سید محمد جعفری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : آموزش اصولی و حرفه ای از چالش های پیش روی فعالیت نانوایی های مازندران بود که این مساله نقش مهمی را در کیفیت و پخت نان داشته است .
وی ادامه داد : برای رفع این مشکل با اعلام نیاز به ایجاد رشته ای برای آموزش نانواهای استان ، مرکز آموزشی علمی - کاربردی شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران برای راه اندازی رشته نانوایی در مرکز خود اعلام آمادگی کرد .
مدیر عامل شرکت غله منطقه 2 اعلام کرد : با ایجاد رشته دانشگاهی نانوایی به دنبال این هستیم تا در محیط های آموزشی زیر نظر افراد متخصص و باتجربه آشنا به نانوایی ، اصول حرفه ای این شغل به افراد آموزش داده شود .
وی آموزش و مهارت حرفه ای را بخش مهمی از امتیاز درجه بندی خبازی های مازندران ذکر کرد و گفت : از 100 درصد این درجه بندی 12 درصد آن مربوط به آموزش و داشتن مهارت است .
به گفته جعفری با توجه به اینکه نانواهای مازندران به صورت خودآموخته و تجربی به این حرفه مشغول هستند فعالیت غالب این قشر به آموزش اصول حرفه ای نیاز دارد .
وی گفت : هرچند طی پنج سال گذشته آموزش نانوایی از سوی اداره کل فنی و حرفه ای مازندران انجام شد اما نبود مربی با تجربه در این عرصه باعث شده تا آموزش ها به نتیجه مورد نظر ختم نشود .
مدیر عامل شرکت غله منطقه 2 اضافه کرد : با ایجاد رشته نانوایی در دانشگاه و تحصیل نانواها زیر نظر اساتید و اهل فن باعث می شود تا آموزش های حرفه ای صورت بگیرد .
رتبه بندی نانوایی های مازندران در قالب طرح نظام واحدهای خبازی ها از حدود 2 سال قبل در این استان انجام شد و کارشناسان و بازرسان علوم پزشکی ، شرکت غله ، صنعت ، استاندارد ، فرمانداری و اتحادیه خبازی ها از تمامی این مجموعه ها بازدید و درجه بندی کردند .
مازندران چهار هزار و 200 نانوایی دارد که در این ارزیابی تنها 2 درصد این نانوایی ها درجه یک هستند و 22 درصد درجه 2 و 76 درصد نانوایی ها درجه سه هستند .
وضعیت بهداشت ، تجهیزات ، مهارت کارکنان ، مساحت و امکانات نگهداری آرد از جمله آیتم های ارزیابی نانوایی ها است که آموزش 12 درصد از این امتیازها را دارد .
بنا به گفته مدیر عامل شرکت غله منطقه 2 اکثر خبازی های مازندران نتوانستند امتیاز مربوط به آموزش و مهارت نیروی انسانی را کسب بکنند که این موضوع ضرورت آموزش در این افراد را نشان می دهد .
2096/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.