به گزارش خبرنگار ایرنا ، کشاورزان مازندرانی در سال زراعی گذشته 12 هزار هکتار کلزاکاری داشتند و امسال به 19 هزار و 300 هکتار رسید که نشانگر موفق بودن طرح های حمایتی دولت یازدهم بوده است.
سازمان غله منطقه 2 کشور مستقر در ساری به عنوان مباشر خرید ،24 مرکز خرید استان مازندران هر کیلوگرم کلزا را با قیمت 2 هزار و 866 تومان به صورت تضمینی خریداری می کنند.
حسن عنایتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه اعلام بموقع نرخ خرید تضمینی ، پرداخت بموقع مطالبات کشاورزان ، تخصیص تسهیلات بلاعوض و یارانه ای سبب استقبال کشاورزان به کشت کلزا شده است، اضافه کرد: پیش بینی شده است که امسال بیش از 33 هزار تن کلزا از کشتزارهای مازندران برداشت شود.
وی گفت: تا آخر این هفته برداشت کلزا در مناطق میانبند و ارتفاعات استان مازندران نیز به اتمام می رسد.
استان مازندران 460 هزار هکتار زمین مرغوب کشاورزی دارد که بعد از برداشت برنج و گندم بخشی از آنها زیر کشت کلزا می رود.
کلزا از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی 40 تا 45 درصد روغن و 25 تا 35 درصد پروتئین است.
**پرداخت کمتر از هفت درصد از مطالبات گندمکاران مازندران
مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تاکنون حدود 31 میلیارد ریال از مطالبات گندمکاران استان مازندران از طریق سامانه خرید تضمینی بانک عامل پرداخت شد، گفت: 34 هزار و 700 تن گندم به ارزش حدود 459 میلیارد ریال از کشاورزان گندمکار استان خریداری شد.
عنایتی سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جاری را 48 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: بر اساس اعلام شرکت غله و خدمات بازرگانی تمام گندمکاران برای عرضه محصول به مراکز خرید باید در سامانه جامع پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی ثبت نام کنند، وی گفت: بررسی ها نشان می دهد که بیشتر آنان ثبت نام را انجام دادند، چراکه در غیر این صورت نمی توانند مطالبات خود را دریافت کنند.
قیمت پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال زراعی جاری براساس 2 درصد افت غیرمفید و 4 درصد افت مفید 13 هزار ریال تعیین شده است.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.