلقه مفقوده است در حالی که برای صیانت از درمان و جلوگیری از بازگشت دوباره معتادان به دامن اعتیاد ، باید طرح ساماندهی به طور کامل در کشور عملیاتی شود.
مدیریت مورد (Case management) برنامه ای است که بر اساس آن مددکاران اجتماعی می توانند در یک سازمان یا سازمان­های مختلف ، به منظور هماهنگ کردن تلاش­های خود برای ارائه خدمات به مددجو از طریق کار تیمی حرفه­ ای، گستره وسیعی از خدمات مورد نیاز را ارائه دهند.
مدیریت مورد ، افزایش مشکلات را از طریق تقسیم خدمات، گردش مالی و هماهنگی کافی میان ارائه دهندگان خدمات ، محدود می­ سازد.
** درخواست کمک از موسسات خیریه
معاون سازمان بهزیستی کشور برای اجرای طرح مدیریت مورد با هدف ساماندهی بهبود یافتگان از اعتیاد موسسات خیریه را به یاری طلبید.
براتی گفت که بهزیستی به تنهایی قادر به اجرای کامل این طرح نیست و باید سایر دستگاهها از جمله موسسات خیریه بویژه آن دسته ای که با نگاه ارائه خدمات به معتادان فعالیت دارند ، بهزیستی را در اجرای این طرح کمک کنند.
** اجرای طرح توانمندسازی بهبودیافتگان
معاون بهزیستی کشور همچنین از اجرای طرح توانمندسازی بهبودیافتگان از اعتیاد در سال جاری خبر داد و گفت که این طرح به صورت آزمایشی در 12 استان از جمله مازندران اجرا می شود و در صورت داشتن نتایج مثبت ، به سایر استان ها هم تسری داده خواهد شد.
همایش بهبودیافتگان از اعتیاد مازندران به مناسبت هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر در ساری برگزار شد.
29 خرداد تا پنجم تیر ماه هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر نام دارد .
بر اساس آمارهای رسمی ، مازندران حدود 60 هزار معتاد شناسایی شده دارد که 56 هزار نفر آنان در حدود 540 مرکز در حال ترک اعتیاد هستند.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.