به گزارش خبرنگارایرنا، براساس گزارش اتحادیه مشاوران املاک ساری در سایه رونق این روزهای خرید و فروش مسکن درمازندران، قیمت ها نیز در مقایسه با سال قبل حدود 10 تا 15 درصد افزایش داشت.
براساس آمار نفوس و مسکن سال 95 در مازندران حدود 100 هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد که نسبت به سرشماری سال 90تعداد خانه های خالی حدود 3.5 برابر بیشتر شد.
رئیس انجمن انبوه سازان مازندران رونق بازار خرید و فروش و افزایش 10 تا 15 درصدی آن را در سالجاری مورد تایید قرار دارد.
علی اکبر زورقچیان دلیل این رونق را مربوط به نوسان قیمت طلا و ارز در سطح کشور و ترس خریداران از گرانتر شدن مسکن دانست.
وی دلیل گرانی قیمت را پس از یک دوره رکود نیز ناشی از افزایش قیمت مصالح ساختمانی در بازار و تاثیر آن بر ساخت و ساز بیان کرد.
زورقچیان پیش بینی کرد با افزایش قیمت مسکن بار دیگر قدرت خرید مردم کاهش می یابد و این بازار همانند سنوات گذشته به رکود می نشیند.
وی راهکار تداوم رونق مسکن را افزایش قدرت خرید با بهره گیری از تسهیلات بانکی دانست.
رئیس انجمن انبوه سازان مسکن مازندران در مورد وجود 100 هزار خانه خالی در این استان طبق آمار رسمی گفت: اکثر این واحدهای مسکونی مربوط به خوش نشینان از سایر استان های کشور است و ارتباطی با بومیان ندارد.
زورقچیان اظهارداشت : رونق بازار مسکن در مازندران نسبت به کلانشهرها به دلیل پایین بودن تقاضا کمتر است.
وی بیشترین رونق بازار خرید و فروش مسکن را مربوط به واحدهای مسکونی با متراژ پایین دانست و دلیل آن را قدرت خرید متقاضیان برای خرید این نوع آپارتمان ها بیان کرد.
*** رونق بازار با نقدینگی سرگردان
رئیس اتحادیه مشاوران املاک ساری با تایید رونق بازار مسکن در روزهای اخیر آن را ناشی از ورود نقدینگی سرگردان می داند.
سید مجتبی پیرزاده به خبرنگارایرنا گفت که خریداران با روند تصاعدی نرخ ارز و طلا و بی اعتمادی به تداوم روند صعودی در این بازار ، نقدینگی سرگردان خود را به سمت خرید مسکن و زمین سوق دادند.
وی افزود : این رونق بازار خودجوش در خرید و فروش مسکن در صورت حمایت نشدن تسهیلاتی از سوی بانک ها می تواند به طور موقتی باشد.
یک کارشناس اقتصادی نیز نقدینگی سرگردان ، رکود پنج ساله در بازار مسکن ، تداوم نسبی افزایش قیمت زمین در این مدت ، کاهش سود تسهیلات دربافت فرسوده و نیز مسکن اولی ها ، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و هزینه ساخت و ساز را بی تاثیر در قیمت مسکن ندانست.
به گفته وی با این همه با توجه به اینکه در یک دهه گذشته بخش عمده سرمایه های خرد و متوسط در کشور به سرمایه گذاری در ساخت مسکن روی اورده و عرضه فراوان واحدهای مسکونی در حالت عادی امکان افزایش زیاد قیمت مسکن نیست.
مازندران 3 میلیون و 283 هزار نفر جمعیت دارد و 53 درصد از این جمعیت در 58 شهر استان و مابقی در افزون بر 3 هزار روستا سکونت دارند.
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.