دلاور حیدر پور روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر 5هزارو 700 هکتار از زمین های حوزه آبریز سد شهید رجایی در شهرستان های ساری ، میاندو رود و جویبار در خط قرمز خشکسالی برای کشت برنج قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه این زمین ها زیر کشت جایگزین نظیر دانه های روغنی، پنبه ، سویا و علوفه رفته است، ادامه داد: پیش بینی می شود ،امسال 200هزار هکتار از زمین های استان نشا کاری شود.
پارسال 213هزار هکتار از زمین های مازندران زیر کشت برنج رفته بود و حدود یک میلیون تن برنج سفید تولید شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مشکل کم آبی در کشور به مرحله بحرانی رسیده و استان های شمالی نیز به دلیل کاهش 17درصدی کم بارشی دچار مشکلات جدی است، اظهار داشت: کم بارشی برف و ذخیره در ارتفاعات در سال زراعی جاری بسیار نگران کننده است.
وی در مورد کشت دوم برنج در سال زراعی جاری گفت: از آنجایی که کشت برنج در کشور بر اساس مصوبه هیات دولت فقط در مازندران و گیلان باید انجام شود ، کشت دوم برنج که در سه سال اخیر در حال گسترش است، ظرفیتی برای کاهش واردات این محصول استراتژیک است.
وی با بیان اینکه کشت دوم با آب چاه های کشاورزی مورد تاکید نیست، ادامه داد: کشت دوم با آب رودخانه ها محدودیتی ندارد و تاکید می کنم اراضی که در پائین دست آب آبندان ها و یا در مسیر آب سطحی رودخانه ها قرار دارند کشت دوم را انجام بدهند.
پارسال حدود 35هزار هکتار از زمین های مازندران دوباره نشا شد و حدود 60هزار هکتار نیز به صورت پرورش ساقه برنج ( رتون) کشت شده است.
ثبت نام 5هزار نفر برای دریافت تسیهلات بخش کشاورزی مازندران
حیدرپور با بیان اینکه دولت 164میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی استان در سال جاری تخصیص داده گفت: با توجه به کشاورزی بودن استان، 75درصد طرح های ارایه شده در سامانه کارا در حوزه بخش کشاورزی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران توضیح داد: تا کنون 740 طرح با 124میلیارد تومان مصوب کمیته فنی استانی شد و 684طرح به بانک ها معرفی و 68طرح نیز تسهیلات مورد نیاز را دریافت کردند.
وی با بیان اینکه پارسال 25هزار بهره بردار بخش کشاورزی حدود 498میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند، گفت: اکنون وام های خرید ماشین آلات در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی به روز شده است.
**بهره برداری از 54طرح کشاورزی مازندران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه همزمان با هفته جهاد کشاورزی (بیست و یکم تا بیست وهفتم خرداد) 54طرح در 138 روستا مازندران به بهره برداری می رسد ، اظهار داشت: بیش از 11هزارو 300خانواراستان به عنوان بهره بردارکشاورزی این طرح ها محسوب می شوند.
وی با اشاره به اینکه 49 طرح زیر بنایی شامل تجهیز و نوسازی به ویژه آبیاری تحت فشاراست، اظهار داشت: احیاء و لایروبی حدود 140 هکتار از سطح آب بندان ها از دیگر طرح های آماده افتتاح است.
مازندران 800قطعه آب بندان با 17هزار هکتار مساحت دارد که بر اساس برنامه سه تا 5 ساله باید احیا و لایروبی شود.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.