مدیر عامل آب منطقه ای مازندران گفت: مازندران از عقب ماندگی تاریخی در حوزه زیر ساخت آبی برخوردار است.

به گزارش ایلنا از ساری،محمدابراهیم یخکشی امروز در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب استان مازندران که در استانداری برگزار شد، با بیان اینکه متوسط میزان بارندگی در مازندران ۶۲۰ میلی‌متر است، اظهار داشت: کل پتانسیل منابع آب استان شش میلیارد مترمکعب است که ۴.۵ میلیارد مترمکعب آن معادل ۷۵ درصد آب سطحی و ۱.۵ مترمکعب معادل ۲۵ درصد نیز آب زیرزمینی است.

وی میزان بهره‌برداری از منابع آب استان را سه‌هزار و ۴۰۰ میلیون مترمکعب معادل ۵۶ درصد منابع اعلام کرد و افزود: میزان بهره‌برداری از آب‌های سطحی دو‌هزار و ۳۰۰ میلیون مترمکعب معادل ۶۷ درصد مصارف و میزان بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی یک‌هزار و ۱۰۰ میلیون مترمکعب معادل ۳۳ درصد مصارف است.

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای مازندران همچنین اعلام کرد که از کل مصرف آب در استان، ۸۱.۶ درصد به مصرف کشاورزی، ۱۱.۳ درصد به مصرف شرب و ۱.۸ درصد به مصرف صنعت می‌رسد.

یخکشی افزود: اقتصاد مازندران آب پایه بوده و باید آب موجود مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد منابع آب زیرزمینی در حال استفاده است و برنامه فعلی ما حفظ این منابع و صیانت و تعادل‌‌بخشی آن و همچنین استفاده از منابع جایگزین است.

یخکشی به پروژ‌ه‌های سدسازی در مازندران اشاره کرد و گفت: ظرفیت سدهای در دست بهره‌برداری، چهار هزار میلیون مترمکعب معادل ۹ درصد از حجم آب‌های سطحی است.

وی با اشاره به چهار طرح در دست ساخت سدهای گلورد، هراز، تکمیلی البرز و سیستم چالوس ادامه داد: با اتمام این پروژه‌ها ذخیره منابع سدها از ۹ درصد به ۲۳ درصد خواهد رسید.

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه ۱۵ هزار هکتار شبکه آبیاری مدرن آب سطحی در استان وجود دارد، تصریح کرد: افق برنامه‌های ما حداقل ۲۰۰ هزار هکتار است.

وی تعداد شبکه‌های در حال ساخت را چهار شبکه گلورد، البرز، هراز و مسیر کانال چالوس اعلام کرد و گفت که بخش‌هایی از شبکه گلورد و البرز آماده بهره‌برداری است.

یخکشی در حوزه تأمین آب شرب و صنعتی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد منابع آب شرب از آب زیرزمینی تأمین می‌شده است، افزود: با توجه به طرح جامع آب شرب استان، ۹ مجتمع آبرسانی شهری و روستایی با مشارکت آبفای شهری و روستایی طراحی شد که ۸۰ درصد روستاها را پوشش می‌دهد.

وی همچنین با بیان اینکه یک و نیم مترمکعب تصفیه‌خانه وارد مدار شده است، گفت: هزینه آن دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که دو هزار روستا را تحت پوشش قرار داده است.

یخکشی با اشاره به هفت‌هزار کیلومتر رودخانه‌های مازندران گفت: برای یک‌هزار کیلومتر از این رودخانه‌ها نقشه، پهنه‌بندی و تعیین حد بستر و حریم شده است.

وی همچنین افزود: بیش از ۵۰۰ کیلومتر نیز لایروبی شده است.

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه در سال‌‌های اخیر بیش از پنج‌هزار میلیارد تومان طرح تعریف و نصب شده‌ است، بر لزوم مشارکت مردم در اجرا و تکمیل طرح‌ها تأکید کرد و گفت: در چهار سال اخیر ۹۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده، حدود یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز طرح مصوب و جدید آبرسانی داریم و حدود یک‌هزار میلیارد تومان نیز سرمایه جدید وارد کار خواهد شد.

یخکشی افزود: ۱۷۰ پروژه با ۲۵۰ قرارداد در حوزه آب‌منطقه‌ای در دست اجراست.

وی، متناسب‌سازی الگوی کشت در مناطق کم‌برخوردار در شرق مازندران، کاهش استفاده از آب شرب برای مصارف غیرشرب و کاهش هدر فت آب در شبکه‌های آب شرب و صنعت را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های سازگار با کم‌آبی برشمرد.

یخکشی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی منابع آب رودخانه‌ها، کاهش ۱۵ درصدی بارش‌ها و کاهش برف، گفت: با مدیریت آبگیری آب‌بندان‌ها تا ۹۰ درصد سدها، نوبت‌بندی آب در شبکه‌ها، کشت جایگزین و اجرای پروژه‌های اضطراری تأمین آب شرب کشاورزی از اقدامات ما آب‌منطقه‌ای است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.