به گزارش خبرنگار ایرنا ، این تعداد واحدهای تولیدی شن و ماسه نزدیک به 2 دهه در ضلع جنوبی جاده کرج - چالوس (کندوان ) مشغول فعالیت هستند.
هم اکنون در مناطق بالادست پل ذغال چالوس علاوه بر استقرار 2 کارگاه قدیمی تولیدی شن و ماسه، یک سرمایه گذار دیگر مجوز احداث یک شهرک شن وماسه در سطحی به گسترده حدود 50 هکتار از اراضی این منطقه را دریافت کرده است.
این سرمایه گذار در حال حاضر مشغول گمانه زنی در این منطقه برای احداث شهرک شن و ماسه است.
بدنبال شروع گمانه زنی این شرکت برای احداث شهرک جدید شن و ماسه و فعالیت معادن دیگر در این منطقه ، اخیرا جمعی از اعضای شوراهای اسلامی ، دهیاران و حامیان محیط زیست بخش مرزن آباد چالوس با امضای طوماری ضمن ابراز نگرانی از پیامدهای سوء زیست محیطی ناشی از فعالیت شهرک تولیدی ماسه در دره 'پل ذغال ' خواستار پیگیری مسئولان برای لغو فعالیت این شهرک شدند.
امضا کنندگان این طومار که نسخه ای از آن را در اختیار خبرگزاری جمهوری اسلامی در نوشهر قرار داده اند معتقدند برداشت شن و ماسه در این منطقه علاوه بر بروز خسارت جبران ناپذیر به محیط زیست و طبیعت بکر منطقه، سلامت ساکنان ان را با خطر مواجه کرده است.
براساس آمار منابع رسمی ، در پیرامون این شهرک تولیدی ماسه حدود 11 روستا با جمعیتی دستکم 12 هزار نفر سکونت دارند.
همچنین 2 رودخانه از پنج رودخانه حفاظت شده کشور در شهرستان 130 هزار نفری چالوس در غرب استان مازندران جاری است.
* کارگروه تخصصی ارزیابی کارگاه های شن و ماسه
اعضای کارگروه بررسی وضعیت معادن شن و ماسه چالوس شامل ادارات حفاظت محیط زیست ، بهداشت و درمان ، استاندارد ، صنعت ، معدن ، تجارت و منابع طبیعی و آبخیزداری هستند.
فرماندار چالوس در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت : این کارگروه به منظور شناسایی واحدهای متخلف زیست محیطی و بهداشتی در فرمانداری تشکیل شده است.
محمدناصر زندی افزود : این کارگروه پس از بررسی کارگاه های تولیدی شن و ماسه و در صورت مشاهده خلاف موازین زیست محیطی و بهداشتی برابر قانون با صاحبان این واحدهای تولیدی برخورد خواهد کرد.
وی گفت : به اعضای این کارگروه توصیه شده تا هر 2 هفته یکبار از نحوه کارکرد این واحدهای تولیدی بازدید به عمل آورده و هرگونه تخلف در رعایت موازین زیست محیطی و بهداشتی برابر قانون با صاحبان آن ها برخورد شود.
معاون معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران هم گفت:‌ از دی ماه سال 1395تاکنون مجوزی برای راه اندازی واحد تولیدی شن و ماسه در این استان صادر نشده است و اگر هم دیده می شود سرمایه گذار جدیدی در قسمت بالادست 2 کارگاه تولیدی ماسه منطقه پل ذغال مشغول اکتشاف است سابقه فرآیند دریافت مجوز او به بیش از 10 سال گذشته برمی گردد.
یزدان برسان افزود : این سرمایه گذار درسال های پیش تقاضای مجوز راه اندازی معدن شن و ماسه کرده بود که با مخالفت مسئولان ذیربط مواجه شد و به محض آنکه متوجه می شود پس از او عده ای مجوز دریافت کردند شکایت کرده و درنهایت از دیوان عدالت اداری حکم دریافت می کند.
معاون معدنی اداره کل صنعت ، معدن و تجارت استان مازندران گفت :‌ اکنون این سرمایه گذار گواهینامه اکتشاف حفاری معدن به مساحتی حدود 50 هکتار را دریافت کرده است و پس از موفقیت در این حوزه پروانه بهره برداری دریافت خواهد کرد.
برسان افزود : براساس بازدید های به عمل آمده این سرمایه گذار محدوده زیادی از این منطقه را ترانشه برداری کرده و طبیعتا در یک نقطه مستقر خواهد شد.
به گفته وی، منابع معدنی موجود دراین محدوده برای 50 سال آینده نیز پیش بینی شده است.
براساس آمار منابع رسمی از مجموع 30 معدن شن و ماسه در غرب مازندران حدود هشت معدن فعال است.
مرزن آباد در 30 کیلومتری شهرستان چالوس با دست کم 20 هزار نفر جمعیت ثابت و 50 هزار نفر جمعیت متغیر در قالب 103 روستا و یک شهر در حاشیه جاده کرج - چالوس (کندوان) قراردارد.
7078 /1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.