دکترمحمد اسپهبدی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : به طورمیانگین هرکودک 3 تا 6 سال مازنی حدود 6 دندان پوسیده یا کشیده دردهان دارد.
وی اضافه کرد : این درحالیست که این میانگین درسطح ملی در بین کودکان این سنین حدود 3 دندان و برخی از استان ها چون سیستان و بلوچستان نیز یک دندان است.
وی دلیل آمار بالای دندان پوسیده در دهان کودکان مازنی را مصرف بالای شیرینی ، شکلات و مواد غذایی کربوهیدرات ( مواد قندی- نشاسته ) دانست.
** طرح فلوراید تراپی
این دندانپزشک مازنی اجرای طرح فلوراید تراپی را مهمترین برنامه دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان صفر تا 14 سال بیان کرد.
اسپهبدی گفت : تمام کودکان تا 14 سال سن در قالب طرح دانش آموزی از خدمات پایه دندانپزشکی رایگان در مراکز درمانی مجهز برخوردار می شوند.
به گفته وی هزینه پرکردن سطحی دندان این دانش آموزان در مراکز درمانی دارای کلنیک دندانپزشکی با 80 درصد تخفیف انجام می شود.
وی اضافه کرد : در استان مازندران 114 مرکز درمانی در سطح روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفرجمعیت کلنیک دندانپزشکی برای پذیرش وجود دارد.
این مسوول دهان و دندان معاونت بهداشتی مازندران شایعه نامرغوب بودن تجهیزات و یا ماده فلوراید مورد استفاده در طرح سلامت دهان و دندان دانش آموزی را رد کرد و گفت که دانشگاه علوم پزشکی استان با کیفیت ترین مواد موجود در بازاررا برای این طرح ها استفاده می کند.
وی طرح وارنیش فلوراید ( لاک زدن ) را از دیگر طرح ها برای کاهش پوسیدگی دندان در کودکان اعلام کرد که در قالب طرح تحول نظام سلامت به دانش آموزان ارایه می شود.
فلورایدتراپی چیست ؟
این ماده به کاهش پوسیدگی های دندان کمک می کند و هیچ گونه عوارض جانبی خطرناکی برای سلامتی کلی فرد ایجاد نمی کند.
تاکنون هیچ تحقیقی مضر بودن افزودن فلوراید به آب را تایید نکرده است. با این وجود، برخی افراد مخالف این کار هستند.
وارنیش فلوراید چیست؟
معنای لغوی وارنیش، لاک و لاک‌ زدن است واستفاده از این ماده می تواند میزان پوسیدگی را در دندان‌های شیری تا حدود 30 درصد و در دندان‌های دائمی تا حدود 40 درصد کاهش دهد.
طرح فلوراید و وارنیش فلوراید از سال 94 در بین دانش آموزان 6 تا 14 سال و کودکان زیر 6 سال در مازندران اجرا شد.
گفته می شود حداقل هر دانش آموز مازنی در این مقطع سنی یکبار از فلوراید تراپی و یا وارنیش استفاده کرد.
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.