به گزارش خبرنگار ایرنا ، شهرداری ساری به استناد ابلاغیه وزارت کشور طرح تقسیم فضای شهری را به شورای شهر ارائه و اهداف اجرای آن را خدمات رسانی بهتر به شهروندان ، جلوگیری از فعالیت های غیر قانونی شهرسازی و دریافت حق و حقوق قانونی شهری اعلام کرد .
براساس این طرح ، در صورت تصویب شهر ساری به 20 ناحیه شهری و 74 محله در 3 منطقه شهرداری تقسیم می شد.
تاکنون طرح تقسیم فضای شهر در دو شهر اراک و یزد در کشور عملیاتی شد.
** تضاد با برنامه ششم
یکی از اعضای شورای شهر ساری در این نشست گفت که ایجاد نواحی چندگانه در شهرداری مناطق مغایر با برنامه ششم توسعه و بودجه عملیاتی شهرداری است.
کوروش یوسفی اجرای این طرح را نیازمند فراهم سازی بسترهای قانونی و واقعی لازم دانست و افزود : در این صورت است که اجرای طرح تقسیم شهرداری به نواحی مختلف می تواند به مشارکت تمامی اجزا در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها بینجامد.
وی یکی از بسترهای مورد نیاز برای اجرای طرح را مشارکت سازمانی مبتنی بر اصالت انسانی دانست و گفت : همچنین در برنامه ششم توسعه کوچک‌سازی و چابک سازی سازمان‌ها مطرح است که طرح تقسیم بندی شهرداری به نواحی با آن مغایرت دارد.
یوسفی اجرای برنامه ششم را به عنوان یک قانون بالادستی برای تمامی سازمان‌های دولتی و غیردولتی الزام آور دانست و تاکید کرد : همچنین ایجاد نواحی چندگانه در شهرداری‌های مناطق دارای بار مالی و هزینه است و این امر نیز مغایر با برنامه عملیاتی سال جاری شهرداری خواهد بود.
این عضو شورای شهر ساری بر ضرورت اصلاح ساختار نیروی انسانی شهرداری و شفاف سازی قراردادهای پیمانکاران تاکید کرد و خطاب به مدیران شهرداری ساری گفت : آیا ساخت نرم‌افزار جامع نظارت و روند اجرای پروژه‌ها، نرم‌افزار توزیع عادلانه بودجه به پیمانکاران مهم‌تر است یا اضافه کردن نواحی ؟
** شفاف سازی طرح ، گام اول
قاسم قاسمی دیگر عضو دیگر شورای شهر ساری نیز شفاف سازی را گام نخست برای اجرای طرح تقسیم بندی شهرداری به نواحی مختلف دانست و گفت : برای ایجاد نواحی چندگانه در شهرداری‌های مناطق باید به مسائلی نظیر اینکه آیا بودجه آن مستقل است یا خیر، چقدر اعتبار نیاز است، خودگردان است یا نه توجه شود.
وی توجه نکردن به الزامات تقسیم بندی شهری را مشکل ساز دانست و افزود : با این که سه منطقه در شهرداری ساری تشکیل شده است ، همچنان با مشکل مواجه هستیم و این مناطق خواهان واگذاری اختیارات بیشتری هستند.
قاسمی گفت : شهرداری مرکزی باید اختیارات بیشتری را به شهرداری های مناطق واگذار کند و لازم است برای ایجاد نواحی چندگانه ، دفاتر جداگانه‌ای ایجاد کنیم و از سوی دیگر امکانات مورد نیاز آن تامین شود.
وی افزود : در حال حاضر نیروهای مناطق شهرداری‌ها اختیارات زیادی ندارند و این امر سبب می‌شود تا انتظارات و توقعات مردم بیشتر شود و در مجموع نارضایتی را در پی خواهد اشت .
این عضو شورای شهر با استناد به نمونه ای از تقسیم بندی و حل نشدن مشکلات مردم ، گفت : با این که در حال حاضر ما مناطق سه گانه شهرداری را داریم ولی همچنان مردم برای ملاقات و درخواست حل مشکلاتشان به شهرداری مرکزی مراجعه می‌کنند .
وی با طرح این پرسش که با ایجاد نواحی چندگانه چه مشکلاتی را می‌خواهیم حل کنیم در حالی‌ که این نواحی اختیارات و بودجه لازم را ندارند ، افزود : ایجاد تشکیلات جدید بر اساس دستورالعمل ابلاغی راهگشا نیست و پیاده کردن تشکیلات با توجه به وضعیت بودجه و امکانات ممکن نیست و تقسیم‌بندی شهر به یکپارچگی شهری لطمه می‌زند.
قاسمی گفت : طبق دستورالعمل ، مسئولان مختلفی برای دفاتر نواحی باید در نظر گرفته شود و این امر نیز با توجه به بودجه و امکانات ممکن نیست.
معاون شهرسازی شهرداری ساری نیز در این نشست طرح تشکیل نواحی و تقسیم بندی محلات و مناطق شهرداری را همسو با مصوبات وزارت کشور برشمرد و گفت که بر این اساس شهر ساری با 3 هزارو517 هکتار مساحت به 20 ناحیه شهری، 74 محله و سه منطقه شهرداری ساماندهی می شود.
حمیدرضا فرزانه با اعلام این که با تصویب طرح در شورای شهر ، شهرداری قول می دهد که هیچ هزینه مازاد و نیروی انسانی به شهرداری اضافه نشود ، افزود : نیرو و تجهیزات زیربنایی لازم برای تقسیم شهر ساری به نواحی و محلات از امکانات و نیروی موجود تامین شد و جای نگرانی ندارد.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.