به گزارش خبرنگار ایرنا،این جشن با استقبال قابل توجه شهروندان به صورت محوری در پارک مادر آمل ونیز همزمان در پارک ملل ساری مرکز مازندران با توزیع انواع شیرهای لیوانی، دسر و شیربرنج برگزار شد.
مسئول برگزاری جشن روزجهانی شیر درمازندران گفت، که هم اکنون سرانه شیر درمازندران حدود 80 لیتر و 10 لیتر بیشتر از متوسط کشوری است، اما حدود 2 برابر با معیارهای جهانی فاصله دارد.
حمید لسانی افزود: علت های مختلفی در کاهش مصرف شیر و فرآورده های لبنی در مازندران ودیگر مناطق کشو وجود دارد، اما با این حال در چند سال گذشته در پی هشدارهای پزشکان به خانواده ها از کمبود کلسیم مورد نیاز در افراد، روند میل شهروندان به مصرف لبنیات به خصوص شیر رو به افزایش است.
وی گفت : برگزاری جشن های روزجهانی شیر و پویش های مردمی برای فرهنگ سازی درمیان شهروندان برای افزایش سرانه مصرف شیر درمازندران به صورت جدی مورد توجه قرار دارد و استقبال زیاد مردم، مسئولان و تولیدکنندگان را به همراه داشته است.
مدیرعامل انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران هم درخصوص گرامیداشت روزجهانی شیر روز پنج شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: سازمان بین المللی خواروباروکشاورزی سازمان ملل( فائو) و 191 کشور عضو آن که بارها با امضای میثاق های انسان دوستانه متعهد شده اند از دسترسی همه مردم به غذای کافی با کیفیت بالا برای زندگی سالم حمایت کنند در سال 2001 میلادی ( 1380 ) اول ماه جون را که برابر با یازدهم خرداد به عنوان روز جهانی شیر جشن می گیرند.
اسماعیل خاتمی مقدم افزود: این روز به این دلیل انتخاب شد که همه دولت ها در چنین روزی در مورد شیر ماده غذایی حیات بخش بیاندیشند و وضعیت مطلوبی را در مورد مصرف آن برای مردم فراهم کنند.
وی با اشاره به این که شیر تقریبا کامل ترین ماده غذایی است که 9 ماده مغذی اساسی که همه آن ها برای بدن لازم و ضروری هستند را به تنهایی دارد، تصریح کرد: هر چند تلاش های زیادی برای افزایش تولید شیر در جهان صورت گرفته ، اما باید گروه های اجتماعی بیشتر برای فرهنگ سازی در خصوص مزایای مصرف و معایب مصرف نکردن شیر و دیگر فرآورده ها تلاش کنند.
مدیرعامل انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران با بیان این که جشن روز جهانی شیر برای هجدهمین سال در دنیا و برای سومین سال متوالی در مازندران برگزار می شود، یادآور شد: جشن روز جهانی شیر با حضور چندین نشان برتر تولیدی صنعت شیر و لبنیات مازندران با عرضه محصولات تولیدی آنها و اختصاص بخشی از تولیدات آنها در این روز به صورت رایگان در بین مردم و اجرای برنامه های ویژه برای کودکان مانند نقاشی و گریم ، مسابقات مردمی، آتش بازی، نمایش های هنری، پذیرایی با محصولات لبنی و حضور هنرمندان و ورزشکاران فضای مفرح و شاد باحضور همه اقشار جامعه در کنار خانواده گرامی داشته می شود.
** مازندران رکوردار پوکی استخوان درکشور
درهمین حال یک پزشک متخصص ارتوپدی به خبرنگار ایرنا درخصوص، کم بودن سرانه مصرف شیر در ایران را هشدار دهنده ونگران کننده خواند وگفت: براساس گزارش ها ، کمتر از 90 در صد خانواده ها کمبود دریافت کلسیم دارند و شیر و فر آورده های آن مهم ترین و بهترین منبع کلسیم هستند.
دکتر ابراهیم قاسمی افزود: پوکی استخوان در گروه های سنی میان سالی وسالمندان و نیز نرم استخوان در سنین نوجوانی شایع ترین موارد مراجعه شهروندان به پزشکان حوزه ارتوپدی است که با کوچکترین فشار باعث شکستگی دست وپا واندام های افراد می شود.
وی با بیان اینک برای حل مشکل کمبود مصرف شیر در ایران وزارتخانه های مسئول می توانند با فعالیت مشترک، تغییربرخی سیاست هایی حمایتی برای زنجیره بخش تولید، توزیع ومصرف اقدامی موثر داشته باشند.
ک/7327/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.