به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران مراتب ثبت 6 اثر در فهرست میراث طبیعی ملی استان مازندران را به استاندار ابلاغ کرد.
این آثار شامل درخت بلوط کهن‌سال بلند مازو سی‌سنگان نوشهر، تالاب محله حیدر کلای بابل ، درختان کهنسال آزاد(ازار) امامزاده زین‌العابدین زیرآب ، درخت چنار کهنسال روستای کلمه کلاردشت ، درخت بلوط بلند مازوی روستای پایین کولای ساری و درخت کهنسال چنار مدرسه خسرویه ساری می باشند.
این ثبت بر اساس اجرای تبصره ماه 2 قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب دی ماه 1382 و آیین‌نامه اجرایی آن، مصوب چهارم مرداد 1384 به شماره 26975/ت 32925ه، هیئت محترم وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی انجام شد.
استان مازندران دارای 2 هزار و 800 اثر شناسایی شده تاریخی و فرهنگی است که با احتساب این 6 اثر تعداد 51 اثر تاریخی ثبت ملی است.
بر اساس قانون حفظ آثار ملی مصوب سال 1319 ، دولت مکلف است از کلیه آثار ملی ایران که فعلاً معلوم و مشخص است و حیثیت تاریخی یا علمی یا صنعتی خاصی دارد فهرستی‌ترتیب داده و بعدها هم هر چه از این آثار مکشوف شود ضمیمه فهرست مزبور بنماید.
همچنین بر اساس این قانون، اشخاصی که مالک یا متصرف مالی باشند که در فهرست آثار ملی ثبت شده باشد می‌توانند حق مالکیت یا تصرف خود را حفظ کنندولیکن نباید دولت را از اقداماتی که برای حفاظت آثار ملی لازم می‌داند ممانعت نمایند در صورتی که عملیات دولت برای حفاظت مستلزم مخارجی‌شود دولت از مالک مطالبه عوض نخواهد نمود و اقدامات مزبور مالکیت مالک را متزلزل نخواهد کرد.
علاوه بر این اقدام به مرمت و تجدید بنایی از آثار ملی که در تصرف اشخاص باشد باید با اجازه و تحت نظر دولت انجام شود.
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.