حبیب الله ساداتی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : تمامی خرید و فروش فیش و یا امتیاز حج باید یا از طریق دفاتر 220 گانه رسمی و یا دفتر سازمان حج و زیارت انجام گیرد در غیر این صورت در سامانه ثبت نمی شود.
وی ادامه داد : علت این امر جلوگیری از ایجاد بازار آزاد برای امتیاز حج است که در گذشته به سهولت رواج داشت و هیچ مرجعی بر آن نظارت نداشت.
مدیرکل حج و زیارت استان مازندران با اشاره به اینکه سال 96 حدود 2 هزار نقل و انتقال امتیاز حج در مازندران انجام شد گفت : تخلفاتی نیز انجام شد که با تمامی آنها برخورد قضایی شده است.
وی همچنین بیان کرد : یکی از عمده تخلفات خرید و فروش امتیاز حج در بازار آزاد ، فروش یک امتیاز به چندین نفر است .
**سه هزار و 300 مازندرانی امسال حاجی می شوند
مدیرکل حج و زیارت استان مازندران گفت : امسال سه هزار و 320 مازندرانی برای 'حج تمتع' (حج واجب) راهی سرزمین وحی می شوند .
ساداتی افزود: این تعداد حجاج در قالب 24 کاروان از پنج تا 20 مرداد ماه راهی سرزمین وحی می شوند تا مناسک حج تمتع را به جا آورند.
وی با بیان اینکه 12 پرواز برای حج واجب امسال مقرر گردیده است ، گفت : تمامی پروازها از فرودگاه دشت ناز ساری انجام می شود.
مدیرکل حج و زیارت استان مازندران اعلام کرد: بر اساس برنامه ریزی ها 22 کاروان مدینه قبل (ابتدا به مدینه و سپس به مکه) از پنج تا 19 مرداد ماه اعزام می شوند و 2 کاروان نیز در قالب (مدینه بعد) راهی سرزمین وحی می شوند.
ساداتی همچنین گفت : این زائران دارندگان فیش حج تمتع تا پایان دی ماه سال 1385 می باشند .
وی از برگزاری همایش متمرکز حجاج برای حج واجب در استان خبر داد و اعلام کرد : این همایش در تاریخ هشت تیرماه در سالن سید رسول حسینی ساری با حضور تمامی متقاضیان حج واجب امسال برگزار می شود.
** 75 هزار نفر برای حج تمتع پشت نوبت هستند
مدیرکل حج و زیارت استان مازندران همچنین گفت: به استثنای حجاج اعزامی امسال بیش از 75 هزار زائر مازنی دیگر برای زیارت خانه خدا در نوبت هستند.
ساداتی اعلام کرد: 450 هزار مازندرانی نیز برای حج 'عمره مفرده' ثبت نام کرده اند که تاکنون خبری از گشایشی برای حج عمره انجام نشده است .
لازم به ذکر است که تفاوت حج واجب و عمره مفرده در این است که حج تمتع بر هر مسلمانی که تمکن مالی دارد واجب است اما حج عمره فقط بر اهالی مکه واجب و برای بقیه مستحب است.
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.