به گزارش خبرنگار ایرنا ، کاهش مجموع بارندگی در مازندران با وجود افزایش نسبی بارش بهاری ، طبق گزارش شرکت آب منطقه ای کاهش 62 درصدی رون آب و 50 درصدی آبگیری سد ها را در این خطه شمال کشور به دنبال داشته است.
کارشناس مرکز تحقیقات هواشناسی مازندران گفت که از مهر ماه 96 تا 31 اردیبهشت امسال که هشت ماه از سال زراعی را شامل می شود 426 میلمتر باران در استان بارید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد و نسبت به دوره آماری 30 ساله 16.5 درصد کاهش داشته است.
رحیم یوسفی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با وجود بارش مناسب بهاری در سال جاری ، به طور میانگین در این دو ماه میزان بارش ها حدود 10 درصد کاهش داشت که بیشترین کاهش مربوط به فروردین ماه با 11 درصد بود.
وی گفت : همچنین به جز محمود آباد و رامسر که میزان باران در سال زراعی در این شهرستان ها افزایش نسبی داشت، در 20 شهرستان دیگر میانگین بارش باران با کاهش رو به رو شد.
مازندران 22 شهرستان ، 58 نقطه شهری و حدود چهار هزار روستا و آبادی دارد .
یوسفی زاده گفت : بیشترین کاهش بارندگی سال زراعی جاری در مازندران مربوط به شهرستان ساری با حدود 40 و نوشهر با 32 درصد بود.
وی میانگین بارش بهاری مازندران را 92 میلمتر اعلام کرد.
این کارشناس هواشناسی گفت که تنش آبی مازندران هنوز کاهش نیافته و با افزایش مصرف آب در فصل بهار و تابستان برای کشاورزی همچنان سایه خشکسالی در این خطه شمال کشور وجود دارد.
** کاهش 50 درصدی آبگیری سدها
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران هم گفت که میزان آبگیری 10 سد این استان در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه 50 درصد کمتر شد.
محمد ابراهیم یخکشی در شورای حفاظت منابع آب مازندران گفت که میزان آبگیری سد و آبنبدان های این استان در سال جاری 360 میلیون متر مکعب رسید .
به گفته وی در این مدت میانگین حجم روان آب نیز در مازندران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 62 درصد کمتر شد.
یخکشی گفت : سایه خشکسالی همچنان در این خطه شمال کشور وجود دارد و باید با مدیریت مصرف به خصوص در بخش کشاورزی اثرات این معضل اجتماعی را کاهش داد.
** مدیریت مصرف
استاندار مازندران نیز با تاکید بر این که دوران پرمصرفی آب در این خطه شمال کشور پایان یافت ، خواستار مدیریت مصرف در بخش کشاورزی و خانگی در استان شد.
محمد اسلامی بستن چاه های غیرمجاز و بهینه سازی مصرف آب در کشاورزی را از دیگر راهکارهای برای غلبه بر کم آبی در مازندران اعلام کرد.
مازندران افزون بر460 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد که حدود 230 هزار هکتار از این سطح همه ساله زیر کشت برنج می رود.
بر اثر تنش آبی در مازندران برای سال زراعی جاری جهاد کشاورزی کشت برنج را در برخی مناطق از جمله شرق استان محدود کرد.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.